Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Hans »

Vanmiddag weer een uitstekend verzorgde proeverij gehad bij Linda en Gert van Cognacshop.be.

Van het forum waren Ton, Tim en ik aanwezig en verder voor ons nieuwe mensen. Enkelen waren bekend met cognac, enkelen niet.

Tijdens het proeven gaf Gert een presentatie met algemene uitleg en mooie filmpjes over de oogst, het persen, distilleren, maken van vaten en het blenden.

De verzorging was weer prima, met verschillende soorten water, lekkere kazen (notenkaas en manchego), toastjes met blauwe kaas, nootjes, brood, chocolade.
Tussendoor liet Gert ons een flesje brouillis ruiken van Maxime Trijol, oogst 2015, 31%. Van dezelfde oogst een flesje Bonne Chauffe 71% en van Voyer een 2014, die al een paar maanden op vat heeft gelegen. Leuk!

Voorafgaand aan de proeverij werd door de forumleden een paar cognacs geproefd die (nog) niet in het assortiment zitten:

Egretau XO
Een Fins Bois. Mooie bloemige geur, wat scherp in de mond

Thierry Poilloux XO
Petite Champagne, wat vlakker van geur. Mooie smaak, maar niet heel complex

Gousseland XO
Verrassend mooie Bons Bois. Mooie frisse geur, vooral bloemen. Complexer en wat zoetig. Caramel.

De eigenlijke proeverij werd aangevangen met een 8 jaar oude witte pineau van Bertrand. Vooral appel en peer in de mond.
Vervolgens werd geproefd:

Paul Beau VSOP
Grande Champagne
Geur: beetje velpon, viooltjes, fris, ook kruidig.
Smaak: kruidig, pittig, zonder echt scherp te zijn. Beetje hout, warm.
Complex voor een VSOP, mooie cognac voor z’n prijs.

Bertrand Napoleon
15-20 jaar oude Petite Champagne. Warme zoete geur, hout.
Smaak: warm, kruidig, hazelnoot.

Raby XO
Grande Champagne. Melange waarvan de jongste cognacs uit 2000-2001-2002 en de oudste 1972-1989.
Geur: viool, zoetig, licht velpon, appel.
Smaak: Bescheiden, niet geprononceerd. Kruidig, mooie rancio, niet heel complex, licht ceder, noten, vanille.
Hele mooie prijs/kwaliteit verhouding

Thorin XO
25 jaar oude Grande Champagne
Geur: zoetig, bloemig, lindebloesem.
Smaak: zoethout, caramel, licht rancio, zacht en warm.
Makkelijke, toegankelijke cognac.

Goyon Vieille Reserve
Petite Champagne uit 1977, uit één vat
Geur: licht hout, bloemen en fruit
Smaak: rond, rancio, geconfijt fruit. Beetje scherp voor de leeftijd.

Pierre de Ségonzac XO Sélection des Anges
30 jaar oude Grande Champagne.
Mooie geur, vooral bloemen: viool, jasmijn, vleugje narcis.
Smaak: Verfijnd en rond. Rancio, walnoot, licht hout. Weinig geprononceerd

Ragnaud-Sabourin Fontvieille
35 jaar oude Grande Champagne, van ugni blanc, colombard en folle blanche.
Mooie geur: fruitig, zoethout, viool.
Smaak: zacht, vol, mooi complex, rancio. Begint iets zoet later meer hout

Voyer Extra
32-40 jaar oude Grande Champagne
Mooie geur: fruit, peer, pruim, licht ceder
Smaak: kruidig, houtig, beetje rancio, peperrandje, beetje walnoot. Mooie warme diepe smaak.

In de nazit dronken we nog een glaasje Raby Extra. Erg lekkere Grande Champagne voor een mooie prijs. Paar flesjes van meegenomen. Uitgebreidere beschrijving volgt.

Het was weer een welbestede zondagmiddag. De voorraad is weer wat aangevuld.

Linda en Gert: bedankt weer en tot de volgende proeverij.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Cognacshop »

Hans,

Het was heel aangenaam om jullie te mogen verwelkomen, zowel de proeverij van gisteren als die van zaterdag waren voor ons meer dan geslaagd !

Het is altijd zeer markant dat smaken en geuren toch zo kunnen verschillen, wat de ene ervaart als scherp vindt de andere juist heel lekker, des goûts et des couleurs on ne discute pas.

Voor mij is, bij de proeverijen van dit weekend, Raby toch de grote ontdekking, en dan met een voorkeur voor de Extra !!! Dit huis is heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Hans, bedankt voor de mooie omschrijvingen van de cognacs !!!

Linda en gert
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Ton »

Van mijn kant is er niet zo heel veel meer aan toe te voegen dan de woorden van Hans te onderstrepen. Het was gezellig en goed verzorgd en er waren enkele duidelijke verrassingen.
Op het eind heb ik ook nog even de Fins Bois 1970 van Maxime Trijol en de Raby Extra mogen proeven. Die Fins Bois uit 1970 hoeft zeker niet onder te doen voor een goede Grande Champagne!
Ik heb voor mezelf weer wat lekkers kunnen kiezen om mee naar huis te nemen. Het zijn geworden: de Goyon Vieille Réserve, De Raby Extra, de Ragnaud-Sabourin Fontvieille no. 35 en de Voyer Extra. Iedereen vond de Goyon wat scherp smaken, maar dat vond ik eigenlijk niet. Mooie ronde smaak van bloemen en fruit, een beetje aparte smaak die hem onderscheidt van andere meer gangbare (petite) champagnes. Ook de Raby had een smaak die net wat afwijkt van het gangbare. Gelukkig heeft Hans beloofd hem nog beter te zullen beschrijven ;) .
De Ragnaud-Sabourin en de Voyer zijn beide van een klasse apart. Daar betaal je dan ook voor.
Overigens was het nog niet zo makkelijk om te kiezen want de Bertrand Napoléon was meer dan uitstekend met een goede prijs-kwaliteit verhouding en ook de Thorin XO was erg goed. Beide had ik oorspronkelijk willen kopen, maar ik ben toch voor de Ragnaud-Sabourin en de Voyer gegaan.

Bedankt Linda en Gert en ik hoop dat jullie nog veel meer mooie ontdekkingen zullen doen!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be

Bericht door Hans »

Cognacshop schreef:Het is altijd zeer markant dat smaken en geuren toch zo kunnen verschillen, wat de ene ervaart als scherp vindt de andere juist heel lekker, des goûts et des couleurs on ne discute pas.
Zeer mee eens. Telkens blijkt het weer: mensen ruiken en proeven verschillende zaken aan dezelfde cognac.
Cognacshop schreef:Voor mij is, bij de proeverijen van dit weekend, Raby toch de grote ontdekking, en dan met een voorkeur voor de Extra !!! Dit huis is heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.
Absoluut!
Cognacshop schreef:Hans, bedankt voor de mooie omschrijvingen van de cognacs !!!
Graag gedaan.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”