Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Ton »

Op 23 april houdt de Belgische importeur van Vallein-Tercinier een proeverij van 15.00-17.00 uur waarbij de volgende cognacs geproefd gaan worden: XO (min 35 jaar oud), Hors Age (min 40 jaar oud), Rue 94 Grande Champagne, Rue 75 Fins Bois, Rue 71 Petit Champagne, Rue 69 Grande Champagne, Rue 66 Petit Champagne, Trés Vieux Fin Bois debut les annees 40. Allemaal top! De eigenaren van Vallein-Tercinier zullen er ook bij zijn.
Inschrijfgeld 25 euro.
Aanmelden kan via ivo@wineandspirit.be.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Roland »

Misschien hier even vermelden wie er gaat (of wil gaan).

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Ton »

Roland schreef:Misschien hier even vermelden wie er gaat (of wil gaan).
:idea: Goed idee.

Ik ben van plan om te gaan.
Lijkt me erg leuk om de eigenaren te ontmoeten die uiteindelijk ook voor andere merken distilleren. Misschien zijn ze bijvoorbeeld ook wel bereid om iets van de geheimen van Audry te onthullen?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Misschien hier even vermelden wie er gaat (of wil gaan).
:idea: Goed idee.

Ik ben van plan om te gaan.
Lijkt me erg leuk om de eigenaren te ontmoeten die uiteindelijk ook voor andere merken distilleren. Misschien zijn ze bijvoorbeeld ook wel bereid om iets van de geheimen van Audry te onthullen?

Inderdaad.

Peter en ik hebben interesse. Ook al hebben we zaterdag de VT Napoleon, Conjugaison 49 en de Très Vieux (début 40) al mogen proeven.

Ik heb Ben een PM gestuurd.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Roland »

Even oplijsten :

- Ton
- Peter
- Roland
- Ben
- vriend/collega Ben (?)
- Jurrien
-
-
-
-
Laatst gewijzigd door Roland op do 17 mar 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Jurrien »

Vraagteken achter mijn naam kan verwijderd worden :lol:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Roland »

Zeer geslaagde proeverij met Cathérine en Stephane Vallein-Tercinier.
DSC_0087.JPG
DSC_0087.JPG (228.88 KiB) 3511 keer bekeken
De cognacs :
1. XO (40°): minimum 30 jaar oude fine champagne
2. Hors d'Age (42°) : minimum 40 jaar oud. Petite en Grande Champagne
3. Lot 90 (51°) : Grande Champagne
4. L'erotique 69 (47°) Grande Champagne
5. Lot 66 (51°) Petite Champagne
6. Trés Vieux Fins Bois (47,2°) : begin jaren '40.
DSC_0090.JPG
DSC_0090.JPG (255.74 KiB) 3511 keer bekeken
Ikzelf was chauffeur van dienst, en heb enkel nr 3, nr 4 en nr 6 gedronken.
3. Lot 90 GC : 51 % : vrij scherp
4. L' erotique 69 GC : 45 jaar oud
6. Trés Vieux Fins Bois : deze genoot mijn voorkeur.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Ton »

Inderdaad, zeer geslaagd. De eigenaren waren zeer vriendelijk en beantwoordden al onze vragen zeer open. De proeverij was in het Frans, dus er ging af en toe wel wat verloren, want zoals bekend, de Franse praten nogal snel en ik ben zeker niet vloeiend in het Frans.
Het is leuk om wat aanvullende informatie over dit huis te hebben en nu we de eigenaren zo uitgebreid ontmoet hebben, vind ik dat wel een reden om er een en ander van te vermelden: ze zijn bouilleur de profession hetgeen betekent dat ze veel voor andere merken distilleren. Vroeger heeft hun opa bijvoorbeeld veel voor Courvoisier gedistilleerd. Christine en Stéphane vormen samen met de broer van Christine al weer de vijfde generatie en de zesde generatie is inmiddels ook al actief in het bedrijf. Ze zitten in Chermignac, net in de bons bois, en ze hebben 20 hectare wijngaard, deels in de bons bois en deels in de fins bois. Veel van de cognacs die ze onder eigen naam voeren, zijn echter blends van petite en grande champagne of single cru's. Ze kopen daartoe jonge cognacs in van andere vignerons en daarvoor hebben ze een maître de chai in dienst (mr. Foucault). Ze destilleren sur lie. De eerste zes maanden bewaren ze hun eau-de-vie op nieuwe eikenhouten vaten uit de Tronçais bossen.
Behalve voor hun eigen merk, lageren ze ook veel voor hun andere klanten. Maar de beste cogancs houden ze voor zichzelf, merkten ze fijntjes op.
Hun gehele gamma (wijzigt in de tijd nogal eens, dus dit is een momentopname):
blends: VS, VSOP, Napoleon, XO (fine champagne), Hors d'Age (geen fine champagne, maar wel een blend van grande en petite champagne).
Single Cru Collection, Compte 10: bois ordinaires, bons bois, fins bois, borderies, petite champagne en grande champagne; allen halve liter flessen.
Single cask BB: Odyssée Bons Bois 2002.
Single casks FB: 1970, 1975, 1976, 1978, 1982, 1986, 1988, Odyssée 2000.
Single casks PC (ze heten meestal Rue of Lot gevolgd door het jaartal): 66, 71, 73, 93.
Single casks GC (ze heten meestal Rue of Lot gevolgd door het jaartal): 65, Erotique 69, 94.
Tenslotte nog enkele bijzondere flessen: Très Vieux Fins Bois uit het begin van de jaren 40; Conjugaison 49 grande champagne die is samengesteld uit grande champagne uit 1922 en 1949; Cognac du Millénaire, samengesteld uit petite en grande champagne cognacs uit de jaren 1897 tot 1986.
Een aantal van deze cognacs is ook in karaf te krijgen.

Bij Roland hieronder kun je zien welke cognacs wij hebben geproefd. Voor mij stak de Très Vieux Fins Bois er duidelijk bovenuit, maar qua prijs-kwaliteit was de Hors d'Age een duidelijke winnaar. Ik heb toch de zelf de Fins Bois gekocht, zo vaak tref je niet zo'n goede fins bois aan.
Maar ook de andere cognacs waren zeker goed te noemen. Ze zijn aanvankelijk wel wat scherp, de meesten - met name de single casks - hebben ook een duidelijk hoger alcoholpercentage en mijn ervaring is dat deze Vallein-Terciniers zich nog verder ontwikkelen als de fles al enige tijd open is, dus enkele weken na openen, en dan hun scherpte verliezen en prachtig in balans komen.

Dan zeker een pluim voor Ivo Drabs, de eigenaar van deze wijnhandel die dit allemaal heeft georganiseerd. Hij voert wat cognac betreft alleen het merk Vallein-Tercinier, maar hij verkoopt ook whisky, wijn en andere dranken. Zeker de moeite waard om eens langs te gaan.
Bedankt Ivo, ook voor het heerlijke eten, en het was erg leuk om je familie een beetje te leren kennen.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Roland »

De website van Ivo staat ondertussen online

http://www.wineandspirit.be/

In de prijslijst vind je de cognacs vanaf pagina 50.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacproeverij in Bonheiden op 23 april

Bericht door Ton »

Roland schreef:De website van Ivo staat ondertussen online

http://www.wineandspirit.be/

In de prijslijst vind je de cognacs vanaf pagina 50.

mvg,
RolanD
Volgens mij is er wel wat mis met de informatie en prijzen van de Bertrands. Dat is geen fine champagne, maar petite fine champagne. Nogal een verschil!
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”