Tallefort XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Tallefort XO

Bericht door Hans »

Gilles Gazeaud bezit wijngaarden in Ambleville, Lignère-Sonneville en Verrière in de Grande Champagne. Behalve cognacs en pineau verkoopt hij ook wijn, chocolaatjes en truffels, gevuld met cognac.
Van de auteurs in mijn boekenkast wijdt alleen Gert von Pascensky een kort stukje aan deze viticulteur. Hij beschrijft in 1987 ook wijngaarden in de Petite Champagne en de Fins Bois, die inmiddels blijkbaar verkocht zijn.
TallefortXO.JPG
TallefortXO.JPG (10.28 KiB) 11123 keer bekeken
Een proefnotitie van de XO vind ik alleen bij Tallefort zelf:
Tallefort schreef: Elégant, puissant ... ROBE : Cuivre ambré. NEZ : Elégant, puissant, arômes « abricots secs, figues séchées, pain d’épice ».
EN BOUCHE : Ample et racé, longueur en bouche.
De kleur: meer mahonie dan koperkleurig
De geur: enigszins scherpe eerste neus, abrikoos, kaneel, nootmuskaat. Wel krachtig, maar “elegant” zou ik hem niet noemen.
De smaak: eenvoudige recht-toe-recht-aan Grande Champagne smaak. Overvloedig ("ample") en gedistingeerd ("racé") is te veel eer.
De na-smaak: vrij kort, helaas geen "longueur en bouche", zoals beloofd.
Leeftijd: in ieder geval 6½ jaar, misschien 10, ouder zou me verbazen
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 40,50 bij Tallefort € 53,-- bij La Cognathèque
De prijs/kwaliteit verhouding: redelijk.

Gemiddelde Grande Champagne cognac, niks mis mee. Maar voor dit geld is beter te koop.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Tallefort XO

Bericht door Ton »

Hans schreef:mijn boekenkast wijdt alleen Gert von Pascensky een kort stukje aan deze viticulteur
Nicholas Faith schrijft er over in Gids voor Cognac en andere wijndistillaten.
Hij noemt ook nog de wijngaarden in Petite Champagne en Fins Bois.
Hij schrijft (uit 1987): "Vier jaar geleden opgericht door vier producenten: Philippe Boujut, Christian Jobit, Christian Fontanaud en Jean-Bernard Millon-Mesnard. Gezamenlijk bezitten zij 100 ha. wijgaarden, 60 in de Grande Champagne, 32 in de Petite Champagne en 8 in de Fins Bois. Wat de kwaliteit betreft is de firma zeer gewetensvol: de wijnen worden met weinig bezinksel gedistilleerd om maximale fruitigheid te verkrijgen; toevoegingen worden niet gebruikt; de cognacs rijpen lang en alleen in kleine vaten; en de cognacs die worden ingekocht zijn afkomstig van producenten die men persoonlijk kent. Driekwart van de productie gaat naar de VS."

Blijkbaar kopen (kochten?) ze ook cognacs in?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tallefort XO

Bericht door Hans »

Ton schreef:Blijkbaar kopen (kochten?) ze ook cognacs in?
Zou goed kunnen. Blijkbaar heeft meneer Gilles Gazeaud de wijngaarden in de Grande Champagne overgenomen in de tussenliggende tijd.
Gert von Paczensky vermeldt nog, dat het merk voorheen Taillefer heette.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Tallefort”