H. Warner Allen - White Wines and Cognac

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

H. Warner Allen - White Wines and Cognac

Bericht door Ton »

Ik kon dit boekje voor 4 euro op de kop tikken, dus ... Maar ik heb er al wel een beetje spijt van.
Op de titel afgaande zou je verwachten dat zo'n beetje de helft wel over cognac zou gaan. Aangezien het boekje uit de vijftiger jaren is hoopte ik dat er misschien wat informatie in zou staan over de grotere en kleinere firma's uit die tijd die inmiddels niet meer bestaan, en héél misschien wel wat over een of meer bouilleurs de cru! Helaas.
Het boekje heeft 265 pagina's verdeeld over 10 hoofdstukken, waarvan er 8 over witte wijnen gaan, 1 over champagne en 1 hoofdstuk (40 pagina's) over cognac, dat dan ook nog gedeeld moet worden met informatie over armagnac! Ik vind de titel dan ook nogal misleidend. Verder staat er geen informatie in over producenten whatsoever. Het verschaft algemene informatie over cognac, met enige nadruk op het productieproces. Opvallend is nog wel dat er in 1952 nog sprake was van 7 cru's (de 6e was Bois Ordinaires en de 7e Bois Communs ofwel Bois à Terroir). Ook dat de kwaliteitsaanduiding liep van 1 ster voor 3 jaar, 2 sterren voor 4 jaar en drie sterren 5 jaar. Daarna V.O voor 10-12 jaar, V.S.O. van 12-17, V.S.O.P. van 20-25, V.V.S.O.P. rond de 40 jaar en Extra rond de 70 jaar. De kwaliteitsaanduidingen werden pas in 1953 wettelijk geregeld. Hij wijdt ook veel pagina's aan verschillende jaren (millisimées). Mogelijk duidt dat op een achtergrond als vinoloog, waarbij de oogstjaren altijd veel aandacht krijgen. Voor zijn tijd (1952) is het een informatief boekje. In die tijd was er weinig goede informatie in het Nederlands over cognac te vinden. Het boekwerkje van Bruins van Straten uit 1950 omvat ook maar 32 pagina's.

Titel: White wines and cognac
Auteur: H. Warner Allen
Uitgever: Constable and Company Ltd., London, 1952
Aantal pagina’s: 265
ISBN: geen nummer
Afmetingen: 19x13x3 cm
Allen Herbert Warner.jpg
Allen Herbert Warner.jpg (22.78 KiB) 1653 keer bekeken
Het boek dat ik in bezit heb heeft helaas geen cover en is egaal blauw van kleur. In het boekje staan verder ook geen foto's.
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”