Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Hans »

Borderies cognacs konden mij tot nu toe maar matig bekoren. De cognacs uit de Borderies die ik geprobeerd heb, o.a. van Giboin, vond ik te geprononceerd van smaak, te opdringerig, of te weinig complex.
Een door mij zeer gewaardeerd auteur, wiens smaak nog maar één keer van de mijne bleek af te wijken, Mac A. Andrew, heeft me echter op het spoor gezet van de Paul Beau Borderies Extra Vieilles met zijn omschrijving in 1999:
Mac A. Andrew, p. 15 schreef:Paul Beau Borderies Extra Vieilles – 10/10 – if there is magic, then this is it at 44% vol.
Een andere autoriteit, Nicolas Faith zegt in 2005 over deze cognac:
Nicolas Faith, p.149 schreef:Old Borderies – The real McCoy, rich fruit and nut chocolate, very dense and long. C&C has a few bottles, otherwise unavailable.
Reinier Koops in 2008:
Reinier Koops, p. 95 schreef:Borderies Extra Vieilles minimaal 44 jaar, 45% . Bloemen en kruiden in de neus, elegant en licht, bloemige smaak, prikkeling door leeftijd en alcohol
Dat “unavailable” van Nicolas Faith klopt wel. Een jaar regelmatig speuren op het internet leverde alleen vondsten op met de vermelding “Out of stock” of iets dergelijks. Eenmaal dacht ik een bestelling te kunnen plaatsen bij een Duits bedrijf, blijken ze er in 2004 mee gestopt te zijn. De website werkte nog gewoon.

En wat blijkt? Een bron dicht bij huis, De Cognatheek in Antwerpen beschikt gewoon nog over voorraad, ik vermoed als laatste.
De wijngaard in de Borderies is in 1964 verkocht, het bedrijf heeft sindsdien alleen nog 100 ha in de Grande Champagne. Dus op is echt op.
PaulBeauBorderiesEV.JPG
PaulBeauBorderiesEV.JPG (19.88 KiB) 5701 keer bekeken
De kleur: mooi, wat donker goud-geel
De geur: vooral bloemen en kruiden in de eerste neus. Viooltjes, jasmijn, vleugje narcis, vijgen, gedroogde pruim, chocola en cederhout later. Mooie complexe geur die zich wel een tijdje blijft ontwikkelen.
De smaak: absoluut bijzonder. Een zeer breed smaakpalet. Combinatie van frisheid, kracht en complexiteit, die ik nog niet eerder in een cognac geproefd heb. Mooie, volle rancio.
De na-smaak: zacht, mooi lang.
Leeftijd: minimaal 45 jaar gerijpt op vat
De herkomst: Borderies
De prijs: € 157,50 bij De Cognatheek. Edit januari 2013: zie hier
De prijs/kwaliteit verhouding: Uit-ste-kend!

En wederom zijn de heren Kerstens van De Cognatheek er in geslaagd mijn cognac-horizon te verruimen, dit keer richting de Borderies. Zeer de moeite waard, deze cognac en nergens anders meer te koop. Johan Kerstens vertelde zelfs vanuit Italië bestellingen te krijgen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Roland »

Hans schreef: ..... wederom zijn de heren Kerstens van De Cognatheek er in geslaagd mijn cognac-horizon te verruimen, dit keer richting de Borderies. Zeer de moeite waard, deze cognac en nergens anders meer te koop.
Ik heb deze week contact gehad met Dhr Johan Kerstens.
Hij heeft er nog enkele staan. Ja, nog steeds aan dezelfde prijs.
Donderdag 20 december - mijn laatste werkdag voor dit jaar - ga ik hem vereren met een bezoekje,
en hoop huiswaarts te keren met een "Gods-geschenk".
Laatst gewijzigd door Roland op zo 16 dec 2012, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Hans »

Roland schreef:en hoop huiswaarts te keren met een "Gods-geschenk".
En dat is het Roland. Ben benieuwd naar je bevindingen. Alvast gefeliciteerd met deze aanwinst.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Roland »

Hans schreef: Zeer de moeite waard, deze cognac en nergens anders meer te koop.
Ik heb deze fles ook gevonden op :

http://www.simplywinesdirect.com/produc ... ategory=54

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik heb deze fles ook gevonden op :

http://www.simplywinesdirect.com/produc ... ategory=54

Mvg,
RolanD
Als het klopt, is de prijs niet verkeerd, omgerekend €167,-- Er staat me vaag iets bij, dat ik destijds (ongeveer twee jaar geleden) bij deze site besteld heb en dat toen de voorraad helaas net op was. Hetzelfde overkwam me toen bij meerdere sites, die online de schijn wekken ruim gesorteerd te zijn.
Het labeltje "New" intrigeert: er bestaat al lang geen nieuwe voorraad meer van de Borderies Extra Vieilles. Onze vrienden in Antwerpen lijken vooralsnog een zekerder adres.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Al

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Ik heb deze fles ook gevonden op :

http://www.simplywinesdirect.com/produc ... ategory=54

Mvg,
RolanD
Als het klopt, is de prijs niet verkeerd, omgerekend €167,-- Er staat me vaag iets bij, dat ik destijds (ongeveer twee jaar geleden) bij deze site besteld heb en dat toen de voorraad helaas net op was. Hetzelfde overkwam me toen bij meerdere sites, die online de schijn wekken ruim gesorteerd te zijn.
Het labeltje "New" intrigeert: er bestaat al lang geen nieuwe voorraad meer van de Borderies Extra Vieilles. Onze vrienden in Antwerpen lijken vooralsnog een zekerder adres.
Als ik het juist heb, heeft de familie Beau de wijngaard in de borderie verkocht.
Wie heeft de wijngaard gekocht ?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Al

Bericht door Hans »

Roland schreef:Als ik het juist heb, heeft de familie Beau de wijngaard in de borderie verkocht.
Klopt, in 1964
Roland schreef:Wie heeft de wijngaard gekocht ?
Ben ik ook al eens naar op zoek geweest, maar heb ik nooit kunnen vinden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Hans »

De Borderies Extra Vieilles is nu echt bijna op. Voor wie daar nog interesse in heeft: niet meer te lang wachten met de reis naar Antwerpen. Overigens is de prijs opgetrokken naar een realistischer niveau: € 241,--
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Bart »

Ben in 2010 bij Paul Beau geweest. Er stonden toen nog 6 van die flessen, het waren de laatste, vertelde hij. Ik weet niet of het waar was, ik sta soms sceptisch tegenover zeldzaamheid want dat verkoopt goed. We zullen er maar van uitgaan dat het waar is zeker.

Kan er niemand eens de test doen en eens tot ginder rijden om te kijken of hij er nog altijd 6 heeft? 8-)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Paul Beau - Borderies Extra Vieilles

Bericht door Roland »

Bart schreef:Ben in 2010 bij Paul Beau geweest. Er stonden toen nog 6 van die flessen, het waren de laatste, vertelde hij. Ik weet niet of het waar was, ik sta soms sceptisch tegenover zeldzaamheid want dat verkoopt goed. We zullen er maar van uitgaan dat het waar is zeker.

Kan er niemand eens de test doen en eens tot ginder rijden om te kijken of hij er nog altijd 6 heeft? 8-)
Ik was in april 2012 bij Paul Beau... en toen hadden ze er geen enkele meer.
Plaats reactie

Terug naar “Paul Beau”