Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Hans »

De dames van Raymond Ragnaud brengen al sinds jaar en dag millésimes op de markt in een zeer beperkte oplage. Ik heb de 1988, 1989 en de 1990 geprobeerd en eerlijk gezegd proefde ik weinig tot geen verschil. Allemaal even goed. Daarbij ben ik in goed gezelschap, van de heer Ivo Kerstens van De Cognatheek hoorde ik dezelfde mening. Na uitgebreid vergelijk, neig ik ertoe de 1988 iets beter te vinden, zonder exact te kunnen benoemen waarom, misschien wel verbeelding.
RRagnaud1988.JPG
RRagnaud1988.JPG (22.19 KiB) 5767 keer bekeken
Bij Le Cognac.com zijn van 1988 t/m 1993 alle jaartallen nog te koop, oplopend in prijs van € 74,-- tot € 89,-- Bij Cognac Only ook, daar zijn ze een paar euro duurder. De schaarste werkt (nog) niet door in de prijs. De 1990 en de 1991 kun je beter bij van Wees kopen, de importeur voor Nederland, want die zijn daar goedkoper. Raymond Ragnaud wordt ook gevoerd door De Cognatheek in Antwerpen.

De site van Raymond Ragnaud vermeldt geen millésimes meer. Of ze er na 1993 voorlopig mee gestopt zijn is onduidelijk. De binnenkort te verschijnen Folle Blanche Récolte 2002 is hopelijk het begin van een nieuwe traditie. Zodra die beschikbaar is gaat-ie hier ten huize op de pijnbank.

De 1988 begint schaars te worden heb ik me laten vertellen. Reden om wat flessen in te slaan en hem maar eens te beschrijven.
Nergens vind ik een beschrijving van een van deze cognacs, dus een referentie heb ik niet. I’m on my own.

De kleur: licht goud (bij kunstlicht)
De geur: bloemen domineren in de eerste neus, jasmijn en op de achtergrond kamperfoelie. Bij de tweede neus komen kruiden naar voren: saffraan, vleugje nootmuskaat, ook wat chocolade-tonen en leer. Prachtige geprononceerde geur, waar je met gemak de tijd voor neemt.
De smaak: direct de volle, ronde smaak van een niet zo heel oude goede Grande Champagne. Prettige balans, geen duidelijke dominantie richting kruiden, fruit of hout. Genieten!
De na-smaak: mooi lang, horend bij een Grande Champagne van deze leeftijd
Leeftijd: 19½ jaar
De herkomst: Grande Champagne dus
De prijs: € 89,-- bij Cognac Only
De prijs / kwaliteit verhouding: Uitstekend
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Ton »

Mooie beschrijving. Ik voeg hem toe aan mijn wens-lijst.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Hans »

Ton schreef:Mooie beschrijving.
Dank!
Ton schreef:Ik voeg hem toe aan mijn wens-lijst.
Ga je geen spijt van krijgen. Niet te lang wachten, ineens is-ie op. Maar goed, dan zijn er de andere millésimes van Raymond Ragnaud nog... ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd op de 13e proeverij van het cognacforum en behaalde bij de stemming de 1e plaats.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Filip1975
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 09:49
Contacteer:

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Filip1975 »

Probeer dan zeker ook eens de millesimes van de andere kant van de familie Ragnaud-Sabourin.

Ook hier is de 1988 volledig van het vat en niet meer verkrijgbaar.
heb hem laatst te koop zien staan voor 105 € ( zeker niet te duur als je weet wat er in de fles zit )
de 1989 en 1990 gaan binnenkort ook niet meer verkrijgbaar zijn.
gelukkig heb ik deze nog in de kast staan.

Tasting gedaan ter huize van midden 2017:
favoriet 1988, vollere smaak karakter van het huis komt perfect naar boven
1989 iets fruitiger ( maar smaak is uiteraard persoonlijk )
1990 gewoon top, leunt aan bij de xo ( maar wederom, eigen smaak )
Robert
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 37
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 12:03
Locatie: Almere

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Robert »

Ff een resurrect. Ik heb gisteren de vintage 1988 van Raymond Ragnaud besteld. Ik ben heel benieuwd en lees hier dat hij de eerste plaats heeft behaald in een proeverij. Ik heb ook het huis aangeschreven of zij er iets meer over kunnen vertellen. Ik zal hier posten als ik antwoord heb en als de fles binnen is. Hij kostte me nu € 121,50, en hij begint schaars te worden.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door JohanB »

Waar heb je die nog op de kop kunnen tikken?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Robert
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 37
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 12:03
Locatie: Almere

Re: Raymond Ragnaud - Millésime 1988

Bericht door Robert »

Hij stond nog op de site van Le-cognac.com
https://le-cognac.com/raymond-ragnaud-1988.html
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”