Maxime Trijol - Réserve Grande Champagne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Maxime Trijol - Réserve Grande Champagne

Bericht door Hans »

Maxime Trijol is ‘bouilleur de profession’ in St. Martial sur Né, in de Petite Champagne. Cognacshop vermeldt het bezit van 60 hectare wijngaarden in de Grande en de Petite Champagne. De website zelf vermeldt die vreemd genoeg niet. Wel, dat de eerste alambic in 1859 is geïnstalleerd, dat ze in 1954 handelaar geworden zijn en in 1962 22 alambics van 25 hectoliter hebben geïnstalleerd, waarmee ze een van de grotere distilleerderijen geworden zijn. Maxime Trijol voert twee lijnen, een traditionele met blends en een lijn met cognac uit de Grande Champagne. Ze vallen regelmatig in de prijzen.

Een Nederlandse importeur heb ik niet kunnen vinden, maar die moet er wel zijn, denk ik.

Over de Réserve vermeldt Cognacshop:
Cognacshop schreef:Médaille d'Or 2007, Master au Spirit Business 2011
Kleur : gele topaas met glinsterend goud
Bouquet en smaak : een krachtige en toch zachte cognac. Kruiden met nadruk op hout, zeer rond en makkelijk begin, ontwikkelt veel kracht en behoudt zoetheid. Een zachte romigheid.
De producteur geeft als informatie:
Maxime Trijol schreef:La matière est celle de la grande champagne. C'est un cognac à la fois tout en puissance et subtilité. La robe est topaze aux reflets jaune d'or. Ce cognac d'un âge certain avec des notes de rancio, offre un moelleux, une onctuosité et une ampleur qui se marient très bien avec un grand cigare.
MaximeTrijolRéserve.JPG
MaximeTrijolRéserve.JPG (19.67 KiB) 2536 keer bekeken
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: donker geel goud
De geur: zachte, subtiele prettige geur. Viooltjes, nootmuskaat, peer, hint van grenenhout.
De smaak: zacht, vol, romig, duidelijke rancio.
De na-smaak: niet zo lang, korter dan verwacht
Leeftijd: 35 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 89,-- bij Cognacshop (Ik kocht de Collection 3x 20cl: XO, Réserve, Extra voor € 81,--)
De prijs/kwaliteit verhouding: te duur.

Een lekker zachte volle Grande Champagne, zeker. Maar redelijk aan de prijs. Voor dat bedrag verwachten we meer complexiteit, meer lengte. Een sigaarcognac zoals Trijol beschrijft, vinden we het al helemaal niet. Persoonlijk ben ik geen voorstander van sigaren roken tijdens cognac drinken. In mijn optiek gaat dat ten koste van de smaak van beiden. De cognacs die als sigaarcognac aangeprezen worden zijn doorgaans vooral krachtig en kruidig (om door de rook heen te komen ;) ) Dat is deze cognac zeker niet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Maxime Trijol - Réserve Grande Champagne

Bericht door wouter »

Leuk dat je dit mooie merk geproefd hebt! :D

Maxime Trijol is één van mijn favoriete merken alhoewel ik de Extra en Réserve nog niet geproefd heb. Snel maar eens doen dus ;-)

De Ancestral en XO zijn iig erg goed! :D
Hans schreef:De prijs: € 89,-- bij Cognacshop (Ik kocht de Collection 3x 20cl: XO, Réserve, Extra voor € 81,--)
Leuke set / Deal!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Maxime Trijol”