Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Roland »

Ton schreef:Zucht... weer wat moois gemist.
(Maar Italië was ook leuk.)
Ben zeer benieuwd naar de fins bois van Trijol. Komt er iemand op 14 november op de proeverij die een fles mee kan nemen?
Gert (Cognacshop) is ingeschreven voor de proeverij van 14/11.
Via www.cognacshop.be kun je een bestelling ingeven en vragen of Gert de bestelling kan meebrengen.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Ton »

Bedankt, ik heb hem meteen een berichtje gestuurd :D
Benn
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 17:34

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Benn »

Het was een door Gert en Linda uitstekend verzorgde cognac proeverij. Heel fijn om op die manier van elkaar te kunnen leren en ervaringen te delen. Maxime Trijol, die ik nooit eerder had geproefd, staat nu bij mijn favorieten. Dit was voor mij de tweede proeverij ooit. De eerste was één dag eerder, op het Pot Stil Festival in Amersfoort. Ongelooflijk wat je daar allemaal kon proeven. Ik heb daar om te beginnen verschillende cognacs geproefd van Montifaud, de VSOP, de XO Silver (een nieuw product) de 30 Ans D’Age en de JENS (Decanter). Ongelooflijk, zo delicaat en uitzonderlijk lekker. Ook een drietal cognacs van Jean Fillioux heb ik geproefd, de Tres Vieux, de Elegantissimo en de Amateur 44, toppers. De producenten en vertegenwoordigers waren ook heel vriendelijk en vertelden enthousiast over hun producten.
Zelf ben ik een verzamelaar en heb tot voor enkele jaren geleden nooit cognac gedronken. Omdat ik toch wel eens wilde weten hoe het smaakte, heb ik een fles Remy Martin VSOP opengemaakt en een beetje geproefd; ik vond het niet lekker en begreep ook niet dat iemand dat lekker kon vinden. Hierna heb ik in de loop der tijd nog een aantal flessen van verschillende merken en kwaliteiten opengemaakt, maar vond het eigenlijk nog steeds niet zo geweldig. Dit waren de Remy Martin VS en XO, de Courvoisier VSOP en XO en de Martell VS en VSOP. Maar nu achteraf gezien in vergelijking met bovenstaande cognacs en de Hennessy Paradis, die ik tot voor kort ook heb geproefd, was het ook helemaal niks bijzonders.
Het goed kunnen onderscheiden van geuren vind ik moeilijk en na het ruiken en proeven, kunnen zeggen uit welke cru de cognac het meest smaakt is allerminst gemakkelijk. Hierin ben ik absoluut een leek. Tijdens de proeverij bij Gert en Linda heb ik nog even met Hans gesproken over geurdozen, dit zou een goed leermiddel voor mij kunnen zijn. Hans, zou jij mij hier iets meer over kunnen zeggen; jouw ervaring in deze en waar je het kunt kopen. Alvast bedankt.
Op de proeverij van 14 november in Amersfoort wil ik ook een fles meenemen. Van de zoon van een oude mevrouw in Belgie, die vanwege haar leeftijd ging verhuizen en die in de kelder Chateau Petrus van de jaren 40 had staan, maar ook cognac, die ze ging verkopen, heb ik 9 flessen cognac gekocht, waarvan op twee flessen geen etiket meer zat, op 4 flessen slecht te lezen etiketten en op de laatste drie met de hand geschreven etiketten, die ook moeilijk zijn te ontcijferen. Ik denk niet dat het hele bijzondere cognac is, omdat op sommige flessen 3 sterren staan, maar ik wil best, als dit de goedkeuring krijgt, zo’n oude fles meenemen om te proeven. Het zou wel eens goed kunnen meevallen. Fijn om dan ook de Forumleden te ontmoeten. Hans, Jeroen, Gert en Linda, Tim, Jurriën en Peter heb ik al gezien en Roland heb ik gesproken over zijn volgend jaar geplande reis naar Frankrijk. Wellicht kan ik ook meegaan.

Toe 14 november

Groetjes,
Ben
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Hans »

Leuk je te ontmoeten, Ben.
Benn schreef:Tijdens de proeverij bij Gert en Linda heb ik nog even met Hans gesproken over geurdozen, dit zou een goed leermiddel voor mij kunnen zijn. Hans, zou jij mij hier iets meer over kunnen zeggen; jouw ervaring in deze en waar je het kunt kopen. Alvast bedankt.
Over geurendozen vind je alles hier. De geurendoos van Arsan (60 aroma's) bevalt nog steeds prima.
Benn schreef:Op de proeverij van 14 november in Amersfoort wil ik ook een fles meenemen.

Over eventueel mee te nemen cognac voor de proeverij neem ik tzt apart met de deelnemers contact op.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Hans »

Roland schreef:
Hans schreef:100 jaar lijkt me problematisch, hebben we het gisteren ook over gehad. Zou dan op zeer oud hout moeten zijn, anders wordt de cognac vermoord door de tannines. Mogelijk ook een gedeelte in dame-jeanes, hoewel je dat niet mag meetellen.
De Dame jeannes worden wel meegeteld.
Leeftijd = jaar van destillatie tot jaar van botteling.

Men laat de cognac max 60-70 jaar in een houten vat, omdat daarna de cognac minder dan 40% alcohol bevat.
(Een 2de reden is de verdamping (Angels share), daarom het gebruik van Dame jeannes)
Er zijn uitzonderingen, AEDor als ik mij niet vergis, die oude cognac (onder de naam cognac) mogen verkopen onder de 40%.
Het zou goed kunnen, Roland, dat er producenten zijn die de tijd in dame jeannes meetellen, dat weet ik niet, over leeftijd wordt wel vaker schimmig gedaan. Maar als regel lijkt mij de leeftijd te worden bepaald door de tijd dat een cognac rijpt op vat.

De wet zegt hierover:
Vieillissement.JPG
Vieillissement.JPG (51.89 KiB) 3101 keer bekeken
... veroudering ... vindt zonder onderbreking plaats in een eikenhouten ton....

Mijn laatste cognacboek er ook maar eens op nageslagen. Nicolas Faith zegt in hoofdstuk 3 Brandy+Age+Oak=Cognac o.a. (p.39) "These glass jars ....should protect their contents from...further development. As a result the oldest cognacs are essentially frozen in time"

Logisch ook, anders zou een VSOP in glas een XO kunnen worden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:
Hans schreef:100 jaar lijkt me problematisch, hebben we het gisteren ook over gehad. Zou dan op zeer oud hout moeten zijn, anders wordt de cognac vermoord door de tannines. Mogelijk ook een gedeelte in dame-jeanes, hoewel je dat niet mag meetellen.
De Dame jeannes worden wel meegeteld.
Leeftijd = jaar van destillatie tot jaar van botteling.

Men laat de cognac max 60-70 jaar in een houten vat, omdat daarna de cognac minder dan 40% alcohol bevat.
(Een 2de reden is de verdamping (Angels share), daarom het gebruik van Dame jeannes)
Er zijn uitzonderingen, AEDor als ik mij niet vergis, die oude cognac (onder de naam cognac) mogen verkopen onder de 40%.
Het zou goed kunnen, Roland, dat er producenten zijn die de tijd in dame jeannes meetellen, dat weet ik niet, over leeftijd wordt wel vaker schimmig gedaan. Maar als regel lijkt mij de leeftijd te worden bepaald door de tijd dat een cognac rijpt op vat.

De wet zegt hierover:
Vieillissement.JPG
... veroudering ... vindt zonder onderbreking plaats in een eikenhouten ton....

Mijn laatste cognacboek er ook maar eens op nageslagen. Nicolas Faith zegt in hoofdstuk 3 Brandy+Age+Oak=Cognac o.a. (p.39) "These glass jars ....should protect their contents from...further development. As a result the oldest cognacs are essentially frozen in time"

Logisch ook, anders zou een VSOP in glas een XO kunnen worden.
Ik heb een 15-tal cognacboeren bezocht. En... ik heb nog geen enkel vat gezien met een jaartal beneden 1940.
De oudere jaartallen heb ik enkel gezien in een Dame jeanne.
Volgend jaar in juli (bij mijn volgend bezoek) ga ik deze vraag stellen.

Maar ik verwacht een logisch antwoord.
Meestal spreken de producenten zeer diplomatisch over het jaar van destillatie.
Al de cognac's van voor 1900 zitten in "glas".
Indien ze 100 jaar in vat zijn gerijpt, dan zal het alcoholpercentage zeker beneden de 40 % zijn.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Roland »

Hans schreef: ... Het zou goed kunnen, Roland, dat er producenten zijn die de tijd in dame jeannes meetellen, dat weet ik niet, over leeftijd wordt wel vaker schimmig gedaan. Maar als regel lijkt mij de leeftijd te worden bepaald door de tijd dat een cognac rijpt op vat.
Er wordt inderdaad bijna altijd zeer schimmig over gedaan.

Ik heb even het boek van Reinier Koops ter hand genomen. Pagina 66.
"... De keerzijde van geduld is het herkennen van het moment dat een cognac zijn top heeft bereikt.
Per vat is dit verschillend, afhankelijk van de kwaliteit van het vocht en de omstandigheden waaronder het gerijpt is.
Grofweg kun je stellen dat Borderies 25 jaar kan rijpen, Fin Bois 35 jaar en Grande en Petite Champagne 70 jaar.
Als een cognac uitgerijpt is, wordt het uit het houten vat overgeheveld naar grote veldflessen, Dame Jeanne genoemd.
Omdat de cognac nu in een luchtdicht afgesloten glazen fles zit, stopt het proces van oxidatie en rijpt de vloeistof niet verder.
Zo kan de cognac jarenlang op dezelfde kwaliteit worden bewaard."

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Ton »

Als regel wordt de leeftijd bepaald door de tijd dat een cognac op vat zit: volledig juist. Deze regel is bepalend voor de officiële leeftijdsaanduidingen (VS, VSOP, XO etc).
Cognac wordt bijna nooit langer dan 50 jaar (grande champagne) op vat bewaard, want daarna zal hij in kwaliteit afnemen door te lange blootstelling aan lucht onder minder gunstige verhoudingen (minder dan 40% alcohol). Misschien dat er ergens een grande champagne 70 jaar of langer op vat heeft gelegen, maar dat zal dan een uitzondering zijn en waarschijnlijk ook een vergissing.
Dus als cognac zeg 45 jaar op vat heeft gelegen en daarna nog 55 jaar in een dame jeanne, dan heeft hij 45 jaar gerijpt, maar het is natuurlijk wel een cognac die 100 jaar oud is. Het is niet verboden om dat te zeggen. Het zal ook een wat andere cognac zijn dan een 45 jaar gerijpte cognac die meteen gebotteld is, omdat er in de loop der tijden steeds van alles veranderd is aan de productiemethoden met gevolgen voor de kwaliteit: andere wijze van snoeien, andere bestrijdingsmiddelen, wijze van kneuzen en persen van de druiven, stoken op hout of kolen of gas, ander afkappunt, wel of geen gebruik van lees, hoeveel van de secondes je hergebruikt etc etc. Niet dat je als consument daar veel wijzer van zou worden, want niemand weet natuurlijk of die andere productiewijze betere of slechtere cognac heeft opgeleverd. Daar kom je pas achter als je hem proeft. Wel werden er vroeger veel meer 'fouten' gemaakt in het destillatieproces, bijvoorbeeld omdat het veel moeilijker was om de temperatuur goed te regelen en te zorgen dat er niets aanbrandde.
Het is eigenlijk wel goed om al deze informatie aan de klant te verstrekken, zodat deze de risico's kan proberen in te schatten. Daarom zou het ´t mooiste zijn als alle producenten beide gegevens (jaren van rijping op vat en de totale leeftijd) zouden vermelden bij hun beschrijvingen van de producten. Ook al kan je er als consument niet heel veel mee, het blijft interessante informatie.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Roland »

Ton schreef:Als regel wordt de leeftijd bepaald door de tijd dat een cognac op vat zit: volledig juist. Deze regel is bepalend voor de officiële leeftijdsaanduidingen (VS, VSOP, XO etc).
Cognac wordt bijna nooit langer dan 50 jaar (grande champagne) op vat bewaard, want daarna zal hij in kwaliteit afnemen door te lange blootstelling aan lucht onder minder gunstige verhoudingen (minder dan 40% alcohol). Misschien dat er ergens een grande champagne 70 jaar of langer op vat heeft gelegen, maar dat zal dan een uitzondering zijn en waarschijnlijk ook een vergissing.
Dus als cognac zeg 45 jaar op vat heeft gelegen en daarna nog 55 jaar in een dame jeanne, dan heeft hij 45 jaar gerijpt, maar het is natuurlijk wel een cognac die 100 jaar oud is. Het is niet verboden om dat te zeggen. Het zal ook een wat andere cognac zijn dan een 45 jaar gerijpte cognac die meteen gebotteld is, omdat er in de loop der tijden steeds van alles veranderd is aan de productiemethoden met gevolgen voor de kwaliteit: andere wijze van snoeien, andere bestrijdingsmiddelen, wijze van kneuzen en persen van de druiven, stoken op hout of kolen of gas, ander afkappunt, wel of geen gebruik van lees, hoeveel van de secondes je hergebruikt etc etc. Niet dat je als consument daar veel wijzer van zou worden, want niemand weet natuurlijk of die andere productiewijze betere of slechtere cognac heeft opgeleverd. Daar kom je pas achter als je hem proeft. Wel werden er vroeger veel meer 'fouten' gemaakt in het destillatieproces, bijvoorbeeld omdat het veel moeilijker was om de temperatuur goed te regelen en te zorgen dat er niets aanbrandde.
Het is eigenlijk wel goed om al deze informatie aan de klant te verstrekken, zodat deze de risico's kan proberen in te schatten. Daarom zou het ´t mooiste zijn als alle producenten beide gegevens (jaren van rijping op vat en de totale leeftijd) zouden vermelden bij hun beschrijvingen van de producten. Ook al kan je er als consument niet heel veel mee, het blijft interessante informatie.
Keurig geformuleerd.
Vintages maken het eenvoudiger. Maar niet ieder cognachuis geeft bv. de datum van botteling, zodat je niet kunt weten hou oud de cognac is.
Maxime Trijol 1979 Fins Bois.JPG
Maxime Trijol 1979 Fins Bois.JPG (25.58 KiB) 3091 keer bekeken
Zo zouden ze allemaal moeten zijn....

Mvg,
RolanD
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Zeer geslaagde Maxime Trijol proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door JeroenPeek »

Ton, en anderen,

De Fins Bois stond, net zoals bij Tim, ook bij mij op Nr 1. (super). Ik kan hem wel meenemen om te proeven. Maar wie wat mee mag nemen, laat ik aan Hans over.

Gr.Jeroen Peek
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”