Paul Beau - Hors d'Age

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Hans »

Het bedrijf is eind negentiende eeuw gestart door Samuel Beau, vader van Paul. Tegenwoordig wordt het geleid door Michel, diens zoon. Het omvat zo’n 100 ha, allemaal in de Grande Champagne. Tot 1964 bezat het Paul Beau ook wijngaarden in de Borderies. (terzijde: de Borderies Extra Vieilles is nergens meer te koop, maar werd door Mac Andrew beschreven als: "if there is magic, then this is it")
Vanaf 1977 wordt onder eigen naam verkocht.

Paul Beau valt regelmatig in de prijzen, de Hors d’Age is het meest onderscheiden:
Zilver op de International Wine and Spirit Competition 2001
5 maal Goud op het Concours Général Agricole van Parijs vanaf 2000, het laatst in 2010
Goud op het Concours des Saveurs Régionales 2010
Concours Général Agricole 2012: zilver
Concours Général Agricole 2013: zilver

Op het Concours Agricole 2010 in Parijs heeft Paul Beau de Prix d’Exellence gewonnen, als waardering voor langdurige constant hoge kwaliteit.

Een website lijkt het bedrijf niet te hebben, althans die is tot nu toe onvindbaar voor mij. Aanvulling april 2012: http://www.paul-beau.com/
PaulBeauHorsd'Age.JPG
PaulBeauHorsd'Age.JPG (23.64 KiB) 6721 keer bekeken
Enkele proefnotities:
Mac A. Andrew, p. 14 schreef:Paul Beau Hors d’Age Vieille Grande Champagne 9/10 eucalyptus and exotic fruits lead aromas of this very complex eau-de-vie, hint of dry wood, touch of spice, very long
Conal R. Gregory, p. 54 schreef:Taankleurige kern, perziken en fruit in de neus; zeer stijlvol in de mond met uitnodigend fruit, soepel en lang. Zeer goed
Reinier Koops, p. 95 schreef:Hors d’Age 20 tot 25 jaar, 43% Zeer kruidige neus, heel volle smaak, waarbij zowel fruit- als houtaroma’s tot hun recht komen, delicaat en in balans. Blijft niet zo lang hangen
Nicolas Faith, p. 149 schreef:Hors d’Age Vieille – Complex brandy with overtones of eucalyptus, exotic fruits, and spice.
Eens kijken of er nog iets toe te voegen valt aan dat deskundigen-geweld

De kleur: donker goud, mahonie
De geur: Mooie, complexe intense neus die blijft “groeien”: perzik, pruim, kruiden, tabak, walnoot, eiken, sandelhout (de eucalyptus en het exotisch fruit die door enkelen genoemd wordt, zit helaas niet in mijn geurendoos :( )
De smaak: Ook weer complex, krachtig (mede door de 43%) en tegelijk soepel en gebalanceerd. Duidelijke rancio (bijzonder voor de leeftijd!)
De na-smaak: Lang genoeg voor de leeftijd. Aangezien deze complexiteit van geur en smaak meestal bij oudere cognacs hoort, ga je ten onrechte wat langer verwachten.
Leeftijd: 20-25 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: €44,65 bij Okhuysen in Haarlem op andere plaatsen rond de € 60,--
De prijs/kwaliteit verhouding: Veel meer waar voor je geld valt er m.i. niet te halen bij Grande Champagne cognacs.

Zeer goede, te goedkope Grande Champagne! Mag m.i. niet ontbreken in de verzameling van een zichzelf respecterend cognac-liefhebber ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Ton »

De Extra Vieilles Borderies stond op mijn verlanglijst. Kreeg een 10 van Maca. Ik zet nu deze er maar voor in de plaats.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Ton »

Allemaal nieuwe flessen, Hans? Ben je in La France geweest? Vertel!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Hans »

Ton schreef:Allemaal nieuwe flessen, Hans? Ben je in La France geweest? Vertel!
Nee hoor, deze had ik allemaal al langere tijd in huis. Nog niet eerder aan toegekomen om te beschrijven. Werkt wel goed om er een paar achter elkaar te doen, ga je het verschil beter ruiken en proeven.
En aangezien ik vrij ben heb ik toch niks beters te doen dan cognacdrinken :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Hans »

Ton schreef:De Extra Vieilles Borderies stond op mijn verlanglijst. Kreeg een 10 van Maca. Ik zet nu deze er maar voor in de plaats.
Het is natuurlijk niet uit te sluiten, dat die Borderies nog ergens op het schap staat. De beide Château de Beaulons waar Jurrit nog een voorraad van vond waren ook al langer nergens meer te koop.
Mocht je de Borderies ergens vinden: kopen!

Aanvulling november: gevonden, hier
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Hans »

Recent van deze mooie cognac een voorraadje gekocht bij Okhuysen in Haarlem in de aanbieding voor € 38,30 per fles. Echt geen geld voor deze kwaliteit (voor € 59,-- vond ik de prijs/kwaliteit verhouding al prima).

Meteen gepromoveerd tot "cognac voor de feestdagen 2011" ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Roland »

Hans schreef:Een website lijkt het bedrijf niet te hebben, althans die is tot nu toe onvindbaar voor mij.
Vanaf nu wel :

http://www.paul-beau.com
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Hans »

Als laatste drankje voor mijn alcoholvrije maand een Paul Beau Hors d’Age gedronken. Lekkere Grande Champagne! En aangezien ik deze fles gekregen heb: een perfecte prijs/kwaliteit verhouding. :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door Roland »

Hans schreef: zo 05 jan 2020, 20:59 Als laatste drankje voor mijn alcoholvrije maand een Paul Beau Hors d’Age gedronken. Lekkere Grande Champagne! En aangezien ik deze fles gekregen heb: een perfecte prijs/kwaliteit verhouding. :D
Mijn alcoholvrije maand heb ik achter de rug.
Na de forum-proeverij tot sylvester.
En, de jaarlijkse traditie volgend, wordt de maand februari ook alcoholvrij.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Paul Beau - Hors d'Age

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: ma 06 jan 2020, 06:54 Mijn alcoholvrije maand heb ik achter de rug.
Na de forum-proeverij tot sylvester.
En, de jaarlijkse traditie volgend, wordt de maand februari ook alcoholvrij.
Dus in januari drink je voor 3 Roland? ;)
Voor mij ook weer een Dry January dit jaar, dus de proeverij van Rowin komt mij erg goed uit... :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Paul Beau”