Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

Deze cognac kwam ik op het spoor, doordat hij werd aangeboden op het forum en op marktplaats. Leek een oude fles, maar wordt nog steeds nieuw aangeboden, bijvoorbeeld bij Nicolas.
Peuchet is een handelshuis, gevestigd in Clermont-Ferrand. Het bestaat vanaf 1885 en is altijd handelshuis geweest. Behalve in cognac wordt ook gehandeld in Armagnac, Calvados, Whisky en andere eaux-de-vie.
Met enige regelmaat duiken flessen Peuchet met verschillende inhoud (o.a. jaartalcognacs) op ebay en vergelijkbare plaatsen op. Wat dan opvalt is dat de etiketten veelal hetzelfde zijn en op dezelfde wijze oud geworden (gemaakt?) zijn. Jaartallen staan in was op de fles, niet op het etiket. De wasdoppen verschillen van kleur, maar zijn allemaal van dezelfde oud aandoende soort. Meestal zijn de flessen stoffig. Peuchet doet dus veel moeite om de flessen oud te laten lijken.
Peuchet_Reserve_de_L'Empereur_XO.jpg
Peuchet_Reserve_de_L'Empereur_XO.jpg (190.46 KiB) 12913 keer bekeken
Mijn stoffige flessen zijn nieuw geleverd in een mooie nieuwe doos. Dat ze nieuw geleverd zijn weet ik uit de communicatie met het verzendhuis, die overigens uitstekend was. De was op de dop is nieuw. Het etiket vertoont een pictogram, dat waarschuwt tegen schadelijke effecten van drinken bij zwangerschap. Dit pictogram is vanaf 2007 verplicht in Frankrijk.
Het etiket vermeldt zowel XO als een grote N (voor Napoléon). Maar goed, voor beiden geldt een minimum van compte 6 (na distillatie 6 jaar gelagerd op hout).

Ik heb maar een enkele proefnotitie kunnen vinden:
Le grand restaurant schreef:Note de dégustation : C'est un cognac qui vous charme par sa couleur, elle est assez foncée. Robe vieil or lumineux, joli nez épanoui et ample de vanille, de fruits jaunes rôtis, de zestes d'agrumes. Bel équilibre, net, fin, corsé, ample, du caractère, plein, finale fondue, enrobée et suave.
Un cachet de cire avec l'aigle napoléonien trone sur la bouteille et l'étiquette a été vieillie comme si elle avait passé plusieurs siècle en cave, belle découverte et d'un très bon rapport qualité prix.
Peuchet2.jpg
Peuchet2.jpg (46.85 KiB) 12913 keer bekeken
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: goudgeel

De geur: bloemen, viool, hint van narcis, vanille vooral. Prettige, maar niet complexe geur. Vaag de geur van jong hout.

De smaak: Vrij zoet, caramel. Weinig gelaagd, geen rancio, geen hout, wel licht kruidig. Geen Grande Champagne smaak. Zou een fatsoenlijke Fins Bois of melange kunnen zijn.

De na-smaak: zeer kort

Leeftijd: onbekend, minimaal 6 jaar gerijpt

De herkomst: Grande Champagne volgens het etiket.

De prijs: € 72,50 bij Nicolas. Op het internet worden deze flessen regelmatig voor rond de € 200,-- aangeboden.

De prijs/kwaliteit verhouding: te duur. Wij zouden hem € 40,-- geven. Eerlijk gezegd twijfelen we eraan of het wel een Grande Champagne is. Combineert goed met een sterke espresso :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Roland »

Hans schreef:Deze cognac kwam ik op het spoor, doordat hij werd aangeboden op het forum en op marktplaats. Leek een oude fles, maar wordt nog steeds nieuw aangeboden.
Toen ik vanmiddag de link naar "nicolas" zag,
en "het beperkt aantal" aangeboden cognacs viel mijn eurocent onmiddellijk.

Ik herinner mij het "voorval" op marktplaats, en het bod van een forumbezoeker dat zeer snel verwijderd werd... :lol:

Nicolas heeft een fles die mij aanspreekt, maar jammer genoeg .... "Out of stock".
Ik ga de link wekelijks eens bekijken.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

Roland schreef:Nicolas heeft een fles die mij aanspreekt, maar jammer genoeg .... "Out of stock".
Ik ga de link wekelijks eens bekijken.
Los van het oordeel over deze cognac: de afhandeling door Nicolas was zeer correct
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Ton »

Advertenties als deze hier zijn dus ook niet te vertrouwen?
Wie heeft er 1900 op gezet en wanneer, vraag je je af.
Welk jaartal stond er op jouw fles?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

Ton schreef:Advertenties als deze hier zijn dus ook niet te vertrouwen?
Ik denk het niet.
Ton schreef:Wie heeft er 1900 op gezet en wanneer, vraag je je af.
Welk jaartal stond er op jouw fles?
Is niet te checken, inderdaad. Mijn flessen zijn identiek, maar op de plaats waar op het plaatje 1900 staat, staat bij mij een Napoleontische adelaar. De was ziet er oud uit, maar is nieuw.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:Nicolas heeft een fles die mij aanspreekt, maar jammer genoeg .... "Out of stock".
Ik ga de link wekelijks eens bekijken.
Los van het oordeel over deze cognac: de afhandeling door Nicolas was zeer correct
Blijkbaar is al hun cognac "uitverkocht".

Vind je dat niet "vreemd" ?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

Roland schreef:Blijkbaar is al hun cognac "uitverkocht".

Vind je dat niet "vreemd" ?
Misschien wachten ze weer op nieuwe voorraad, zoals bij mijn bestelling destijds
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door zeesting »

Hij is nog steeds te ver"krijgen" op Ebay, voor een zeer democratische prijs van slechts 590 euries :lol:

http://www.benl.ebay.be/itm/33115915369 ... 1423.l2649
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

zeesting schreef:Hij is nog steeds te ver"krijgen" op Ebay, voor een zeer democratische prijs van slechts 590 euries :lol:

http://www.benl.ebay.be/itm/33115915369 ... 1423.l2649
Compleet met het sinds 2007 verplichte pictogrammetje op het etiket. Pure zwendel :shock:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Peuchet – Réserve de l’ Empereur XO Grande Champagne

Bericht door Ton »

Hans schreef:Compleet met het sinds 2007 verplichte pictogrammetje op het etiket.
Pictogrammetje?
Plaats reactie

Terug naar “Peuchet”