Camus- XO borderies

Plaats reactie
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Camus- XO borderies

Bericht door JeroenPeek »

Ik ga me toch ook maar eens wagen aan het beschrijven van een cognac. Wel leuk om eerst je eigen notities te maken en vervolgens te kijken wat anderen erover zeggen. Ik moet zeggen dat sommigen wel een erg scherpe geur- en smaakzin hebben (knap hoor !?)

Camus - XO Borderies
leeftijd: ? (ik kom er niet achter)
alc. 40%
prijs: ergens duty-free gekocht

Tasting Notes Camus:
Eye: rich amber with excellent clarity, Nose: concentrated aromas of violets, nuts and vanilla, Palate: mild oak, with a hint of spiciness, lingering aftertaste.
Oa verder nog wat te vinden:
Nicholas Faith - Cognac, editie 2013
Spirits Review/Reviews/Cognac/Camus Borderies XO

Mijn eigen notities:
kleur: diep amber
neus: floraal, iets fruit (sinaasappel), vanille, licht rokerig
mond: floraal, wel wat pittig, licht zacht hout, toontje karamel, matig lange afdronk.
conclusie: heerlijke bloemen, wel pittig voor een XO (niet erg voor mij), een duidelijke Borderies. Cijfer: een....8.

These were the results of Jeroen Peek. Nu de beurt aan de andere fijnproevers.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Camus- XO borderies

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Ik ga me toch ook maar eens wagen aan het beschrijven van een cognac. Wel leuk om eerst je eigen notities te maken en vervolgens te kijken wat anderen erover zeggen.
Gefeliciteerd Jeroen, dat er nog vele beschrijvingen mogen volgen! Mooi systeem, je maakt het jezelf wel lastig. Ik doe het zelf altijd andersom, zoek eerst de proefnotities van anderen en ga dan zelf aan de slag. Maakt je alerter voor bepaalde geuren en ik ben eigenwijs genoeg om toch zelf iets anders te vinden ;)
JeroenPeek schreef:Ik moet zeggen dat sommigen wel een erg scherpe geur- en smaakzin hebben (knap hoor !?)
Ik gebruik daarbij een geurendoos, dat helpt enorm. Bovendien: verschillende mensen ruiken verschillende geuren, zie bv. hier
JeroenPeek schreef:Camus - XO Borderies leeftijd: ? (ik kom er niet achter)
Heb ook wat gegoogled en ze houden het inderdaad angstvallig geheim. In ieder geval 6 jaar gerijpt. Ik vermoed dat hij dan ook niet veel ouder zal zijn, anders zou het interessant zijn om te vermelden. De grote merken doen vaker geheimzinnig.

Als een oudere Borderies je aanspreekt, zou ik zeker ook de XO van Grateaud eens proberen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
JeroenPeek
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 21:20
Locatie: Middelburg

Re: Camus- XO borderies

Bericht door JeroenPeek »

Hans schreef:Bovendien: verschillende mensen ruiken verschillende geuren, zie bv. hier
Tjeetje, toch weer die genen. Ben ik al jaren het huis uit, en zit ik daar te genieten van een heerlijke cognac, heb ik toch weer het gevoel dat mijn ouders mee proeven.

Hans, bedankt voor je tips. Ik zal het ook eens andersom proberen. Niet bang voor suggestieve sturing door een andermans oordeel.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Camus- XO borderies

Bericht door Hans »

JeroenPeek schreef:Tjeetje, toch weer die genen. Ben ik al jaren het huis uit, en zit ik daar te genieten van een heerlijke cognac, heb ik toch weer het gevoel dat mijn ouders mee proeven.
Dat gevoel gaat weer weg als je een beetje doordrinkt, weet ik uit ervaring :lol:
JeroenPeek schreef:Hans, bedankt voor je tips. Ik zal het ook eens andersom proberen. Niet bang voor suggestieve sturing door een andermans oordeel.
Ben benieuwd naar je beschrijvingen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Camus- XO borderies

Bericht door Ton »

Ik verwacht dat een XO van Camus ouder is dan 6 jaar. Borderies hebben best wat tijd nodig om een goede smaak en neus te ontwikkelen, ook al is dat minder lang dan de Champagnes.
Als hij dan ook nog eens een 8 krijgt...!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Camus- XO borderies

Bericht door Ton »

Gisteren heb ik het laatste restje van deze Camus Borderies opgemaakt. Hij is me erg goed bevallen en ik overweeg er opnieuw een te kopen.
Hij heeft een overduidelijke florale geur en smaak, licht zoet. Maar ik proef ook wat leer, boenwas, hout en appel. Mooie nasmaak.
Het is een borderies en daardoor is de smaak echt anders dan die van grande of petite champagne cognacs en daarom leuk als afwisseling.
Plaats reactie

Terug naar “Camus”