Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Plaats reactie
stefke83
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 23:51

Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Bericht door stefke83 »

Hallo,
Ik heb op zolder een oude fles Cognac gevonden.
Deze is blijkbaar al menig jaren in ons bezit.
Graag had ik geweten hoe oud die is en wat eventueel de waarde is. (Dit omdat mijn vader hem in de cola wilde doen :lol: )
Ik heb er ook een paar foto's van gemaakt, zie hieronder.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Groeten,
Stefan (Beginnend cognac drinker)

Er staat op:
Prunier's
VSOP
Selection de la famille Prunier
Fine Cognac
Registre 1e
No 356
Gte de la Rochelle
1701

Afbeelding
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Bericht door wouter »

Eurootje of 30 zal deze waard zijn...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Bericht door Ton »

Dit is een VSOP cognac, dat wil zeggen dat hij minimaal 4 jaar op fust heeft gelegen voordat hij gebotteld is. Na botteling van een cognac ontwikkelt hij zich niet verder, dus hoe oud de fles ook is, het blijft qua kwaliteit een (minimaal) 4 jaar oude cognac. In de praktijk hebben ze vaak wat langer op fust gelegen, maar toch meestal niet langer dan zo'n jaar of 10.
Het is een Fine Cognac. Deze aanduiding zegt eigenlijk verder niets anders, dan dat het een echte cognac is. Dit in tegenstelling tot een Fine Champagne of een Grande Fine Champagne, waarmee wordt aangegeven uit welke streek binnen cognac (de cru) de de druiven komen.
De druiven waarvan deze cognac is gemaakt zullen waarschijnlijk niet uit één, maar uit meerdere gebieden komen.
Selection de la famille Prunier is ook een soort kwaliteits- of leeftijdsaanduiding, maar deze aanduiding komt wel ongeveer overeen met de VSOP aanduiding; suggereert misschien een compte 5 (5 jaar op fust).
De registratiedatum 1701 zal waarschijnlijk gaan over de datum waarop het embleem is gedeponeerd, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
De waarde is, zoals Wouter al zei, rond 30 euro. Bij Venduehuis Maastricht werd hij geschat tussen 30 en 60 euro, maar is hij niet heel lang geleden voor 30 euro verkocht.
Hoe oud de fles is, weet ik niet, maar niet bijzonder oud.
Prunier heeft een goede naam, het is een heel oud familiebedrijf dat al vanaf ongeveer 1700 'in cognac' zit, destijds vooral in export van cognac.
Waar het uiteindelijk om gaat is: hoe smaakt hij? Ik ben heel benieuwd. Als je hem open maakt, laat het dan nog een keer weten.
Persoonlijk lijkt het me wel erg zonde om hem in de cola te doen, maar toch wordt cognac in een aantal andere landen regelmatig gebruikt in cocktails :roll:
stefke83
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 23:51

Re: Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Bericht door stefke83 »

Ton en Wouter,
Hartelijk dank voor jullie duidelijke reacties. Ik heb een hoop geleerd.
Ik ga de cognac smakelijk opdrinken en niet door mn vader in de cola laten gooien ;)

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Gevonden op zolder, Prunier's VSOP

Bericht door wouter »

[quote="stefke83"]Ik heb een hoop geleerd.
Ik ga de cognac smakelijk opdrinken en niet door mn vader in de cola laten gooien[/quote]

Goed man!

Ben heel benieuwd wat je van deze cognac vindt! Laat je dat hier weten? ;-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Prunier”