Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Bericht door Hans »

Van de gebroeders Jean en Roger Glemet ontbreekt ieder spoor in de cognacboeken in mijn kast. Sinds zeven generaties bouilleurs de cru, bezitten zij 42 ha wijngaarden, beplant met Ugni Blanc en Colombard in Malaville in de Grande Champagne.
Zij voeren een bescheiden assortiment van Pineau des Charentes (een rood en een wit) drie XO-millésimes (1979, 1986 en 1989), een “1er cru” 1992 en een “Très Vieux Premier Cru”.
Glemet1979.jpg
Glemet1979.jpg (75.39 KiB) 5549 keer bekeken
Over de XO Premier Grand Cru 1979 vermeldt de website, in mooi proza, dat-ie veeleisende liefhebbers tevreden stelt en zo, maar net als bij de 1986 ontbreekt een echte proefnotitie, leeftijdsaanduiding of eventuele verhouding Ugni Blanc/Colombard:
Glemet schreef:Cognac 1979 Grande Champagne XO Premier Grand Cru: Extra dry. Une référence pour les connaisseurs. Nous sommes fiers de présenter ce cognac de terroir, respectueux des traditions artisanales les plus exigeantes. Ce cognac dévoile progressivement ses arômes complexes et élégants. Une "longueur en bouche" (persistance aromatique) propre à satisfaire les amateurs les plus exigeants. Un condensé d'histoire et de patience. A découvrir et à faire partager.
De kleur: donker goud
De geur: mooie, karakteristieke Grande Champagne geur, kamperfoelie, viooltjes, kruiden ook, kruidnagel. Tweede neus vanille en een hint van nootmuskaat en eiken.
De smaak: soepel, rond. Heeft evenals de 1986 tijd nodig om z’n complexiteit te ontwikkelen. Eveneens een mooie balans tussen vooral kruiden en hout
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: onbekend, ik schat 20 jaar oud
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 97,-- bij Glemet zelf (boven de € 100,-- gratis verzending). Ergens anders ben ik deze producteur nog niet tegengekomen.
De prijs/kwaliteit verhouding: prima.

Mooie ronde complexe Grande Champagne. Wat complexer en ouder dan de 1986. Gezien de prijs/kwaliteitsverhoudingen, het prijsverschil en geringe kwaliteitsverschil, geef ik echter toch de voorkeur aan de 1986.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Bericht door Jurrien »

vanmorgen vertrokken naar Malaville. Aldaar aangekomen heel wat rondjes gereden om Jean et Roger te vinden. Uiteindelijk iemand gesproken die wist waar het was...
Terug naar het dorp, rechts en dan tussen twee kastanjebomen door naar rechts, eerste boerderij waar je langs komt is het betreffende adres. Alles zag er wat verlaten uit, wel goed onderhouden. na wat repen opende er zich een raam met een vriendelijke oudere man die ons vriendelijk toesprak. Inderdaad we waren bij Jean et Roger Glemet maar zij verkopen geen cognac meer. Zij zijn met pensioen. Helaas.
Wel wenste hij ons een fijne dag! Teleurgesteld verliet ik het erf.............
Laatst gewijzigd door Jurrien op do 03 mei 2018, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Bericht door Roland »

Jurrien schreef:vanmorgen vertrokken naar Malaville. Aldaar aangekomen heel wat rondjes gereden om Jean et Roger te vinden. Uiteindelijk iemand gesproken die wist waar het was...
Terug naar het dorp, rechts en dan tussen twee kastanjebomen door naar rechts, eerste broedei waar je langs komt is het betreffende adres. Alles zag er wat verlaten uit, wel goed onderhouden. na wat repen opende er zich een raam met een vriendelijke oudere man die ons vriendelijk toesprak. Inderdaad we waren bij Jean et Roger Glemet maar zij verkopen geen cognac meer. Zij zijn met pensioen. Helaas.
Wel wenste hij ons een fijne dag! Teleurgesteld verliet ik het erf.............
Ik heb in 2016 vernomen dat zij alles aan "Russen" verkocht hadden.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Bericht door Ton »

Jurrien schreef:Aldaar aangekomen heel wat rondjes gereden om Jean et Roger te vinden. Uiteindelijk iemand gesproken die wist waar het was...
Ik heb toch op de kaart heel precies een groene aanwijzer gezet waar het is en bij de beschrijving een foto van het huis.....
Ik ben daar een jaar geleden ook langs geweest en trof toen niemand thuis. Goed om nu te weten dat ze gestopt zijn. Ik heb het op de site er bij gezet.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Jean et Roger Glemet - XO Premier Grand Cru 1979

Bericht door Jurrien »

Ton, om eerlijk te zijn. Ik had mij geheel niet voorbereid. Dus jouw site ook niet geraadpleegd. Ben vertrokken met namen van de cognac makers en de plaatsnaam Malaville. Geen verwijt richting jouw site! Geheel eigen keuze.
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”