Marguerite Landrau - Le cognac devant la Loi

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Marguerite Landrau - Le cognac devant la Loi

Bericht door Ton »

Ik heb dit boekje deze week besteld in Frankrijk en kreeg het vandaag binnen.
Voor zover ik tot nu toe begrijp is dit werk aanvankelijk niet als boek verschenen maar als artikel (van 137 pagina's?) in La Journéé Vinicole (uitg. Montpellier; 1960). In 1981 is er een herziene versie verschenen in samenwerking met J.L. Lacour. Deze versie is in opdracht van het BNIC in boekwerk uitgebracht, beperkte oplage van 1000 exemplaren bij uitgeverij Moreau et Fils in Cognac. Het boekwerk is daarin geactualiseerd tot en met 1979 en heeft 160 pagina's.

Het onderwerp is uit de aard der zaak gortdroog en ik raad dit boekje dan ook niet aan voor de doorsnee cognacliefhebber. Het is alleen geschikt voor de echte die-hards die echt alles van cognac willen weten. Bovendien is het in het Frans en er is een goede kennis van deze taal nodig om het te kunnen lezen.

Het behandelt alle wetten en andere regelgeving op het gebied van cognac vanaf 1900 tot en met 1979. Helaas vanaf 1900, want het was interessant geweest om ook alle oudere wetten te behandelen, temeer daar er ook op de world-wide-web niet al te veel over terug te vinden is.
De wetten worden per aandachtsgebied behandeld, wat wel zo handig is.
Het boekje kent ook een zakenregister en een bibliografie en enkele tabellen achterin waar op jaartal verwijzingen staan naar decreten, arresten wetten en beslissingen.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Marguerite Landrau - Le cognac devant la Loi

Bericht door Hans »

Ton schreef:Het onderwerp is uit de aard der zaak gortdroog ....
En dat voor een cognacboek. Wel een mooie aanwinst, al maakt het de titel niet helemaal waar. Ben benieuwd welke nieuwe wetenswaardigheden je aan dit boek weet te ontfutselen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Marguerite Landrau - Le cognac devant la Loi

Bericht door Ton »

Aan de hand van dit boekje heb ik al vast het onderwerp 'comptes' in het item ontwikkeling van wetgeving (menu geschiedenis) op mijn site kunnen aanpassen :D
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”