François Peyrot - Héritage

Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: François Peyrot - Héritage

Berichtdoor Roland » do 25 sep 2014, 10:38

Filip1975 schreef: Ben ook langsgeweest bij Forgeron, Paul Giraud, Couprie, Ragnaud & Sabourin ( geweldige 1988, Fontvielle ).
Heb van de Florilege een minitje mee voor tijdens de kerstdagen :lol:
Bij Michelet ontvangen door de bomma ( denk ik ), leuke babbel gedaan en uiteraard lekker geproefd.
Heb de VSOP en Vieille Reserve meegenomen.

Had jammer genoeg maar 1 dagje tijd.
Volgende keer zeker langer blijven en alle tips voor huizen zijn welkom !

Deze cognachuizen heb ik ook bezocht. (uitgezonderd Peyrot).
Michelet in 2012, Forgeron, Paul Giraud in 2013, Couprie en Ragnaud-Sabourin dit jaar.

Ik zal vanavond eens een verslagje van mijn bezoek aan Ragnaud-Sabourin maken.

Mvg,
RolanD

Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Berichtdoor Roland » vr 30 okt 2015, 19:55

Ik kan het enkel beamen. Zeker de moeite waard.

Peyrot Héritage.jpg
Peyrot Héritage.jpg (68.21 KiB) 839 keer bekeken

JohanB
Cognac XO
Cognac XO

Berichtdoor JohanB » wo 06 sep 2017, 22:38

OK, stomme vraag misschien. Ik heb zitten zoeken op een aantal websites naar een Peyrot Héritage en tot mijn verbazing hebben alle edities een ander alcoholpercentage. De ene fles heeft een ABV van 40 %, een andere 42.7 %, nog een andere in de foto hierboven 45 %, weer een andere 43.3 %. Hoeveel versies van die Héritage zijn er eigenlijk wel?

StefanB
Cognac XO
Cognac XO

Berichtdoor StefanB » do 07 sep 2017, 10:53

JohanB schreef:Hoeveel versies van die Héritage zijn er eigenlijk wel?

Waarschijnlijk best wat. Ik neem aan dat als de voorraad op is ze nieuwe flessen bottelen met andere vaten. Elk vat heeft op elk moment een ander alcoholpercentage omdat de alcohol langzaam verdampt tijdens het rijpen op vat. Het is niet zo dat na x jaar het percentage altijd 42% is bijvoorbeeld.

Voor veel cognacs wordt het alcoholpercentage door vermenging met water afgerond op 40%. Hierdoor krijg je meer cognac terwijl het nog wel voldoet aan het minimale alcoholpercentage. Als het goed is laten ze het nog wel een tijd rusten na toevoeging van water om goed op smaak te komen. Meestal bij de wat exclusievere cognacs van bepaalde merken wordt het natuurlijke alcoholpercentage gebotteld om zo het smaakprofiel optimaal te houden (of verlaagd tot een hoger percentage dan 40%).

Ik neem aan dat dit hier het geval is en dat daarom elke nieuwe lichting van de héritage een ander alcoholpercentage heeft.

Terug naar “Peyrot”