Bezoek Paul Giraud 2012

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bezoek Paul Giraud 2012

Bericht door Ton »

In mijn vakantie heb ik ook Paul Giraud bezocht want ik wilde erg graag een Très Rare hebben. Via de Maison de la Grande Champagne in Segonzac (waar ze trouwens dezelfde prijzen hanteren als bij de producteurs) een afspraak gemaakt; als we nu meteen kwamen had hij wel even tijd, voordat hij met een geplande rondleiding zou beginnen. Hij nodigde ons uit in zijn huis, in een kamer die er niet naar uitzag dat hij voor bezoekers was bedoeld. Dat maakt het allemaal heel persoonlijk. Toch was hij aanvankelijk wat gereserveerd, maar nadat hij onze oprechte interesse bemerkte, kwam hij langzaam los.
Hij schijnt zelf vroeger geracet te hebben en heeft een hele collectie miniatuur racewagentjes in een vitrage uitgestald staan.
Hij vertelde over de samenwerking die hij met enkele anderen was aangegaan met afspraken ter bevordering van de kwaliteit (met andere Fillioux, Gourmel, Chateau Montifaud en Chenier).
Hij vertelde ook dat hij zoek was naar een mobiel destilleerapparaat zoals ze vroeger in de streek gebruikt zouden zijn, maar dat hij er geen kon vinden. Dat was naar aanleiding van een vraag van mij, of er nog steeds destillateurs waren die bij de boeren langs gingen. Ik had namelijk net een boekje gevonden dat hierover ging met enkele prachtige plaatjes.
IMG_0001 klein2.jpg
IMG_0001 klein2.jpg (46.93 KiB) 3236 keer bekeken
IMG_0002klein.jpg
IMG_0002klein.jpg (63.4 KiB) 3236 keer bekeken
Hij zei dat dat vanwege allerlei wettelijke bepalingen en beperkingen al sinds zo’n honderd jaar niet meer gebeurde in de cognacstreek, hoewel hij niet uitsloot dat het in de periferie (bois ordinaires) mogelijk nog zou kunnen gebeuren.
Hij stookt met lees, wat bijna alle bouilleurs de crus in grande champagne doen, maar alleen de lichtere ‘lies’. Dus hij roert door en laat eerst de zwaardere delen van de lees bezinken. Volgens hem zijn de ‘lies’ noodzakelijk voor de subtiele aroma’s.
En net zoals de meeste bouilleurs gebruikt hij vaten die medium getoast zijn en alle cognac komt ook in aanraking met nieuwe vaten. Dat doet hij door 30% van zijn cognac direct in nieuwe vaten te doen, maar daarna pompt hij eens in de paar jaar de cognacs via een speciaal roulatie-systeem over in andere vaten.
Zijn Très Rare was de lekkerste (Delamain niet meegerekend) die ik deze vakantie heb geproefd.
IMG_0369 Paul Giraud.jpg
IMG_0369 Paul Giraud.jpg (33.98 KiB) 3234 keer bekeken
Bart noemde hem een Louis de Funes figuur. Tja, ik kan me er iets bij voorstellen :)
Laatst gewijzigd door Ton op di 07 okt 2014, 16:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek Paul Giraud

Bericht door Roland »

Fantastisch, die "oude" foto's.

Welke vaten gebruikt hij ? Limousin of Tronçais of beiden ?

Ik heb zojuist het boek van Reinier Koops ter hand genomen. pagina 156-159.
Over de vaten schrijft hij niets,
maar ...

volgende alinea vond ik interessant :
"Ik vind het mooi dat de natuur afgelopen jaar heeft tegengewerkt. Het was zo nat, in het bijzonder in het voorjaar,
dat de opbrengst heel laag was. Daardoor dreigen er nu tekorten te ontstaan in de voorraden...
In natte jaren, zoals in 2007, ontkom je niet aan het gebruik van chemicaliën. Doe je dat niet, dan gaat de hele oogst verloren."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek Paul Giraud

Bericht door Ton »

Roland schreef:Fantastisch, die "oude" foto's.
Ja, goed hè? 8-)
Roland schreef:Welke vaten gebruikt hij ? Limousin of Tronçais of beiden ?
Limousin.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bezoek Paul Giraud

Bericht door Hans »

Ton schreef:Hij zei dat dat vanwege allerlei wettelijke bepalingen en beperkingen al sinds zo’n honderd jaar niet meer gebeurde in de cognacstreek, hoewel hij niet uitsloot dat het in de periferie (bois ordinaires) mogelijk nog zou kunnen gebeuren.
De auto op de foto lijkt me iets jonger dan 100 jaar ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek Paul Giraud

Bericht door Ton »

Ja zeker, maar het boek waar deze foto's uit zijn gaat (helaas) niet specifiek over cognac, maar over bouilleurs in het algemeen.
Jean-Louis Neveu: Eaux-de-vie & Bouilleurs, Geste Éditions, 1999. Uit de serie Petite encyclopédie des savoirs populaires.
Deze foto's zijn van Chambretaud (Vendée) uit 1900 en Saint-Georges-de Noisné (Deux-Sèvres, iets boven de cognacstreek) uit 1997.
Plaats reactie

Terug naar “Paul Giraud”