Ménard Ancestrale Réserve de la Famille

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Ménard Ancestrale Réserve de la Famille

Bericht door Ton »

Door JohanB (22-9-2017):
Vorige week ontvangen, vandaag geopend: Ménard Ancestrale Réserve de la Famille %. Ik ga nog geen 'volwaardige' proefnotitie schrijven. Ik moet de term 'rancio' nog eens deftig googelen en de ervaring met whisky heeft mij geleerd om nooit het eerste glas te beoordelen. Dit is echter wel zeer de moeite! De neus begint aanvankelijk heel zacht en zoet (pruimen, kilo's). De smaak kan ik op dit moment nog niet helemaal definiëren, maar (mijn glas staat nu minstens 30 minuten op de tafel) ik krijg de ene na de andere smaakexplosie. Voor 'amper' 45 % is deze cognac behoorlijk vol en krachtig. Dit is er eentje om heel lang van te genieten. Super gewoon!

EDIT: Na iets meer dan een half uur is mijn glas leeg en de reuksensatie die ik krijg uit het lege glas kan de vergelijking met top whisky's zeker aan ! Dit is zonder twijfel een zeer goede aankoop geweest.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ménard Ancestrale Réserve de la Famille

Bericht door JohanB »

Kijk, bij deze een deftige tasting note. Hoewel ik het verschrikkelijk moeilijk vind. Het gaat mij veel makkelijker af bij whisky dan bij cognac. Ik heb veel minder moeite om de verschillend geuren en smaken te onderscheiden tijdens het proeven van whisky. Toch een poging.

Neus: Begint initieel redelijk krachtig met redelijk wat zoethout en specerijen zoals kruidnagel en gember. De 'eerste ronde' was toch heel anders dan de 2de en 3de keer dat ik rook en proefde. Geleidelijk aan kwam er meer op me af zoals lichte geuren van rijpe banaan, wat tannine weer (lees: zoethout), later ook die lijm of veel genoemde velpon en een licht bittere pompelmoesgeur. Maar op een gegeven moment rook is iets als licht zure groene appels gevuld met suiker, gebakken in de oven. Een smaakassociatie uit mijn kindertijd.

Smaak: Redelijk kruidig met weer zoethout, gember en kruidnagel. Het licht bittere komt pas veel later af en toe naar voren. Ik vind de geur complexer dan de smaak.

Afdronk: Lang, zacht, veel minder uitgesproken peperig en de tannines lijken wel verdwenen.

Opvallend is dat het lege glas onmiddellijk na het proeven zeer sterk ruikt. Je moet er eens een slok water in doen, een nachtje laten staan en het dan 's morgens opdrinken. De smaaksensatie die je dan krijgt is soms opmerkelijk.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Ménard”