Camus Ile de Ré XO

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Camus Ile de Ré XO

Bericht door Hans »

Vandaag de Camus Ile de Ré XO maar eens open getrokken, had ik toch nog staan ..... ;)

Wordt geleverd met een boekje met uitgebreide informatie in het Frans, Engels, Spaans en Japans. Bevat hoofdstukjes over: L'ile, La Légende (over le seigneur Eble de Mauléon, die in de 12e eeuw slechte dingen deed..), L'histoire, La Terre et la Vigne, Les Habitants, Le Cognac en tot slot Notes de Dégustation. Is leuk, zouden meer producteurs mogen doen.

De Notes de Dégustation zal ik jullie niet onthouden, om er mijn eigen bescheiden opmerkingen aan toe te voegen:

Ile de Ré XO: Les notes de dégustation de notre Maitre de Chai.

Couleur: Or profond avec des reflets acajou
Nez: Riche et puissant, aux arômes de pain d'épice, de tamarin et de fougère, et un soupçon de tabac blond
Palais: Robuste avec une dominante de fruits secs et de cuir, légèrements iodé et une note finale poivrée.

De kleur: diepgoud met wat mahonie-achtigs dekt het inderdaad wel.
De geur: rijk en krachtig inderdaad, gemberbrood herken ik niet. De geur van tamarinde ("tropische tot 25m hoge boom met bruinrode bloemen en lange, met moes en zaden gevulde peulen") en fougère ("boomvaren") heb ik nog niet mogen ruiken, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. De hint van lichte tabac herken ik weer wel, al had ik het zelf nooit verzonnen ;)
De smaak: Robuust inderdaad, gedroogd fruit, jawel. Leer eet ik nooit :roll: . Zoutig en peperig, zeker! Vind ik ook karakteristiek aan deze cognac. Vond ik ook al bij de Double Matured versie op de proeverij.
De na-smaak: Niet zo indrukwekkend, zeker niet in de buurt van een gemiddelde Grande Champagne. Maar dat mag je misschien ook niet verwachten van een Bois Ordinaires.
Leeftijd: zegt Camus niks over, ook de website biedt geen uitkomst. Maar het is een XO, dus de jongste verwerkte cognac moet minimaal 6 jaar zijn.
De herkomst: Ile de Ré dat valt onder Bois Ordinaires. Camus gebruikt overigens de term Bois à Terroirs. Klinkt waarschijnlijk beter, marketing-technisch :) .
De prijs: ik heb er in Frankrijk € 64,-- voor betaald, in Nederland ligt de prijs boven de € 90,--
De prijs / kwaliteit verhouding: voor die € 64,-- een 7,5. Voor € 90,-- of meer een 6,5.

Bij de proeverij vond ik de Double Matured een verrassing. Die heb ik niet voorhanden om te vergelijken. Ik vermoed, dat het verschil met deze XO niet heel groot is, dat zou dus in het voordeel van de Double Matured pleiten. Ben benieuwd naar de bevindingen van iemand die ze beiden naast elkaar zet.

Kortom: leuke aanvulling, maar niet heel bijzonder, zeker niet voor € 90,-- Daar kun je wel wat beters voor kopen.

De hele Ile de Ré-lijn van Camus wordt trouwens flink gehyped. Op allerlei websites zie je er plaatjes van en het is me de laatste tijd al bij drie slijters overkomen dat hij werd aanbevolen. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Camus”