12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Bericht door Hans »

Cognacshop12032016.JPG
Cognacshop12032016.JPG (95.09 KiB) 2669 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: 12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Bericht door Jurrien »

Gisterenavond op de cognacproeverij van Cognacnet.be geweest. De proefgroep was bescheiden, vijf gasten. Een divers gezelschap van geïnteresseerde onervaren cognac drinkers. Gert liet ons de volgende cognacs proeven:
• Entree Thorin 2008 Pineau de Charentes
• Paul Beau VSOP
• Bertrand Napoleon
• Raby XO
• Thorin XO
• Goyon Vieille Reserve
• Pierre de Segonsac XO
• Ragnaud Sabourin Fontvieille
• Voyer Extra

Stuk voor stuk mooie cognacs. De Pineau was bijzonder omdat deze een jaartal heeft. Smaak zoet maar tegelijkertijd fris en fruitig, niet te zoet. Ter illustratie aan de deelnemers werd ook een fles met rode Pineau getoond.

De VSOP van Beau was pittig maar niet scherp, vettig en kruidig. In mijn herinnering vond ik deze cognac, scherp. Dat zal ermee te maken hebben gehad dat ik hem toen als één van de eerste cognacs in mijn leven dronk. De Bertrand was een totaal andere cognac. Een cognac uit de Petite Champagne. De kleur een stuk donkerder dan de Beau. In de neus een licht zoete geur en enig vanille en hout. De smaak: warm, kruidig en hazelnoot. De proefnotities van de cognacs zijn eerder beschreven door forumlid Hans, zie forum item: ‪” Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be”, ‬ door Hans » zo 06 dec 2015, 19:49.
De deelnemers top drie van onze avond, in willekeurige volgorde was: Voyer, Goyon en Betrand.

In de nazit dronken we een glaasje Esteve Très Vieux Cognac de la Propriété een cognac die ik nimmer had geproefd. Een lekkere Petite Champagne van 50 jaar oud, een flesje meegenomen om thuis nog eens rustig door te proeven. Naast deze cognac nog een paar flessen van de geproefde Goyon meegenomen, voor mij de verassing van de avond.

Verder heeft Gert nog een cognac laten proeven, welke mogelijk opgenomen zou kunnen worden in zijn assortiment, een bijzondere cognac. We bedanken Gert en Linda voor de gezellige, leerzame en overvloedige avond!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Bericht door Roland »

Jurrien schreef:Gisterenavond op de cognacproeverij van Cognacnet.be geweest. De proefgroep was bescheiden, vijf gasten. Een divers gezelschap van geïnteresseerde onervaren cognac drinkers. Gert liet ons de volgende cognacs proeven:
• Entree Thorin 2008 Pineau de Charentes
• Paul Beau VSOP
• Bertrand Napoleon
• Raby XO
• Thorin XO
• Goyon Vieille Reserve
• Pierre de Segonsac XO
• Ragnaud Sabourin Fontvieille
• Voyer Extra

Stuk voor stuk mooie cognacs. De Pineau was bijzonder omdat deze een jaartal heeft. Smaak zoet maar tegelijkertijd fris en fruitig, niet te zoet. Ter illustratie aan de deelnemers werd ook een fles met rode Pineau getoond.

De VSOP van Beau was pittig maar niet scherp, vettig en kruidig. In mijn herinnering vond ik deze cognac, scherp. Dat zal ermee te maken hebben gehad dat ik hem toen als één van de eerste cognacs in mijn leven dronk. De Bertrand was een totaal andere cognac. Een cognac uit de Petite Champagne. De kleur een stuk donkerder dan de Beau. In de neus een licht zoete geur en enig vanille en hout. De smaak: warm, kruidig en hazelnoot. De proefnotities van de cognacs zijn eerder beschreven door forumlid Hans, zie forum item: ‪” Uitstekend verzorgde proeverij bij Cognacshop.be”, ‬ door Hans » zo 06 dec 2015, 19:49.
De deelnemers top drie van onze avond, in willekeurige volgorde was: Voyer, Goyon en Betrand.

In de nazit dronken we een glaasje Esteve Très Vieux Cognac de la Propriété een cognac die ik nimmer had geproefd. Een lekkere Petite Champagne van 50 jaar oud, een flesje meegenomen om thuis nog eens rustig door te proeven. Naast deze cognac nog een paar flessen van de geproefde Goyon meegenomen, voor mij de verassing van de avond.

Verder heeft Gert nog een cognac laten proeven, welke mogelijk opgenomen zou kunnen worden in zijn assortiment, een bijzondere cognac. We bedanken Gert en Linda voor de gezellige, leerzame en overvloedige avond!
Welke XO van Pierre de Segonzac ? De XO Réserve (15) of de XO Sélection des Anges (30)?
De Estève vind ik zelf ook zeer goed.
Goyon is ook een Petite Champagne.

En voor de nieuwsgierigheid : welke cognac heb je als laatste geproefd ?

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: 12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Bericht door Jurrien »

Welke XO van Pierre de Segonzac ? De XO Réserve (15) of de XO Sélection des Anges (30)?
We hebben de laatste geproefd: XO Sélection des Anges (30)
De Estève vind ik zelf ook zeer goed
.
De eerste indrukken maakten mij ook erg blij. Na 9 drankjes vooraf kun je niet meer genuanceerd proeven. Ik zal het daarom nog een keer overdoen :lol:
Goyon is ook een Petite Champagne.
En voor de nieuwsgierigheid : welke cognac heb je als laatste geproefd ?
Tja, voor mij een weet en voor jou een vraag :lol: Kan ik natuurlijk niets over vertellen!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 12 maart 2016 Proeverij Cognacshop.be in Antwerpen

Bericht door Ton »

Jurrien schreef:
Roland schreef:De Estève vind ik zelf ook zeer goed
.
De eerste indrukken maakten mij ook erg blij. Na 9 drankjes vooraf kun je niet meer genuanceerd proeven. Ik zal het daarom nog een keer overdoen :lol:
Zie Top-10 bij mijn collectie :) :idea:
http://www.cognacforum.nl/viewtopic.php ... =409&t=409
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”