Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door easmits »

Zaterdag 2 December houd ik met Old Spirits Lab een proeverij met oude flessen Martell & Denis-Mounié.

We doen verticale proeverij met Martell *** (of VS) van nu terug naar de vroege jaren '60.
Ik ben zelf erg benieuwd in hoeverre de kwaliteit van deze klassieke cognac is veranderd door de jaren heen.

Als bonus open ik ook 2 à 3 flessen van Denis-Mounié, een merk waar ik graag meer van wil proeven. En daar zit de fles die op de vorige Cognacproeverij is geschonken niet tussen, die is inmiddels leeg ;)

Line-up:
Basis: Martell Cordon Bleu
Martell VS 1990s
Martell Three Star (Batman label) 1970s
Martell Three Star (springcap) early 1960s
Denis Mounié Gold Leaf 1960s
Denis Mounié Three Star 1970s
Denis Mounié XO 1970s

Waar, hoe laat en hoeveel?
We kunnen gebruiken maken van een prachtige ruimte in restaurant In de Waag, gevestigd in de historische Waag op de Nieuwmarkt, hartje Amsterdam. De proeverij begint rond 4 uur.

Kosten zijn 32,50 voor leden van het Cognacforum, voor 7 Cognac met hapjes.
Meedoen? Stuur mij even een berichtje hier op het cognacforum of naar info@oldspiritslab.com


Link naar het event op Facebook:
https://www.facebook.com/events/188325788379357/
Bijlagen
Cognac tasting Martell Denis Mounié with logo.jpg
Cognac tasting Martell Denis Mounié with logo.jpg (714.02 KiB) 4076 keer bekeken
Laatst gewijzigd door easmits op di 28 nov 2017, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Ton »

Ik denk dat ik kom. Ik moet er nog wel een afspraak voor zien te verzetten. Maar vertel eens Emile, zijn die *** en VS-cognacs wel een beetje de moeite waard? Je weet hoe de meesten op het forum - ik zelf incluis - daar over denken :?
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door easmits »

Hoi Ton,

Ik zou het heel erg leuk vinden als je erbij kunt zijn!

Over de VS Cognac; natuurlijk zijn moderne VS bottelingen niet interessant. Maar vroeger kostte een 3 sterren een Cognac voor de gewone man het equivalent van een weeksalaris. Behalve dat onze welvaart is gegroeid, zijn de productietechnieken ook enorm veranderd waardoor Cognac nu goedkoper is om te produceren dan ooit.
Oude advertenties en prijslijsten uit je jaren '30 en '40 laten zien dat drie-sterren Cognac de plek innam die nu wordt ingenomen door Napoléon kwaliteit: er was een 'geen sterren' standaard, 1 ster, 2 ster en dan pas 3 ster. De leeftijd lag tussen de 12 en 15 jaar. Natuurlijk is de Cognac in de 3 sterren flessen jonger geworden door de decennia heen en zijn de 1 en 2 sterren cognacs eigenlijk uit het spectrum verdwenen na WWII. Maar er is een hele goede reden dat Martell één van de grootste Cognac bedrijven ter wereld is geworden. En staar je niet blind op leeftijd: de Cognac werd ook op een betere, langzamere manier geproduceerd.

Je hebt de VSOP Denis-Mounié geproefd met de vorige forumproeverij en ik denk dat de Martell early 1960s van hetzelfde kaliber is, hoewel in een veel drogere stijl en iets subtielere stijl. Ik heb 'm net geproefd (zie foto) en hij is erg goed bewaard gebleven. Het heeft misschien niet de gelaagdheid van een 40-jaar oude Cognac, maar deze intensiteit en puurheid van smaak vind je zelden in moderne cognacs. Ik ben zelf in ieder geval erg onder de indruk.

Natuurlijk gaat dit niet op voor de jaren '90 Martell. Die is lekkerder dan de hedendaagse VS maar nog steeds geen topcognac. Je moet ook niet naar mijn proeverijen komen om alleen maar lekkere dingen te proeven: we gaan op avontuur door de jaren heen om te kijken of en hoe het karakter van Martell ***/VS veranderd is door de jaren heen. Ik moet de Denis-Mounié nog openen, dus ik heb op dit moment alleen die 1960s VSOP als indicatie van de kwaliteit. Mochten de flessen erg tegenvallen, dan zal ik dat eerlijk zeggen.

En dat avontuur is het zeker waard! :)
Bijlagen
Martell reduced.jpg
Martell reduced.jpg (426.75 KiB) 4057 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Ton »

Ik heb zojuist 'geïnteresseerd' gewijzigd in: 'gaat', op je facebook-pagina. Dus noteer mij maar al vast.
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door easmits »

Genoteerd! Leuk je dat je erbij bent :)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Hans »

Leuke proeverij Emile! Kan helaas niet, volgende keer beter. Zie je vanavond op de proeverij in Amersfoort.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Amsterdam
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 13:21

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Amsterdam »

Nog druk bezig om een afspraak te verzetten, maar hopelijk kan ik er echt bij zijn.
16.00 uur is helaas (voor mij) wel een onhandig tijdstip.
Groet
Martin Douwe
Amsterdam
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 13:21

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Amsterdam »

Helaas.........ik kan er niet bij zijn vanmiddag. :cry:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door Ton »

Ondanks een aantal afzeggingen hebben we een prima georganiseerde tasting gehad van een aantal 'oude' jonge cognacs. Oud, want ze waren uit de 60-, 70-, 80-er jaren; jong want het waren drie-sterren cognacs. Van de merken Martell en Denis-Mounié. Wel heel bijzonder om zo duidelijk te kunnen proeven hoeveel verschil er nog kan bestaan tussen bijna dezelfde flessen, maar dan een tiental jaar later.
Deze oude jonge cognacs konden worden afgezet tegen een Cordon Bleu Extra Old van Martell en een XO van Denis-Mounié.
De Cordon Bleu viel eigenlijk in vergelijking met de drie-sterren cognacs nogal tegen: hij was wat vlak met veel hout-smaak en nogal scherp. Overwegend fruit (perzik) smaak. In de geur nog wel bloemig (viooltjes, jasmijn), maar toch minder dan je van een overwegend borderies zou verwachten. Ik heb al eens eerder een Cordon Bleu gehad die tegen is gevallen. Het lijkt er op dat de huidige CB's niet meer dezelfde kwaliteit hebben als voorheen. Desondanks blijf ik wel van mening dat hij beter was dan de sterren-cognacs, maar toch.
De 3-sterren van Denis-Mounié, of eigenlijk Gold Leaf van Denis-Mounié, waren naar mijn smaak beter dan die van Martell. Maar van alle 3-sterren cognacs kon gezegd worden dat je ze goed kan drinken wat zeker van de meeste andere 3-sterren merken niet gezegd kan worden.
Ik stond niet alleen hierin, maar het moet gezegd dat er ook mensen waren die de 3-sterren zelfs beter vonden dan de Cordon Bleu of niet veel minder.

Het was erg gezellig, Emile kon veel over elke fles vertellen en we kregen er nogal wat lekkers bij: brood met zalm, koud vlees, blokjes kaas, bittergarnituur. Heerlijk.
Ter afsluiting had hij nog een fles Age Inconnu van Rémy Martin. Dat is dezelfde cognac als in een fles Louis XIII zit, maar dan in een gewone fles. Deze wordt ook wel de armelui's Louis XIII genoemd. Toppertje!

Ik denk dat ik graag nog eens zo'n proeverij bijwoon. Het is alleen nog al een onderneming voor mij om er helemaal voor naar Amsterdam te komen, maar wie weet, koppel ik er dan een keer een dagje Amsterdam aan vast.
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Cognac proeverij Amsterdam - Martell verticaal & Denis-Mounié - Zaterdag 2 December

Bericht door easmits »

Hoi Ton,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide verslag! Ik vond het heel erg leuk dat je erbij was. Ik ben ook echt van mening dat de oude 3-sterren cognacs beter zijn dan de moderne Cordon Bleu. Maar ik ga er een keer een blinde proeverij mee doen om te kijken wat ik er echt van vind.

Ik hoop dat je er de volgende keer weer bij kan zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”