Gilbert Delos - The World of Cognac

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Gilbert Delos - The World of Cognac

Bericht door Ton »

Ik liep zojuist tegen The World of Cognac aan bij de Slegte (13 euro). Mooi groot boek met veel foto's.
Ik zal er later een beschrijving van geven, moet het eerst nog lezen.
Bij Cognac.net staat als aanprijzing: Nice coverage, good coffee table book.
Delos.jpg
Delos.jpg (11.39 KiB) 2634 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ton op zo 20 dec 2015, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Gilbert Delos - The World of Cognac

Bericht door wouter »

Gaat lekker met de boekenverzameling Ton! Ik heb deze zelf ook eens bij de Slegte aangeschaft... Mooi boek!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gilbert Delos - The World of Cognac

Bericht door Ton »

wouter schreef:Gaat lekker met de boekenverzameling Ton!
Dat kun je wel zeggen! Vandaag had ik toevallig wat tijd over, loop even bij de Slegte in Nijmegen binnen en loop tegen A Liquid History van Calabrese aan. Kon ik voor 7,50 niet laten liggen, haha.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gilbert Delos - The World of Cognac

Bericht door Ton »

Titel: The World of Cognac
Auteur: Gilbert Delos
Uitgever: Chartwell Books Inc., 1999
ISBN: 0-7858-1041-2
Vertaald uit het Frans door John Herrick
160 pagina’s.

Oorspronkelijke Titel: Le Monde du Cognac
Uitgever: Hatier, 1997
ISBN-13: 978-2743801243, ISBN-10: 2743801247

Zoals hierboven al is gemeld heeft Cognac.net als beschrijving van dit boek staan: ‘nice coverage, good coffee table book’. Ik denk dat het niet beter in één zin is samen te vatten. Het is een groot formaat boek met een mooie foto voorop die uitnodigt om het boek in de hand te nemen. Als je het boek dan vervolgens openslaat en doorbladert vallen de grote hoeveel mooie foto’s direct op. Je krijgt meteen zin om te lezen.

Het boek is in vier hoofdstukken verdeeld. Het eerste hoofdstuk gaat over de ontstaansgeschiedenis van de Cognac, het tweede en meest omvangrijke deel beschrijft meer dan 70 verschillende wijnboeren, distillateurs en cognac-handelaren.
In het derde deel komt Pineau des Charentes aan bod en in het laatste deel een aantal verschillende onderwerpen, namelijk de kunst van het proeven, het mengen (cocktails), een lijst met termen en wat statistische informatie.

Het eerste deel is in een wat neutrale stijl geschreven. Het leest gemakkelijk, maar je wordt niet echt geprikkeld. Veel onderwerpen worden behandeld, maar het blijft oppervlakkig. Dat past natuurlijk prima bij de typering ‘coffee table book’. Voor een eerste kennismaking met het onderwerp Cognac leent het zich prima; de cognac-liefhebber die zich al wat meer in het onderwerp heeft ingelezen, zal hier niets nieuws ontdekken.

De keuze van cognacmerken in het tweede deel is wat willekeurig. Ik kan er geen lijn in ontdekken. Natuurlijk komen alle grote namen voor, maar daarnaast soms zeer onbekende namen, waarbij ik geen reden kan bedenken om die in het boek op te nemen. Overigens is het voor de echte liefhebbers ook wel weer leuk om die onbekende namen eens tegen te komen. Enkele voorbeelden: Dumont, Rousille, Marange, Jullion. Hieronder zijn ook enkele wijnboeren die pas heel recent begonnen zijn en hun eigen cognac verkopen (na 1980).
Per naam geeft Delos de informatie waarover hij beschikt. Daar is dan weer weinig lijn in te ontdekken. Waar mogelijk geeft hij wel zo goed mogelijk de datum dat het huis met zijn activiteiten in de Cognac is gestart en de naam van de ‘stichter’ van het merk. Ook geeft hij aan wat ze doen (wijnboer, distillateur, handelshuis of een combinatie van deze). Soms weet hij wat meer te vermelden, bijvoorbeeld over de cru’s of over de druiven en heel af en toe een bijzonderheid die dan wel weer aardig is (b.v. kelders die op een eiland zijn gebouwd voor een optimale vochtigheid; Gautier). Per huis geeft hij bijna altijd ook enkele voorbeelden uit het assortiment, maar nergens is hij hier compleet. Soms schrijft hij zo weinig over het merk, dat je je afvraagt waarom hij het merk überhaupt heeft opgenomen, zoals bijvoorbeeld over de eerste die je tegenkomt: Audry. Toch een huis waar wel wat over te schrijven valt zou ik denken.
Wel zijn er steeds mooie foto’s van de flessen. Proefnotities geeft hij niet; heel sporadisch kom je een smaaknotitie tegen.

Deel drie en vier spreken voor zich en kunnen eigenlijk meer als een toegift worden beschouwd.

Een index ontbreekt ten slotte, wat ik persoonlijk altijd als een groot gemis ervaar, maar ach, voor een ‘coffee table book’ is dat natuurlijk ook overbodig.
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”