Montifaud vintage 1992 Fine Petite Champagne Cognac

Plaats reactie
OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Montifaud vintage 1992 Fine Petite Champagne Cognac

Bericht door OldSpirit »

(Single) Cask Nr. 122
43% ABV
Non Chill-filtered.

Kleur: Mooi diep goud

Neus: Misschien komt het doordat deze cognac NCF is maar hij doet me een beetje aan speyside SM whisky denken. Hint van nail-polish remover/chemisch. Bloemig met een flinke vleug hout. Beetje scherpe geur. Wel zonder de voor speyside whisky zo kenmerkende citrustonen.

Smaak/Mondgevoel: Scherp/prikkelend (maar het is ook nog vroeg :shock:) Weinig complex en een tikkeltje dun. Beetje bloemen, beetje vanille. Wederom doet deze me meer aan een whisky denken, ipv aan cognac. Misschien eens in een blind whisky tasting meenemen.

Afdronk: Drogend prikkelend. Weinig spannend, maar ook weinig tannine, dus mooi in balans.

Binnenkort maar eens in de herkansing doen. Wel heel leuk om een cognac met een iets hoger ABV en geen NCF te proeven. Volgende keer eerst de smaakpapillen maar eens opwarmen en wat later op de dag?
Montifaud_vintage 1992.jpg
Montifaud_vintage 1992.jpg (209.01 KiB) 3209 keer bekeken
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montifaud vintage 1992 Fine Petite Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Gefeliciteerd met je eerste (correctie: tweede :? )uitgebreide smaaknotitie! Dat er nog velen mogen volgen.
OldSpirit schreef:Hint van nail-polish remover/chemisch.
Misschien "velpon"?
OldSpirit schreef:Wel zonder de voor speyside whisky zo kenmerkende citrustonen.
Gelukkig maar! ;)
OldSpirit schreef:Wederom doet deze me meer aan een whisky denken, ipv aan cognac.
Oei! er dreigt zich een patroon te ontvouwen.
OldSpirit schreef:Misschien eens in een blind whisky tasting meenemen.
Heel nobel. Altijd goed, ontwikkelingswerk en educatie. :lol:
OldSpirit schreef:Volgende keer eerst de smaakpapillen maar eens opwarmen en wat later op de dag?
De smaakpapillen zijn rond 11 uur 's ochtends optimaal in conditie, heb ik me wel eens door een deskundig iemand laten vertellen. Mijn ervaring is wel, dat het tijdstip een flink verschil kan uitmaken. Cognacs die in eerste instantie als niet heel spannend terug in de kast verdwenen, bleken later toch meer de moeite waard dan aanvankelijk gedacht.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
OldSpirit
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 21:18

Re: Montifaud vintage 1992 Fine Petite Champagne Cognac

Bericht door OldSpirit »

Inmiddels deze weer eens in de herkansing gegooid. Inmiddels weet ik zeker dat dit voor mij een regelrechte tegenvaller is (in vergelijking met echt lekkere cognac, want ik vind hem nog wel steeds een stuk lekkerder dan heel veel whiskies die ik heb geproefd in dezelfde prijsklasse)

Opmerkelijk is dat deze cognac me steeds aan jonge SM whisky blijft doen denken. Deze cognac is zoals heel veel SM whisky niet koud gefilterd. Misschien heeft het daar mee te maken.

Verder weinig toe te voegen aan de eerdere proef notities.


Groet!
Over gebrek aan smaak valt niet te twisten
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”