Serplet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Serplet

Bericht door Jurrien »

Op aangeven van Roland bezocht ik Pierre Serplet.

Hetgeen in eerste instantie op een teleurstelling leek uit te lopen veranderde nadat het ijs tussen Pierre en mijzelf was gebroken. Proeven was moeilijk, zijn vrouw was niet thuis en wat wilde ik proeven. De hors d'age graag. Erwas geen open fles, Zoeken naar een fles en glazen. Tijdens het proeven volgde een gesprek over bedrijfsopvolging etc.

Ik heb de hors d'age gekocht en overhandigde een blikje met Hollandse stroopwafels. Dankbaar en verrast. Daarna volgde nog een rondleiding door zijn opslagkelders. Wat een voorrad lag daar in de extreem vochtige kelder. Indien ik meer wilde proeven moest ik maar naar het maison de cognac in segonzac. Zijn vrouw was daar en zou mij de overige cognac laten proeven. Dit advies natuurlijk opgevolgd. Mijn aankomst was telefonisch al doorgegeven. Wat heb ik daar nog een fijne en lekkere follow up meegemaakt.

Dit komt allemaal naar boen na het drinken van een glas Serplet XO. De enige proefnotitie die ik op het net kon terugvinden is van Le Point, 24 november 2015.
" Profil classique; trés joli fruit, note confituren, épices, bouche dense droite, classique l'annicienne" . Leeftijd 35 jaar.

Ik herken de fruitigheid, confituren en de kruiden, geen pepertje.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Serplet

Bericht door Ton »

Mooi verhaal.
Serplet moet inderdaad een mooie cognac zijn, maar ik heb hem nog niet kunnen proeven
De Hors d'Age grande champagne is voor het merendeel gemaakt van een gedeelte uit 1945, een kleiner deel uit 1970, aangevuld met nog wat uit 1914. Deze won de gouden medaille in Segonzac in 2000.
Hebben ze de Extra Vieux nog? In principe was dat een 30 jaar oude vintage.

Heb je verder nog informatie over de familie? Leeft Pierre nog? Zijn z'n beide zoons (Loïc en Marc) werkzaam in het bedrijf?
De vrouw in de winkel, was dat Micheline (Micheline-Claudette)?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Serplet

Bericht door Roland »

Tijdens mijn bezoek (juli 2016) nam ik volgende notities :

Pierre Serplet :
Zeer goede cognac, maar hou aan mijn bezoek een "vreemd" gevoel over.
Gamma : Extra Vieux of XO is 40 jaar oud, zijn Hors d'Age + 50 jaar..

Pierre had 2 zonen en een dochter. Loic en Marc.
Marc bleek overleden, Loic is "malade".
De dochter is terug naar huis gekomen.

Tja... dan word je stil. Je voelt het leed in de huiskamer.

Pierre's vrouw kwam even "bonjour" zeggen.
Omdat er geen opvolging is, verwacht ik dat Pierre gaat stoppen.

Dit bezoek zal mij altijd bijblijven.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Serplet

Bericht door Ton »

Ja, nu herinner ik me dat je er al eerder iets over had verteld.
Maar dit is nog meer gedetailleerd. Akelige situatie.

Leeftijden van cognac: dertig jaar, veertig jaar?
Blijft vervelend dat het BNIC daar niet op controleert.
Kan zo maar zijn dat er dertig jaar oude cognac in zit, die nu al 10 jaar op fles is en die ze voor het gemak nu maar veertig jaar noemen.
Of erger nog, dat de cognac veel jonger is. Bijvoorbeeld maar 15 jaar, maar dat hij nu 25 jaar op fles is en 10 jaar geleden dertig jaar oud werd genoemd en nu veertig jaar oud....
Of hebben ze nog enkele veertig jaar oude vaten staan waar ze nu flessen mee vullen, maar waaruit ze 10 jaar geleden ook flessen vulden?

Nog maar eens langs gaan?
Als ze over niet al te lange tijd stoppen is dat sowieso misschien een goed idee!?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Serplet

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ja, nu herinner ik me dat je er al eerder iets over had verteld.
Maar dit is nog meer gedetailleerd. Akelige situatie.
Ik werd er destijds stil van, en heb geen verdere vragen meer gesteld.
Ton schreef:Leeftijden van cognac: dertig jaar, veertig jaar?
Blijft vervelend dat het BNIC daar niet op controleert.
Kan zo maar zijn dat er dertig jaar oude cognac in zit, die nu al 10 jaar op fles is en die ze voor het gemak nu maar veertig jaar noemen.
Of erger nog, dat de cognac veel jonger is. Bijvoorbeeld maar 15 jaar, maar dat hij nu 25 jaar op fles is en 10 jaar geleden dertig jaar oud werd genoemd en nu veertig jaar oud....
Of hebben ze nog enkele veertig jaar oude vaten staan waar ze nu flessen mee vullen, maar waaruit ze 10 jaar geleden ook flessen vulden?
Het zal dit laatste zijn.
De kleine huizen hebben zeer weinig voorraad in flessen.
Zij bottelen, wanneer er geen voorraad in flessen meer is, of "op bestelling".
Ton schreef: Nog maar eens langs gaan?
Als ze over niet al te lange tijd stoppen is dat sowieso misschien een goed idee!?
Wil ik zeker. De voorraad heb ik nog niet gezien.
Het gevoel van "stoppen" was mijn interpretatie.
Plaats reactie

Terug naar “Serplet”