Renaissance

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Renaissance

Bericht door JohanB »

Een 40-jarige cognac aan 40 %, heb ik nog even voor de zekerheid gecheckt bij de mensen van Guillon-Painturaud zelf. 40 jaar in het vat gezeten, welteverstaan. Dit is dus geen assemblage, volgens een zeker Lina.

"Bonjour,

Le Cognac Renaissance a effectivement vieillit 40 ans en fût de chêne sans qu'il y ait d'autres Cognac ajouté à celui-ci.

Cordialement,
Lina"


Ik ga slechts een beknopte beschrijving geven. De fles is nog maar net open. Ik verwacht dat de oxidatie wat smaakverandering met zich zal meebrengen.

Neus:
Dit begint direct redelijk expressief, licht fruitig (dan denk ik vooral aan pruimen en druiven), lichtjes prikkelend, klein beetje velpon of vernis, beetje hout ook. Niet slecht voor een eerste glas, hoor.

Smaak:
Die ligt in de lijn van de neus. Deze Renaissance heeft wel een heel lichte body voor een 40-jarige cognac. Maar vergeleken met bv de Dudognon Héritage is deze Renaissance veel smaakvoller, en krachtiger. Je zou eerder denken dat dit meer dan 40 % alcohol is. Gelukkig proef ik geen peper, wat soms wel eens gebeurt. Dit is een eerder zachte en licht fruitige cognac. Een beetje meer body zou wonderen doen. Niets van wat ik kon proeven overheerst, ook niet in de smaak. De balans is dik OK.

Afdronk:
Redelijk lang, lichtjes fruitig en zacht.

Lekkere cognac, is dit ! Alleen het prijskaartje is wat aan de stevige kant: ongeveer 170 Euro zonder verzendkosten.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Renaissance

Bericht door Roel »

Mooie review, Johan!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Renaissance

Bericht door JohanB »

Het laatste beetje zit nu in mijn glas, nadat de fles toch een paar maanden geleden geopend werd. Op zich is er niet bijster veel veranderd, en toch ...

Neus: Heel zacht, fruitig zonder dat er iets echt naar voren treedt, eerder wat gesloten (tov het eerste glas), sigarenkistje, wat leer. Dit is zoiets waar je nog heel lang kan aan snuffelen zonder het beu te worden. Opmerkelijk ook hoe traag de tranen op het glas naar beneden glijden.

Smaak: Heel zacht, net als de neus. Maar dat is wat misleidend, want als je de cognac een goeie 20 seconden in je mond laat rondgaan krijg je ahw een smaakexplosie. Maar toch is die explosie ook wat getemperd, hoe raar het ook klinkt. De body is licht, maar dat had ik al geschreven, maar de smaaksensatie in je mond is veel voller geworden. Ik ervaar nu iets meer een prikkelend gevoel. Het fruitige is nog steeds bedeesd, maar wel aanwezig.

Afdronk: Ja, toch nog steeds lang genoeg om er deftig van te kunnen genieten.

Conclusie: Was dit een goeie koop? Uiteindelijk wel, ja. Hoewel ik in het begin toch wat twijfels had. 170 € voor een 40yo is niet niks. Ik blijf er wel bij dat, indien deze Renaissance een beetje romiger/vetter zou zijn (een beetje meer body had), dan was dit een killer.

EDIT: En ineens, na goed 20 minuten snuffelen en nippen, word ik om de oren gekletst met houttonen ed. Is dat de rancio? Ik meen van wel. Dusss, deze heeft echt wel wat tijd nodig. Super gewoon.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Guillon-Painturaud”