Cognac Sylvelune

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Cognac Sylvelune

Bericht door Hans »

Sylvelune in Lignières vormt een bijzonder verhaal.
De jongere generatie wordt in cognac land nogal eens geassocieerd met verlies van kwaliteit en traditie. Bij Marrianne Soupé, 30 jaar, kon dat wel eens anders zijn. Ze is geboren in de Grande Champagne en opgegroeid te midden van haar cognacs. Dochter en kleindochter van maȋtres de chais. Ze wilde al vanaf haar 17e jaar een eigen cognachuis vestigen. In 2011 is deze droom werkelijkheid geworden.

De eerste collectie cognacs bestaat uit een interessante lijn: allemaal assemblages van uitsluitend 50 tot 100 jaar oude Grande Champagnes, waarvan de coupe dan weer 12 tot 24 maanden op vat gerijpt is. In zeer beperkte hoeveelheden geproduceerd: Chaman (500 flessen), Lou (1000 flessen), Cuvée Charme No. 1 (380 flessen), Cuvée Séquoia No. 1 (240 flessen), Cuvée Ebène No. 1 (120 flessen). Momenteel wordt gewerkt aan een tweede collectie.

Prijzen worden op de site niet gegeven, daarvoor wordt je verzocht het contactformulier in te vullen. Een andere bron, La Vie Charentaise, vermeldt dat die varieren van €325, -- tot € 1.200,--
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Roland »

Ik vind het een beetje beangstigend.

"Marketing" neemt de bovenhand.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ik vind het een beetje beangstigend.

"Marketing" neemt de bovenhand.
Inderdaad een geheel andere presentatie dan de gebruikelijke. Daarbij lijkt Marianne wel tevreden met zichzelf, in ieder artikel prijkt ze op een foto in aanlokkelijke pose met cognacglas. Maar goed, er zijn ook lelijker françaises ;)
Het onderliggende verhaal duidt echter op een degelijk produkt, geproduceerd met vakkennis. De mooie verhaaltjes en plaatjes zetten je makkelijk op het verkeerde been, zijn ook ongebruikelijk bij dergelijke cognacs. Degelijkheid en saaiheid gaan blijkbaar niet altijd samen. ;) Ik zou er wel eens een proeverijtje aan willen wagen, aan deze collectie.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Ik vind het een beetje beangstigend.

"Marketing" neemt de bovenhand.
Inderdaad een geheel andere presentatie dan de gebruikelijke. Daarbij lijkt Marianne wel tevreden met zichzelf, in ieder artikel prijkt ze op een foto in aanlokkelijke pose met cognacglas. Maar goed, er zijn ook lelijker françaises ;)
Het onderliggende verhaal duidt echter op een degelijk produkt, geproduceerd met vakkennis. De mooie verhaaltjes en plaatjes zetten je makkelijk op het verkeerde been, zijn ook ongebruikelijk bij dergelijke cognacs. Degelijkheid en saaiheid gaan blijkbaar niet altijd samen. ;) Ik zou er wel eens een proeverijtje aan willen wagen, aan deze collectie.
Zonder eigen wijngaarden, kun je het misschien (zonder de anderen tekort te willen doen) vergelijken met Audry, Delamain,...
Maar toch, ik mis die "generaties"....

Nu heeft ze enkele "oude" vaten bijeen "gescharreld", en zorgt zij voor een "mooie verpakking".

Prijzen vind je ook bij :
http://www.cognatheque.com/61_sylvelune

De Cuvée Séquoia N°1 en/of Cuvée Ebène N°1 zijn even duur als de Master Blends (88/100) van Tesseron....
Mijn keuze is dan vlug gemaakt.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Hans »

Roland schreef:Zonder eigen wijngaarden, kun je het misschien (zonder de anderen tekort te willen doen) vergelijken met Audry, Delamain,...
Klopt. En bv. Tesseron. Ze is geen bouilleur de cru, maar assembleert en laat vervolgens nog enige tijd op vat rijpen.
Roland schreef:Maar toch, ik mis die "generaties"....
Grootvader en vader waren maȋtre de chai, daar zal ze wel iets van opgepikt hebben ;)
Roland schreef:Nu heeft ze enkele "oude" vaten bijeen "gescharreld",.....

Zoals ook Delamain, Tesseron, enz. doen. Scharrelen is wellicht wat weinig eer.
Roland schreef:.....en zorgt zij voor een "mooie verpakking".
Duidelijk, dat je dat tegenstaat ;)
Roland schreef:De Cuvée Séquoia N°1 en/of Cuvée Ebène N°1 zijn even duur als de Master Blends (88/100) van Tesseron....
Mijn keuze is dan vlug gemaakt.
Daar zou ik eerst nog een proefrondje aan willen wijden. Assemblages van 50 tot 100 jaar gerijpte Grande Champagnes... vies zal het niet zijn :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Zonder eigen wijngaarden, kun je het misschien (zonder de anderen tekort te willen doen) vergelijken met Audry, Delamain,...
Klopt. En bv. Tesseron. Ze is geen bouilleur de cru, maar assembleert en laat vervolgens nog enige tijd op vat rijpen.
Tesseron heeft eigen wijngaarden, eigen distillatie.
Hans schreef:
Roland schreef:Maar toch, ik mis die "generaties"....
Grootvader en vader waren maȋtre de chai, daar zal ze wel iets van opgepikt hebben ;)
Enig idee bij wie ?
Hans schreef:
Roland schreef:Nu heeft ze enkele "oude" vaten bijeen "gescharreld",.....

Zoals ook Delamain, Tesseron, enz. doen. Scharrelen is wellicht wat weinig eer.
Ik zie het (zeker door hun prijzen) meer en meer als een marketing.
Zo ook het filmpje op hun site, met een welstellende "chinees" ????.
Deze "marketing" zie ik niet bij Audry, Delamain,....
Hans schreef:
Roland schreef:.....en zorgt zij voor een "mooie verpakking".
Duidelijk, dat je dat tegenstaat ;)
Neen, ik mis gewoon "de metier".
Wanneer je de kleine cognacboeren bezoekt, dan straalt hun fierheid ervan af. Het harde werk, generaties lang...
En dat mis ik hier.
Hans schreef:
Roland schreef:De Cuvée Séquoia N°1 en/of Cuvée Ebène N°1 zijn even duur als de Master Blends (88/100) van Tesseron....
Mijn keuze is dan vlug gemaakt.
Daar zou ik eerst nog een proefrondje aan willen wijden. Assemblages van 50 tot 100 jaar gerijpte Grande Champagnes... vies zal het niet zijn :lol:
Dat ene zinnetje "assemblages van 50 tot 100 jaar gerijpte Grande Champagne" zegt mij niet zo veel.
Mijn "misschien te simpele" logica :
De grote cognac-huizen gaan geen cognac uit hun "Paradis" willen verkopen.
En... er zijn niet veel kleine cognacboeren die 100 jaar gerijpte Grande Champagne hebben.
Raar dat de grote huizen deze niet gekocht hebben, want hun voorraad is zeer beperkt.

Neen, ik heb mijn bedenkingen.
Ook bij hun oplages :
500 : Chaman
1000 : Lou
380 Charme N°1
240 Séquioa N° 1
120 Cuvée Ebène N°1
Een "kleine" 1.600 liter....
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Ton »

100 jaar gerijpt? Welke cognac kan dat aan? Voor zover ik weet gaan cognacs op zijn laatst na zo'n 50 jaar op fles (bonbonnes oftewel dame-jeanes). Als ze daar dan nog 50 jaar in liggen, zijn ze wel 100 jaar oud, maar toch niet 100 jaar 'gerijpt'.
Als ze wel 100 jaar op hout hebben gelegen, dan zullen ze naar alle waarschijnlijkheid veel minder van kwaliteit zijn geworden en hoe het alcoholpercentage op peil is gehouden is dan vervolgens ook een vraag die moeilijk te beantwoorden is.
Goed, misschien zijn er wat makkelijk verkeerde termen gebruikt om het product interessanter te doen lijken (wat ik wel kwalijk vind :roll:), dat wil nog niet zeggen dat het product slecht zou zijn. Ik zou er ook best een proeverijtje van willen meemaken.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Roland »

Ton schreef:100 jaar gerijpt? Welke cognac kan dat aan? Voor zover ik weet gaan cognacs op zijn laatst na zo'n 50 jaar op fles (bonbonnes oftewel dame-jeanes). Als ze daar dan nog 50 jaar in liggen, zijn ze wel 100 jaar oud, maar toch niet 100 jaar 'gerijpt'.
Als ze wel 100 jaar op hout hebben gelegen, dan zullen ze naar alle waarschijnlijkheid veel minder van kwaliteit zijn geworden en hoe het alcoholpercentage op peil is gehouden is dan vervolgens ook een vraag die moeilijk te beantwoorden is.
Goed, misschien zijn er wat makkelijk verkeerde termen gebruikt om het product interessanter te doen lijken (wat ik wel kwalijk vind :roll:), dat wil nog niet zeggen dat het product slecht zou zijn. Ik zou er ook best een proeverijtje van willen meemaken.
Onderaan :
http://www.sylvelune-cognac.com/fr/la-malle-aux-secrets
Fiche technique Sylvelune.JPG
Fiche technique Sylvelune.JPG (62.77 KiB) 11249 keer bekeken
De archieven (registers) zijn niet voldoende kompleet (zijn niet volledig genoeg)
om de leeftijd te rechtvaardigen.
Dus spreken we van een gemiddelde leeftijd bij een proeverij.
De cognacs spreken voor zichzelf,
men herkent bij een proeverij de zeer oude leeftijd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Ton »

Hoi RolanD,
ik begrijp niet waarom je dit schrijft? Blijkbaar mis ik iets.
Klopte het niet wat ik schreef?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac Sylvelune

Bericht door Roland »

Ton schreef:Hoi RolanD,
ik begrijp niet waarom je dit schrijft? Blijkbaar mis ik iets.
Klopte het niet wat ik schreef?
Jawel.
Maar je begon met : Ton schreef: 100 jaar gerijpt?
Vandaar m'n reactie.
Ik dacht... hoe komen ze aan "100 jaar gerijpt".
Zoals omschreven, ze weten het zelf niet (juist).
Plaats reactie

Terug naar “Sylvelune”