G&C Raby - Extra

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

G&C Raby - Extra

Bericht door Hans »

G&C Raby - Extra

Gérard en zijn dochter Cécile Raby zijn vijfde en zesde generatie bouilleurs de cru in Logis de la Brée, Segonzac, midden in de Grande Champagne. Sinds 2007 verkopen ze onder eigen naam. Daarnaast wordt wijn, pineau des Charentes en jus de raisin geproduceerd.

Meer informatie over dit huis is te vinden op de site van Ton.

Van de Extra van Raby hebben we bij de laatste proeverij van Linda en Gert een paar flessen meegenomen, omdat hij direct goed beviel (evenals trouwens de XO van deze producent). Blijkbaar waren we niet de enigen, momenteel is hij tijdelijk uitverkocht.
RabyExtra.JPG
RabyExtra.JPG (34.63 KiB) 10822 keer bekeken
Gérard en Cécile Raby geven zelf de volgende proefnotitie:
G&C Raby schreef:Cru : mono cru/ Grande Champagne
Mode de consommation : digestif
Nez : narcisse, jasmin, chocolat en poudre, curry, safran, pain d’épice, note balsamique, boite à cigare
Maison de la Grande Champagne vermeldt als omschrijving:
Maison de la Grande Champagne schreef:Le Cognac EXTRA : Ce cognac composé d’eaux-de-vie de Grande Champagne, premier cru du cognac, est d’une rare complexité en bouche. Les eaux-de-vie sont vieillies en fûts de chêne pendant de nombreuses années, la plus jeune d’entre elles étant de 1989 et la plus vieille de 1972.
L’EXTRA est doté d’une belle richesse aromatique, avec des notes de fruits cuits, épicés, florales et de boîte à cigare.
Cognacshop.be geeft de volgende beschrijving:
Cognacshop.be schreef:Een Complexe, kruidige edele cognac. Tonen van iris, linden en hout
Jongste eau de vie : 1989
Oudste eau de vie : 1972 en 1976
Tim en ik komen tot het volgende, met behulp van de aromakoffer van Arsan:

De kleur: geel goud

De geur: Vooral bloemige geur, linde, jasmijn. Beetje fruit, appel. Licht hout, ceder. Bescheiden, gebalanceerde mooie geur. Heeft even zuurstof nodig om tot leven te komen.

De smaak: Warme kruidige smaak. Hazelnoot, mooie rancio, peperrandje. Later wat aardser, beetje champignon, leer. Ook de smaak heeft tijd nodig.

De na-smaak: Gemiddeld lang, passend bij de leeftijd.

Leeftijd: de jongste cognacs in deze assemblage hebben ongeveer 26 jaar gerijpt.

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 69,95 bij Cognacshop.be

De prijs/kwaliteit verhouding: Lekkere Grande Champagne voor deze prijs. Prima!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: G&C Raby - Extra

Bericht door Hans »

Al weer enige tijd geleden, dat ik deze cognac proefde. Inmiddels € 77,-- bij Cognacshop.be

Dat bedrag is hij zeker waard, maar in mijn herinnering was hij toch warmer, kruidiger. Ook de geur vind ik deze keer wat vlak.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: G&C Raby - Extra

Bericht door Hans »

Hans schreef:...maar in mijn herinnering was hij toch warmer, kruidiger. Ook de geur vind ik deze keer wat vlak.
Waarschijnlijk toch een keer een wat mindere fles, want de fles die ik nu geopend heb voldoet weer helemaal aan de beschrijving hierboven. Prima Grande Champagne!

In 2018 heeft deze cognac goud gewonnen op Le Concours Saveurs Nouvelle-Aquitaine:
Raby Extra.JPG
Raby Extra.JPG (28.55 KiB) 6871 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Gérard & Cécile Raby”