Gezellige 12e forumproeverij

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gezellige 12e forumproeverij

Bericht door Hans »

De 12de proeverij van het cognacforum, werd zoals gebruikelijk gehouden bij Alexander, die ons wederom gastvrij ontving in zijn zaak in Amersfoort.
Door ziekte en andere zaken wat last-minute afzeggingen, waardoor het clubje wat kleiner was. Meest oude bekenden, een paar nieuwe deelnemers. Zoals gebruikelijk verliep de proeverij in een prima sfeer.
De mooie cognacs werden, zoals inmiddels traditie is geworden, weer gecompleteerd met heerlijke kazen, waaronder de Achelse blauwe, onze “huiskaas” uit België, broodjes, water, chocolade en noten.
20151023_4517.jpg
20151023_4517.jpg (278.3 KiB) 3461 keer bekeken
Acht cognacs werden er weer geproefd:

Les Vignerons de l'île de Ré – XO
Een Bois Ordinaires, van 10 jaar oud. Narcis en vanille in de neus, zachte geur. In de mond geconfijt fruit, caramel en jong eiken. Warm, beetje scherpe afdronk. Prima cognac voor een 10 jaar oude Bois Ordinaires.

Lhéraud, Réserve du Templier
Petite Champagne, ongeveer 20 jaar gerijpt. Velpon en viooltjes in de neus. Licht, zacht, wat vlak, niet complex. Vettig, jong hout, nootmuskaat. Aangename smaak. Korte nasmaak.

Frapin Multimillésime no. 6
De laatste uit de Mulitmillesimé-serie, een Grande Champagne van ongeveer 23 jaar. Nog maar net op de Nederlandse markt verkrijgbaar, o.a. bij Alexander
Frisse, lichte geur, viooltjes, ceder, citrus. Smaak: lichte rancio, laaghout, pepertje, wel een vrij volle enigszins complexe smaak. Warme afdronk.

Hivert-Pellevoisin: Louise Hivert XO
Grande Champagne waarschijnlijk, mogelijk wat Borderies, van ouder dan 30 jaar. Uitgebreider door Tim en mij hier beschreven. € 74,50 bij Drank.nl
Kwam op de proeverij niet goed tot zijn recht, zoals wel vaker gebeurt met minder uitgesproken cognacs.

Raymond Desse : Héritage
Grande Champagne, blend van 1970, 1973 en 1975, 40 jaar en ouder dus. Mooie, frisse en diepe geur. Bloemig, viool. Rancio, kruiden, hout, laurier, ceder.
Kruiden en hout domineren in de smaak. Mooie rancio, pepertje. Mooi lange afdronk. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding voor € 60,--

Jean-Claude Saunier : Excellence Hors d'Age
Grande Champagne uit 1972 en dus ouder dan 40 jaar. Geur zeer vergelijkbaar met de Raymond Desse, Iets minder sterk, iets minder ceder.
Smaak wat minder krachtig, bittertje achter in de keel. Ook deze cognac kwam waarschijnlijk te weinig uit de verf, na de krachtige Desse. €70,--

Michel Bureau XO
Een Petite Champagne, 42 jaar gerijpt. Mooie, wat prikkelende geur. Hout en kruiden. Karaktervolle smaak, wat scherpig en vooral kruiden. Prima prijs € 73,--

La Fine Goule : Très Vieux
Petite Champagne, blend van minimum 47 jaar en maximum 64 jaar. 43,7% Mooi donker, hout, kruiden en rancio.
20151023_4518.jpg
20151023_4518.jpg (198.48 KiB) 3461 keer bekeken
De stemming leverde het volgende resultaat:

1: Raymond Desse : Héritage
2: La Fine Goule : Très Vieux
3: Frapin Multimillésime no. 6
4. Jean-Claude Saunier : Excellence Hors d'Age
5. Hivert-Pellevoisin: Louise Hivert XO
6. Les Vignerons de l'île de Ré – XO en Michel Bureau XO
7. Lhéraud, Réserve du Templier

Iedereen weer bedankt voor een gezellige avond en vooral Alexander voor de weer bijzonder gastvrije ontvangst! Met dank aan Roland voor de bovenstaande foto's.

En nog wat foto's van Tim, een sfeerimpressie en een foto waar Roland wel op staat, al is het maar gedeeltelijk ;)
IMG_2598kl.jpg
IMG_2598kl.jpg (416.76 KiB) 3454 keer bekeken
IMG_2596kl.jpg
IMG_2596kl.jpg (476.21 KiB) 3454 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Gezellige 12e forumproeverij

Bericht door Roland »

Leuk, zoals altijd.

Er was - voor mij - geen enkele cognac die "door de mand viel".

Raymond Desse en Jean-Claude Saunier zaten dicht tegen elkaar.
Beiden zijn prijs/kwaliteit - toppers.
Boekhoudkundige maatstaf : - € 2 / jaar :mrgreen:

Opvallend, 6 nieuwe cognac-huizen.
Hivert-Pellevoisiin kwam op de 4de proeverij al eens aan bod, met een 1840.

Jurrien, dank voor het breken en delen van het brood.

Ook een aparte positieve vermelding voor Ulco,
voor de vermeldingswaardige service.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gezellige 12e forumproeverij

Bericht door Ton »

Zeer gezellig weer en ook leuk dat er enkele nieuwe deelnemers waren.
Inderdaad Roland, geen enkele viel door de mand. Desse stak er met kop en schouders boven uit. De vier die volgden (La Fine Goule, Frapin, Saunier en Hivert-Pellevoisin) zaten daar niet ver onder. Prachtige cognacs. Mooie nieuwe ontdekkingen.
Ook de île de Ré viel goed in de smaak, ruwe bolster met een scherpe nasmaak, maar veel beter dan je zou verwachten van een bois ordinaires.

Op naar de volgende proeverij, 6 december bij Gert!
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gezellige 12e forumproeverij

Bericht door Cognacshop »

Zo te zien aan het lijstje met geproefde cognac's heb ik toch wel wat mooie en lekkere cognac's gemist.
Volgende forum proeverij ben ik zeker terug van de partij, als het griepvirus weer geen stokken in de wielen steekt !!!

Gert
Cognac Shop
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Re: Gezellige 12e forumproeverij

Bericht door StefanB »

Het was voor mij de eerste keer en ik moet zeggen, het viel me niet tegen :lol:

Volgende keer ben ik er zeker weer bij (al is het maar om mijn fles van Raymond Desse op te halen ;) )
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”