François Peyrot - Héritage

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Roland »

Filip1975 schreef: Ben ook langsgeweest bij Forgeron, Paul Giraud, Couprie, Ragnaud & Sabourin ( geweldige 1988, Fontvielle ).
Heb van de Florilege een minitje mee voor tijdens de kerstdagen :lol:
Bij Michelet ontvangen door de bomma ( denk ik ), leuke babbel gedaan en uiteraard lekker geproefd.
Heb de VSOP en Vieille Reserve meegenomen.

Had jammer genoeg maar 1 dagje tijd.
Volgende keer zeker langer blijven en alle tips voor huizen zijn welkom !
Deze cognachuizen heb ik ook bezocht. (uitgezonderd Peyrot).
Michelet in 2012, Forgeron, Paul Giraud in 2013, Couprie en Ragnaud-Sabourin dit jaar.

Ik zal vanavond eens een verslagje van mijn bezoek aan Ragnaud-Sabourin maken.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Roland »

Ik kan het enkel beamen. Zeker de moeite waard.
Peyrot Héritage.jpg
Peyrot Héritage.jpg (68.21 KiB) 5821 keer bekeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door JohanB »

OK, stomme vraag misschien. Ik heb zitten zoeken op een aantal websites naar een Peyrot Héritage en tot mijn verbazing hebben alle edities een ander alcoholpercentage. De ene fles heeft een ABV van 40 %, een andere 42.7 %, nog een andere in de foto hierboven 45 %, weer een andere 43.3 %. Hoeveel versies van die Héritage zijn er eigenlijk wel?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door StefanB »

JohanB schreef:Hoeveel versies van die Héritage zijn er eigenlijk wel?
Waarschijnlijk best wat. Ik neem aan dat als de voorraad op is ze nieuwe flessen bottelen met andere vaten. Elk vat heeft op elk moment een ander alcoholpercentage omdat de alcohol langzaam verdampt tijdens het rijpen op vat. Het is niet zo dat na x jaar het percentage altijd 42% is bijvoorbeeld.

Voor veel cognacs wordt het alcoholpercentage door vermenging met water afgerond op 40%. Hierdoor krijg je meer cognac terwijl het nog wel voldoet aan het minimale alcoholpercentage. Als het goed is laten ze het nog wel een tijd rusten na toevoeging van water om goed op smaak te komen. Meestal bij de wat exclusievere cognacs van bepaalde merken wordt het natuurlijke alcoholpercentage gebotteld om zo het smaakprofiel optimaal te houden (of verlaagd tot een hoger percentage dan 40%).

Ik neem aan dat dit hier het geval is en dat daarom elke nieuwe lichting van de héritage een ander alcoholpercentage heeft.
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Jurrien »

Tijdens het bezoek in juni 2018 leerden wij het volgende:
De Heritage van Francois Peyrot is een cognac uit een jaartal of nagenoeg een jaar. De oudste is (voornamelijk) 1956 en heeft een alcohol percentage van 45% op het etiket staan. De andere versie, die nog beperkt leverbaar is bij de producent is (voornamelijk) het jaar 1958 met een lager alcoholpercentage van 43,3%. Gezien de beperkte voorraad is de producent op zoek naar een waardig opvolger van de 1958.

Uit de foto blijkt de proefnotitie te gaan over de 1956. mijn notitie van de 1958 (ter plaatse) luidt: een heerlijke cognac, licht zoet, zacht en breed maar niet heel veel complexiteit en gelaagdheid. Desalniettemin een heerlijke cognac voor deze prijs.
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door harryjose123 »

Een fles heritage van mijn dochter en schoonzoon gehad voor de kerst bij Alexander gekocht ,ben daar erg blij mee.
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Roel »

Ik heb mezelf vanmiddag een glaasje van deze cognac ingeschonken. Bekijk ik zojuist het cognacforum en zie ik dat er vandaag twee posts bij deze cognac zijn geplaatst. Het moet zo zijn!

Jurrien heeft hierboven opgemerkt:
De Heritage van Francois Peyrot is een cognac uit een jaartal of nagenoeg een jaar. De oudste is (voornamelijk) 1956 en heeft een alcohol percentage van 45% op het etiket staan. De andere versie, die nog beperkt leverbaar is bij de producent is (voornamelijk) het jaar 1958 met een lager alcoholpercentage van 43,3%. Gezien de beperkte voorraad is de producent op zoek naar een waardig opvolger van de 1958.
Mijn fles heeft een alcoholpercentage van 43%. Vraag is voor mij dan ook in welk jaar mijn cognac het vat is ingegaan. Wat dat jaar ook is, ik vind het een heerlijke cognac! Ik heb genoteerd:

Kleur: Amber
Geur: Ik moest allereerst denken aan bitterkoekjes. In het algemeen een mooie, ronde geur die niet prikkelt, maar rond aandoet. Verder denk ik wat later sinaasappel en basterdsuiker te ruiken.
Smaak: De smaak is scherper dan de geur doet vermoeden (wellicht door het hogere alcoholpercentage?). Ik proef die sinaasappel weer. Verder een romige smaak die mij aan vanille-ijs doet denken. In het algemeen is de smaak vol-vet. Ik vind het lekker! Ook rancio aanwezig en later komt het hout steeds meer naar voren.
Nasmaak: Blijft zeker zo'n 15 minuten hangen. Heerlijk!
Conclusie: Een heerlijke, volle, ronde cognac met een duidelijk peperrandje. Deze gaat vaker aangeschaft worden. Heb als cijfer nog genoteerd (voor wat het waard is): 8,5.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Vorig WE heb ik het laatste restje van de Peyrot Héritage 44,2 % gedronken samen met mijn zoon. Ik moet toch zeggen dat, ondanks dat het een goede cognac is, dit toch een lichte teleurstelling is vergeleken met de 43,3 % versie. De smaak is minder in balans. De alcohol is iets te aanwezig, vind ik. Die 43,3 % was veel zachter en echt super lekker, ook al scheel het amper 1 % ABV. Het verschil is groot.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

JohanB schreef: wo 01 apr 2020, 11:49 Vorig WE heb ik het laatste restje van de Peyrot Héritage 44,2 % gedronken samen met mijn zoon. Ik moet toch zeggen dat, ondanks dat het een goede cognac is, dit toch een lichte teleurstelling is vergeleken met de 43,3 % versie. De smaak is minder in balans. De alcohol is iets te aanwezig, vind ik. Die 43,3 % was veel zachter en echt super lekker, ook al scheel het amper 1 % ABV. Het verschil is groot.
Opvallend Johan. Ik heb gisteren dus ook een nieuwe fles Peyrot Héritage opengetrokken met 44,2% op de teller en ik dacht precies wat jij hierboven schrijft: Minder in balans dan de 43,3%-versie. Maar aangezien de fles net open was bij mij, dacht ik dat hij misschien wat meer lucht moet krijgen en met de tijd beter in balans komt. We zullen zien...
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

Roel schreef: wo 01 apr 2020, 18:21
JohanB schreef: wo 01 apr 2020, 11:49 Vorig WE heb ik het laatste restje van de Peyrot Héritage 44,2 % gedronken samen met mijn zoon. Ik moet toch zeggen dat, ondanks dat het een goede cognac is, dit toch een lichte teleurstelling is vergeleken met de 43,3 % versie. De smaak is minder in balans. De alcohol is iets te aanwezig, vind ik. Die 43,3 % was veel zachter en echt super lekker, ook al scheel het amper 1 % ABV. Het verschil is groot.
Opvallend Johan. Ik heb gisteren dus ook een nieuwe fles Peyrot Héritage opengetrokken met 44,2% op de teller en ik dacht precies wat jij hierboven schrijft: Minder in balans dan de 43,3%-versie. Maar aangezien de fles net open was bij mij, dacht ik dat hij misschien wat meer lucht moet krijgen en met de tijd beter in balans komt. We zullen zien...
Inmiddels staat deze fles enkele maanden open (en komt de bodem in zicht...). In mijn beleving is deze versie (44,2%) goed bijgetrokken en beter in balans dan bij het openen van de fles. Blijft een lekkere cognac!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Plaats reactie

Terug naar “François Peyrot”