Armagnac

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Armagnac

Bericht door wouter »

Wat vinden jullie als Cognacliefhebbers over de bijna soortgelijke drank Armagnac?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Armagnac

Bericht door Ton »

wouter schreef:Wat vinden jullie als Cognacliefhebbers over de bijna soortgelijke drank Armagnac?
Twee erg goede ervaringen met Armagnac waren:
Domaine Boingneres, een bas-armagnac, pur Colombard 1974 en Marquis de Caussade XO fine armagnac.
Verder heb ik vooral wat tegenvallende flessen gehad. Er zit vaak een zeer specifieke smaak aan die me niet zo goed ligt en die ik voor mezelf altijd omschrijf als lijmig. Weten jullie dan wat ik bedoel?
Ik houd het daarom liever bij Cognac.
Laatst gewijzigd door Ton op wo 23 mar 2011, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Armagnac

Bericht door wouter »

Zojuist bij de Sligro een Bas Armagnac VSOP gekocht van Marie Duffau.
Bas Armagnac Marie Duffau VSOP.jpg
Bas Armagnac Marie Duffau VSOP.jpg (44.11 KiB) 13694 keer bekeken
Hoop dat ie net zo goed smaakt als dat hij eruit ziet, de wax-stempel en dop zijn namelijk erg gaaf ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Armagnac

Bericht door Ton »

wouter schreef:Zojuist bij de Sligro een Bas Armagnac VSOP gekocht van Marie Duffau.
Ziet er goed uit! Ben erg benieuwd wat je er van vindt.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Armagnac

Bericht door wouter »

Zojuist deze Marie Duffau maar even opengetrokken als presentje voor het eind van de tentamen-week.

De geur is werkelijk heerlijk! Jammer dat wederom, en hier refereer ik aan de gereviewde Armagnacs op Cognacreview.nl, de smaak niet ik verhouding naar de geur is. Wat niet wil zeggen dat dit een slechte Armagnac is, dat namelijk absoluut niet voor dit geld...

Misschien de XO van dit merk ook maar eens kopen... ;-)

Ik zal de review van deze Armagnac snel plaatsen!
Bijlagen
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (194.13 KiB) 13689 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Harold
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 okt 2011, 16:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Armagnac

Bericht door Harold »

Een goede armagnac is niet te versmaden. De lekkerste armagnacs komen van het huis Domaine Boingnères. Die zijn behoorlijk prijzig, maar dan heb je ook echt iets bijzonders. Vooral die van de folle blanche-druif zijn hemels. Op mijn 40e verjaardag opende ik hun 1968 (geb. 2004) Folle Blanche. Een zeer rijke en complexe smaak, met een uitzonderlijk lange afdronk. Momenteel heb ik een Folle Blanche 1984 (geb 2004) en een Folle Blanche 1993 (geb 2008) in huis. Ik ken Martine Lafitte, dochter des huizes, een beetje en mede daarom heb ik een zwak voor Domaine Boingnères.

Ook Tariquet heeft goede armagnacs. Hun XO was laatst in de aanbieding voor 28,00 (bij Van Wees in Amersfoort). Zelden zo'n goede prijskwaliteitverhouding meegemaakt. Hun Flûte 16 is ook heerlijk, maar zeer moeilijk verkrijgbaar. Helaas hoort ook die toch het wat duurdere segment. Kijk eens op http://www.tariquet.com/uk/armagnac-bas-armagnacs.asp.

Harold
Sparhawk230
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 10:33

Re: Armagnac

Bericht door Sparhawk230 »

Helaas is mijn goede vriend Harold hierboven, mogelijk onder invloed van één van de armagnacs die hij wel heeft genoemd, vergeten te vermelden dat de no. 6 zo mogelijk nóg beter is van Tariquet. Dat wil ik bij deze even gezegd hebben... :lol:
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Armagnac

Bericht door MaartenV »

Ik kwam deze quote tegen:

"The difference between cognac and armagnac? Imagine a length of velvet and another of a silk fabric. Stroke them. The velvet has a deep, rich texture. That is an armagnac. The silk is pure finesse, and that, to me, is a cognac." - Salvatore Calabrese

Geen idee of het klopt, maar ik vond het wel een mooie vergelijking.
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Armagnac

Bericht door wouter »

MaartenV schreef:Geen idee of het klopt, maar ik vond het wel een mooie vergelijking.
Mooie vergelijking en in mijn ogen heel waar! Dank voor het delen! ;P
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Armagnac

Bericht door Hans »

Nog nooit een Armagnac geproefd, Tim en ik. Een mooie gelegenheid om daar wat aan te doen deed zich voor. Tim kreeg een fles met miniatuurtje, gekocht in Dubai op doorreis:
Armagnac Chabot Napoléon
Aangezien we toch nog wat cognacs te proeven hadden, hebben we de Armagnac maar eerst gedaan.

Googelend op Chabot valt op dat de eerste pagina’s uit Australië zijn, blijkbaar een exportmerk. Om Franse informatie te krijgen moet er geavanceerd gezocht worden. Dan valt overal dezelfde reclametekst op, van de familie Chabot die vanaf 1828 in Labastide d’Armagnac wijnen produceert en hun kelders liet bewaken door ganzen. Echte informatie is niet te vinden.

Het merk Chabot is tegenwoordig eigendom van een het handelshuis Armadis. Informatie over wijngaarden, distilleerderij o.i.d. heb ik niet kunnen vinden, maar ik ben ook niet thuis in de Armagnac. Ook proefnotities heb ik niet kunnen vinden.

De Chabot Napoléon, volgens Tim en mijzelf:

De kleur: helder geel
De geur: eerste neus scherp! Dat vlakt af naarmate hij wat langer staat. Zoete geur, chocolade. Naarmate hij langer staat ontwikkelt zich een caramelgeur. Na een uur waan je je in een snoepwinkel.
De smaak: vlak, weinig complex. Rozijnen domineren.
De na-smaak: afwezig. Zeer kort.
Leeftijd: ouder dan 5 jaar gerijpt neem ik aan, dat is de leeftijd van de VSOP
De herkomst: Bas Armagnac
De prijs: onbekend, de VSOP kost € 29,90 deze dus meer.

Not our cup of tea. Maar daarbij moet worden opgemerkt dat dit voor ons beiden de eerste Armagnac was. Een vergelijk met andere Armagnacs kunnen we dus niet maken.
En om het nog erger te maken kun je je afvragen of wij als verwende liefhebbers van oudere Grande Champagne cognacs gekwalificeerd zijn om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen, niet dus.
Als je dit lekker vindt: geniet ervan ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”