Duquai - Très Vieille Borderie

Plaats reactie
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door JeroenPeek »

Très Vieille Borderie

Dit huis werd in 1999 opgericht door Phillipe Braastad Tiffon. Ik denk dat Ton wel wat meer kan vertellen over deze familie en connecties met Delamain, Courvoisier en Tiffon. (Ton voel je vrij, zodra je terug bent van vakantie)
Wat me opvalt is dat "Borderie" hier zonder de "s" wordt geschreven. Heeft dat iets te betekenen ? En dan kijk ook maar weer naar Ton.

Wat meer over deze cognac:
deze cognac is meer dan 60 jaar oud (is het een blend van meer jaargangen?)
alc. 40%

verslag Cognac-Paradise:
Heller, kristallisierender Bernstein. Ausserst intensiver Duft nach Veilchen und Lavendel, fur Borderies Cognac typisch, gepaart mit feuchtem Holz und Herbstblättern. Uberwältigender Geschmack nach Toast, Hauch von weissen Pfeffer mit Zimt, langer Abgang mit deinem noten von Lakritz und Marshmallows.
Eens kijken of ik al dit soort zaken kan thuisbrengen:
kleur: amber/goudgeel
neus: 1e instantie: muf (positief bedoeld), nat hout/aards, vervolgens subtiel rokerig, licht floraal, die lavendel/viooltjes kan ik wel thuisbrengen, ook wat fruittonen als hint van sinaasappel.
palatum: duidelijk mooie houttonen en toast, aan het eind zoethout/salmiak.
Afdronk: blijft lang lekker een subtiel pitje houden, maar in geheel mooi lang soepel.
Gekocht: cognac-Paradise, prijs 169 Euro

Voor mij als Borderies liefhebber: geweldig, zo subtiel, elke keer weer, cijfer 9. (Deze fles was dan ook snel op)

Gr.Jeroen Peek
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:Très Vieille Borderie

Dit huis werd in 1999 opgericht door Phillipe Braastad Tiffon. Ik denk dat Ton wel wat meer kan vertellen over deze familie en connecties met Delamain, Courvoisier en Tiffon. (Ton voel je vrij, zodra je terug bent van vakantie)
Wat me opvalt is dat "Borderie" hier zonder de "s" wordt geschreven. Heeft dat iets te betekenen ? En dan kijk ook maar weer naar Ton.
http://cognac-ton.nl/merken-en-producen ... en/duquai/
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door JeroenPeek »

Ha die Roland,

Blijkbaar hoef ik niet zo lang te wachten op een antwoord. Dank je Roland.......Maar is die Phillipe Braastad nu meer een handelshuis begonnen (dus alleen maar een labeltje erop ?) of doet hij nog wat meer ?

Gr.Jeroen Peek
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door Roland »

JeroenPeek schreef:Ha die Roland,

Blijkbaar hoef ik niet zo lang te wachten op een antwoord. Dank je Roland.......Maar is die Phillipe Braastad nu meer een handelshuis begonnen (dus alleen maar een labeltje erop ?) of doet hij nog wat meer ?

Gr.Jeroen Peek
Jeroen, ik vermoed het eerste.

Ton vermeldt :
Duquai, merk van Philippe Braastad-Tiffon, handelshuis in Jarnac (Niet te verwarren met Braastad of Tiffon)

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Wat me opvalt is dat "Borderie" hier zonder de "s" wordt geschreven. Heeft dat iets te betekenen ? En dan kijk ook maar weer naar Ton.
De appelation heet "Les Borderies", of "Borderies" meervoud dus. Mogelijk is deze naam bedoeld om onder de regels uit te komen, zoals "fine cognac" en andere niet officiële aanduidingen, hoewel ik denk dat een dergelijke verbastering niet toegestaan is. Mogelijk eigenwijsheid. Je zou eens op het etiket kunnen kijken wat daar over de appellation op staat. Braastad-Tiffon gebruikt cognacs uit vier crus, mogelijk is het een blend van Borderies en Fins Bois, maar waarschijnlijk gewoon een Borderies. Cognac Paradise noemt het een Borderies, maar die vergist zich een enkele keer.

Borderie is in west Frankrijk een aanduiding voor een klein agrarisch bedrijf (zoiets als boerderieë? ;) )
Wikipedia schreef:Une borderie est une exploitation agricole petite ou moyenne (moins de 10 à 15 ha). Dans l'ouest de la France, il existe deux sortes d'exploitations agricoles : les grandes sont les métairies (elles font 20 à 60 ha selon les régions), les petites qui font moins de 15 ha et souvent moins de 10 s'appellent soit closeries soit borderies, bordages ou encore borderages.....
JeroenPeek schreef:deze cognac is meer dan 60 jaar oud (is het een blend van meer jaargangen?)
Waarschijnlijk wel, als het een millésime was zou het vermeld worden.
JeroenPeek schreef:Eens kijken of ik al dit soort zaken kan thuisbrengen:
kleur: amber/goudgeel
JeroenPeek schreef:neus: 1e instantie: muf (positief bedoeld), nat hout/aards,
sous bois?
JeroenPeek schreef:vervolgens subtiel rokerig, licht floraal, die lavendel/viooltjes kan ik wel thuisbrengen, ook wat fruittonen als hint van sinaasappel.
palatum: duidelijk mooie houttonen en toast, aan het eind zoethout/salmiak.
Afdronk: blijft lang lekker een subtiel pitje houden, maar in geheel mooi lang soepel.
Gekocht: cognac-Paradise, prijs 169 Euro
Inmiddels € 229,-- bij Cognac Paradise. Is een gelimiteerde editie van 600 flessen. Dus even opletten, aangezien je deze zo lekker vindt. Vaak komen de laatste restjes voorraad in de weekaanbieding.
JeroenPeek schreef:Voor mij als Borderies liefhebber: geweldig, zo subtiel, elke keer weer, cijfer 9. (Deze fles was dan ook snel op)
Mooie beschrijving weer, Jeroen
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door Roland »

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Duquai - Très Vieille Borderie

Bericht door Ton »

JeroenPeek schreef:Dit huis werd in 1999 opgericht door Phillipe Braastad Tiffon. Ik denk dat Ton wel wat meer kan vertellen over deze familie en connecties met Delamain, Courvoisier en Tiffon.
Ik weet niet waarom ik hier destijds niet op heb gereageerd, maar waarschijnlijk gewoon niet goed gezien.

Tiffon: opgericht door Tiffon in 1875. In 1913 trouwt kleindochter Edith met Sverre Braastad. Merken die ze op de markt brengen: Boutelleau, Braastad, Maison Surenne, Tiffon. Tiffon is nu dus eigendom van de familie Braastad, de naam Tiffon als eigenaar is door het huwelijk met een dochter verdwenen; de merknaam en bedrijfsnaam blijft Tiffon.

Duquai: opgericht in 1999 door Philippe Braastad-Tiffon die na onenigheid uit het familiebedrijf Braastad stapt. Tiffon heeft hij mogelijk aan zijn naam toegevoegd om zich te onderscheiden van het merk en de familie Braastad.

Delamain: de dochter van Robert Delamain, France, trouwt met Christian Braastad. Hun zoon Alain Braastad wordt vervolgens directeur van Delamain. Het merk blijft gewoon Delamain heten.

Courvoisier: de relatie met Courvoisier is, dat Christian Braastad in de Tweede Wereldoorlog tijdelijk het bedrijf Courvoisier heeft geleid omdat de broers Simon (eigenaren van Courvoisier) het land moesten verlaten. Christian heeft het bedrijf na de oorlog netjes teruggegeven an de broers Simon, maar is vervolgens ook na de oorlog nog lange tijd directeur gebleven van Courvoisier. Ook twee andere Braastads (Ivar en Frank) zijn directeur geweest bij Courvoisier.
De dochter van Sverre Braastad, Silvy, trouwt met Cliff Hatch, directeur van Hiram Walker. Niet veel (1964) later neemt Hiram Walker het bedrijf Courvoisier over. (In 1986 wordt het van Allied-Lyons dat later Allied-Domecq wordt. In 2005 wordt Courvoisier van Fortune Brands en in 2011 van Beam. In 2014 wordt Beam overgenomen door Suntory.)
Plaats reactie

Terug naar “Duquai”