Comandon X.O.

Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Comandon X.O.

Bericht door Jurrit »

Op mijn zoektocht naar buitenkansjes liep ik tegen deze, voor mij onbekende cognac aan.
Even sneupen op ons www. leerde me dat dit een cognachuis is uit 1821 en met een behoorlijke staat van dienst :)
Deze X.O. won zelfs 'DOUBLE GOLD 2010 International Spirits Competition and 2010 COGNAC OF THE YEAR' in San Francisco.

Wie van de ingewijden op dit Forum kan hier zijn of haar kwalificatie van prijs geven ?

Ik ben benieuwd want de drang om deze aan de collectie toe te voegen is wederom hoog :lol:
Bijlagen
comandon-xo2.jpg
comandon-xo2.jpg (84.43 KiB) 5731 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jurrit op ma 31 jan 2011, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Comandon X.O.

Bericht door wouter »

Comandon ken ik nog niet, maar als het goed is ontvang een dezer dagen een sample van deze Cognac... Zal jullie het laten weten hoe deze smaakte.

Gezien de gewonnen prijzen, lijkt het idd een buitenkansje!
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Comandon X.O.

Bericht door Hans »

Heb hier een tijdje geleden wat over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden. Volgens mij was het een merk in ruste, dat recent nieuw leven is ingeblazen en vooral op de Amerikaanse markt verkoopt. Als prijsindicatie voor een XO vind ik € 80,-- Geen van de grote cognac verzendhuizen voert het merk.

De Fontpinot van Frapin won in 2010 in San Francisco ook de Double Gold Medal, dat zal een beetje indicatie zijn van de kwaliteit die je kunt verwachten.

Tot slot vond ik nog, dat de XO een blend is van tachtig cognacs uit vier cru's. Voor mij persoonlijk geen aanbeveling. Maar ach, in de Louis XIII gooien ze er geloof ik 1200 bij elkaar. Het kan dus altijd nog gekker ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Comandon X.O.

Bericht door wouter »

Deze Cognac is vandaag bij mij geprobeerd af te leveren... Hopelijk morgen meer geluk :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Comandon X.O.

Bericht door Jurrit »

wouter schreef:Deze Cognac is vandaag bij mij geprobeerd af te leveren... Hopelijk morgen meer geluk :D
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar je bevindingen, Wouter.. :)
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Comandon X.O.

Bericht door wouter »

De fles Comandon is gelukkig na veel gedoe met de DHL terecht, helaas is de mooie rode doos waarin hij verpakt zat kapot, een spiegel aan de achterkant van de doos is namelijk gebroken. Schok me echt wezenloos toen ik dat gerammel van scherven hoorde bij het openmaken.... :lol:

Met het openen van de fles wacht ik nog even een paar daagjes.

De karaf is trouwens echt schitterend!

Uitgebreide proefnotities van GlobalWineSpirits:

(1) NOSE: Almond, chocolate, leather, wild flowers and mature fruits (2) VISUAL: Rich dark antique gold color with red glints (3) PALATE: Candied fruit, almond, mocha, and buttery leather (4) SPECIALTIES: subtle and delicate: straight or in cocktails (5) COMANDON Cognac “Extra Old” (XO) is a harmonious blend of eighty eaux-de-vie from the four best terroirs of the Cognac region selected for character and softness. It is aged for between 20 and 30 years in red Limousin oak casks that enhance our cognac with subtle aromas. The result of this superior blend is a limited production authentic cognac XO. (6) This is a prime example of an 'extra-old' cognac. This XO cognac delivers a reference of what makes a sensual and exact great tasting mature XO. The focus is not on building a ‘pedigree’ but to produce immediate and accessible pleasure for all. (7) The first wave of aromas and flavors offers a dense fruity overtone of orange and passion fruit. Its subtle almond bouquet also has floral overtones of wild roses and violets. Then, it evolves into more concentrated notes of chocolate and coffee, melting into a mocha theme. It has a very deep mahogany color accented by brilliant glints of red flames. The Comandon Cognac XO is rich and concentrated, with superb balance dominated by buttery vanilla and chocolate with hints of sweet leather notes. A powerful cognac with a long structure of oak, fruits and spices that makes for a full bodied but refined cognac, with excellent lingering qualities in the mouth for over 20 minutes.

Comandon XO.JPG
Comandon XO.JPG (85.04 KiB) 5698 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Comandon X.O.

Bericht door Jurrit »

Jammer van je sample, Wouter :(

Heb je al tijd gevonden om deze cognac te proeven ?
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Comandon X.O.

Bericht door wouter »

Jurrit schreef:Heb je al tijd gevonden om deze cognac te proeven ?
Jazeker! Zie mijn laatste Review: Comandon XO.

Conclusie: prima koop, een heerlijke Cognac waarvan je door kunt blijven drinken :lol:.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Comandon X.O.

Bericht door Hans »

Hans schreef:Heb hier een tijdje geleden wat over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.
Heb het weer gevonden. Comandon is inderdaad een oud cognacmerk, enige tijd in ruste geweest en in 2007 geregistreerd door Franck Vigneron, een professor of Marketing aan de California State University Northridge. In de Verenigde Staten doet het merk het erg goed, zoals je mag verwachten, gezien het beroep van Franck.

De cognac is een blend van vier cru's, komt uit de distilleerderij van Tessendier, een grote distilleerder waar o.a. ook Park, Domaine du Buisson, Grand Breuil en Campagnère vandaan komen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Comandon X.O.

Bericht door wouter »

Hans schreef:
Hans schreef:Heb hier een tijdje geleden wat over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.
Heb het weer gevonden. Comandon is inderdaad een oud cognacmerk, enige tijd in ruste geweest en in 2007 geregistreerd door Franck Vigneron, een professor of Marketing aan de California State University Northridge. In de Verenigde Staten doet het merk het erg goed, zoals je mag verwachten, gezien het beroep van Franck.
De Comandon XO is een goed product, dat Franck een marketing-goeroe is veranderd daar weinig aan.... ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Comandon”