J. Painturaud; VSOP-duo, Réserve en Vieille Réserve

Plaats reactie
ErikdeLeest
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 10:19

J. Painturaud; VSOP-duo, Réserve en Vieille Réserve

Bericht door ErikdeLeest »

De Cognactheek heeft natuurlijk ook J. Paituraud in haar assortiment en in ons proeflokaal staan er 3 open: de VSOP-duo, de Réserve en de Vieille Réserve. De leeftijden zijn resp. tenminste 5, 10 en 20 jaar. Daarnaast hebben we in de winkel ook de XO (25 jaar) en de Hors d'Âge (35 jaar) staan.
Hopelijk kan ik die nog een keer proeven. Toen we afgelopen april bij Manu (de huidige eindverantwoordelijke) waren, zijn ze geproefd tesamen met enkele goede pineaus maar de details kan ik me niet meer herinneren... :cry:

Wat als eerste opvalt als ik de drie flessen naast elkaar zet en de andere 2 even bekijk, is de donkere kleur. Mogelijk worden zwaar getoaste vaten gebruikt, of er wordt bijgekleurd. Dat laatste zou ook de zoete ondertoon in alle cognacs kunnen verklaren maar ook het terroir kan hiervoor zorgen.

Painturaud is een 100% GC en natuurlijk een klein familiebedrijf in Segozac en wordt nu door de 4e generatie geleid, Jean-Philippe en Emmanuel (Manu).

De VSOP is amberkleurig en qua geuren komen bloemen en fruit naar boven. De alcohol is niet direct waarneembaar dus een goede balans.
Waar ik vroeger weinig tot niets moest weten van een VSOP, merk ik wel dat ik ze steeds meer ga waarderen. Zo ook deze. De balans die beloofd wordt, is er maar ook de kracht die je verwacht van deze leeftijd. Afdronk is in overeenstemming met een GC, lang. Prima!

De Réserve heeft 2x zolang op de vaten gelegen en dat is meteen merkbaar. De fruittonen zijn er nog wel maar nu komen ook meer kruidige tonen naar boven. Noten lijken zich te gaan ontwikkelen en ook hint van vanille ruik ik nadat de cognac een kwartiertje heeft gestaan.
De smaak van deze Réserve is krachtig en subtiel tegelijk. Complexer dan de VSOP en het duurt even voor alle smaakdelen zich hebben ontwikkeld. Zoetheid en fruit en een tikje kruidig. Ook leer-achtig komt vanuit de achtergrond naar voren. Nodigt uit tot vaker proeven. Lange afdronk

De Vieille Réserve heeft weer 2x zolang op vaten gelegen als de Réserve. Vanille is de eerst merkbare geur. Daarnaast vind ik een zoetige geur als van rijp fruit en (gedroogde) druiven.
De smaak van deze verraste me compleet. Zó zacht en complex dat ik me afvroeg waarom deze niet (eerder) in NL verkrijgbaar is geweest! Veel fruit, sinaasappel, appels en abrikozen. Ook druiven zijn te herkennen maar wel iets later. Kruiden komen tussen de smaken door, heel subtiel is een pepertje proefbaar en kaneel. Bij een 2e slokje komen ook kersen ineens opzetten! Afdronk is heel lang. Die blijf je nog wel even proeven!

Nu ben ik nog veel nieuwsgieriger geworden naar de XO en de Hors d'Âge!!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: J. Painturaud; VSOP-duo, Réserve en Vieille Réserve

Bericht door Ton »

Mooie beschrijvingen Erik.
Ik heb momenteel zelf zowel de XO als de Hors d'Age open staan. Ik was een paar maanden terug in Segonzac in de winkel (Maison de la Grande Champagne), toen vader in de winkel stond. Ik vertelde dat ik de Hors d'Age had en dat ik iets anders zocht, waarmee ik natuurlijk vooral een ander merk bedoelde. Hij vond toch dat ik de XO maar eens moest proeven, want ook al was deze jonger, hij was anders en zeker niet minder goed. Dus heb ik me laten overhalen om de XO te proeven en ik was meteen erg onder de indruk. De prijs viel me ook enorm mee, hij had alleen in de winkel slechts een halve fles staan (35cl), dus zijn we nog even naar zijn huis gereden, want ik wilde er wel eentje, maar dan liefst een hele fles. Daar heb ik zijn zoon ook nog even ontmoet, welke weet ik zo gauw niet meer (namen, he), maar degene die ook op de Expo was. Hij vertelde dat hij de ene dag de Hors d'Age prefereerde, maar een andere dag meer trek had in de XO.
Ik was natuurlijk heel benieuwd om nu thuis de XO en de Hors d'Age naast elkaar te proeven, en inderdaad weet ik eigenlijk niet zo goed welke ik beter vind. Beiden bevallen uitstekend, de Hors d'Age is iets complexer. Maar prijstechnisch is de XO duidelijk de winnaar.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: J. Painturaud; VSOP-duo, Réserve en Vieille Réserve

Bericht door Roland »

De Hors d'Age hebben wij geproefd op de 11de proeverij.
Wij vermoeden toen ook de toevoeging van caramel.
J Painturaud.JPG
J Painturaud.JPG (182.49 KiB) 2501 keer bekeken
Onlangs heb ik mij de Générations aangeschaft.
Als ik het juist heb, een 60-jaar oude cognac.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: J. Painturaud; VSOP-duo, Réserve en Vieille Réserve

Bericht door Ton »

Roland schreef:Wij vermoeden toen ook de toevoeging van caramel
Vanwege de kleur of vanwege de zoete smaak?
Hij is best wel zoet te noemen, dus ik zou eerder aan suiker denken dan aan caramel...
Ik heb het overigens niet nagevraagd, dus ik weet niet wat ze er zelf van zeggen (als je dat al kunt of wilt geloven...).
Ik heb ook een Bouju open staan die zeker net zoveel zoetheid in de smaak heeft, maar Daniel Bouju beweert bij hoog en laag dat hij niets toevoegt...
Plaats reactie

Terug naar “Jacques Painturaud”