Paul Bossuet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Paul Bossuet

Bericht door StefanB »

Tijdens mijn vakantie in de regio kwamen we in de VVV te cognac een foldertje tegen van Paul Bossuet. Een relatief kleine bouilleur de cru in Chaniers (Fins Bois). Omdat het op de route lag zijn we even langs gereden. We werden erg vriendelijk ontvangen (in het engels) en kregen een rondleiding over het terrein. Omdat we alleen nog maar bij de grote huizen waren geweest was dit voor ons best wel een openbaring. In plaats van een mooi gepoetste alembic stond hier een alembic in een duidelijke 'werkomgeving'
Alembic Paul Bossuet
Alembic Paul Bossuet
IMG_6330.jpg (170.44 KiB) 10910 keer bekeken
Na de rondleiding kregen we nog het hele assortiment te proeven. Ze hebben drie verschillende VS'en (1 om mee te flamberen, 1 om mee te koken en 1 voor cocktails) Daarboven hebben ze nog een VSOP (5 jaar) een Extra (10 jaar) een Veille Reserve (15 jaar) en een Cordon d'Or (25 jaar). Wat ons opviel was dat de jongste cognac heel erg licht was (een van de lichtste die we ooit hebben gezien). Omdat ik er naar vroeg vertelde ze dat ze helemaal niks toevoegen aan de cognac en dat ze het eigenlijk maar vreemd vonden dat in de huidige markt de kleur wat zou zeggen over de kwaliteit van de cognac.
Alle cognac die ze maken verkopen ze zelf (klein deel via enkele winkels maar het meeste aan huis). Ze verkopen niks aan grote huizen. In de winter maken ze elk jaar een rondje langs les salons des Vins des Vignerons Indépendants. Als het goed is sturen ze een uitnodiging voor die in Lille. Wellicht dat we daar naar toe gaan.

Uiteindelijk hebben we de Veille Reserve meegenomen (en een paar flessen pineau). Als ik hem weer drink zal ik een proefnotitie maken.
Paul Bossuet - Veille Reserve
Paul Bossuet - Veille Reserve
IMG_6951.jpg (30.62 KiB) 10910 keer bekeken
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Re: Paul Bossuet

Bericht door StefanB »

Nog 1 ding. Het huis waarin ze zitten heet Logis de Folle Blanche :shock: .
...Het heet alleen al heel lang zo. Ze gebruiken alleen Ugni Blanc, helaas. :roll:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Paul Bossuet

Bericht door Hans »

Leuk, weer een nieuwe bouilleur de cru. Ben benieuwd naar je proefnotitie.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Paul Bossuet”