Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Hans »

De familie Bouju produceert cognac vanaf 1805, in St. Preuil ten zuidwesten van Ségonzac. De wijngaarden omvatten nu zo’n 20 hectare. Axel en Bibiana Behrendt noemen Daniel Bouju een compromisloze traditionalist en fanaat voor kwaliteit. Als voorbeeld noemen zij, dat hij het engelendeel dat tijdens de rijping op vat verdampt, niet vervangt door jong destillaat (zoals gebruikelijk) maar door cognac van dezelfde leeftijd.

De cognacs van Bouju zijn karakteristiek van smaak en heel herkenbaar. Hout domineert.
“Cognac vraagt om tannine” tekent Reinier Koops uit zijn mond op.

De Réserve Familiale is de topcognac van Daniel Bouju.

In mijn cognacboeken wordt Daniel Bouju maar door een paar auteurs vermeld. Mac. A. Andrew en von Paczensky noemen hem zonder beschrijving, Axel en Bibiana Behrendt en Reinier Koops wijden een hoofdstukje aan hem.
De Daniel Bouju Réserve Familiale is verpakt in een cognaçaise-fles en houten kist.
Bouju-RéserveFamiliale.JPG
Bouju-RéserveFamiliale.JPG (19.65 KiB) 4881 keer bekeken
Van de Réserve Familiale heb ik nergens een proefnotitie kunnen vinden.

De website van Daniel Bouju geeft zeer beperkte informatie:
Daniel Bouju schreef:Réserve Familiale
Terroir: Grande Champagne
Grape Variety: Ugni Blanc - Colombard - Folle Blanche
Ageing: In oak casks type Limousin oak, wide or medium grain.
Tasting: Naturally aged at 42 °, this Cognac is not filtered. An exceptional length on the palate. The rancio Charentais taste is increasingly complex and enriched by fruity scents
Packaging: Antique Cognac’s shape bottle 70 cl. Cork and wax. Wooden box included. Available in Miniature Bottle of 5 cl.
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: diep, donker rood-bruin
De geur: Rijke eerste neus, fris, onmiskenbare Folle Blanche geur. Vooral fruit: abrikoos, pruim, rozijn, peer. Hint van perzik. Kruiden op de achtergrond, hint van nootmuskaat. Later jasmijn.
De smaak: direct de volle complexe smaak van een oude Grande Champagne. Zeer geprononceerde rancio. Randje van zwarte peper, smaak wordt toenemend rond en zacht.
De na-smaak: mooie lange houtige smaak
Leeftijd: 80 jaar gerijpt op vat
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 595,-- bij Mathias Hild in Wincheringen, in Nederland zo’n € 100,-- duurder.

Een prijs/kwaliteit verhouding is bij een dergelijke cognac niet te geven. Dit is nu eenmaal de prijs die je voor een Grande Champagne van deze leeftijd betaalt.
Een cognac van een dergelijke complexiteit, met het bijbehorende brede smaakpalet en geprononceerde rancio vind je jammer genoeg niet voor minder geld.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Ton »

Mooie beschrijvingen (ook de 50% Brut de Fût), Tim en Hans.
Ik zit me hier te 'behelpen' met een 'eenvoudige' Drouet. Ook niet te versmaden, maar ben toch een tikje jaloers.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Hans »

Ton schreef:Mooie beschrijvingen (ook de 50% Brut de Fût), Tim en Hans.
Dank!
Ton schreef:Ik zit me hier te 'behelpen' met een 'eenvoudige' Drouet. Ook niet te versmaden, maar ben toch een tikje jaloers.
Als ik het goed begrijp, is dat een Paradis de Famille van Drouet.
Geeft een geheel nieuwe betekenis aan de woorden 'eenvoudig' en 'behelpen'. Behelp mezelf daar met enige regelmaat graag mee :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door JohanB »

Hoe weet je nu precies dat deze cognac 80 jaar oud is? Staat dat ergens beschreven op de site van Bouju of zo? Is dat voor het huis Bouju zelf vermeld geweest? ...
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Hoe weet je nu precies dat deze cognac 80 jaar oud is? Staat dat ergens beschreven op de site van Bouju of zo? Is dat voor het huis Bouju zelf vermeld geweest? ...
Dat heeft de verkoper op zijn site staan. Die heeft de informatie van Bouju gekregen.
Voorbeeld: https://www.cognac-paradise.de/Cognac/C ... iliale.htm.
[Opmerking: je moet er dan verder wel op vertrouwen dat de producent de waarheid vertelt, want het wordt nergens officieel gecontroleerd. Of dat de verkoper de informatie die hij heeft gekregen goed heeft geïnterpreteerd. Als een producent zegt dat er 80 jaar oude cognac in zit, dan kan het ook wel eens zo zijn dat er zeer oude cognac in zit, tot 80 jaar oud. Dus een blend van meerdere jaren...]
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door JohanB »

Ik ben er een beetje laat mee, maar kom. Donderdagavond, na de proclamatie van mijn zoon, heb ik de Bouju Réserve Familiale geopend en hebben we die samen geproefd. OK, het waren de eerste glaasjes, maar de eerste indrukken waren er niet minder om. Ook mijn zoon heeft toch even met zijn hoofd geschud en met de ogen geknipperd.

Eerste impressies:

In de neus is hij zeer zacht met houttonen (wat anders?), leder, tabak, sigaren en sigarendoos. Idem dito in de smaak en zelfs na heel lang ademen in mijn glas blijven de houttonen zacht, in tegenstelling tot bv de Très Vieux 40 %. Hij is ook een tikje minder zoet dan de TV 40 % en de Brut de Fût 50 %. De afdronk is zelfs lichtjes drogend. Kortom, een topper die alleen nog maar beter zal worden met een beetje zuurstof in de fles.

En om op te warmen had ik eerst een Laurichesse Hommage vat 301 ingeschonken. Best wel raar als je ze zo naast mekaar ziet, een 40yo en een 80yo cognac. Het verschil in kleur alleen al en ook de stijl is totaal anders.
SAM_0623.JPG
SAM_0622.JPG
SAM_0621.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Rigor »

JohanB schreef: zo 05 jul 2020, 00:08 Ik ben er een beetje laat mee, maar kom. Donderdagavond, na de proclamatie van mijn zoon, heb ik de Bouju Réserve Familiale geopend en hebben we die samen geproefd. OK, het waren de eerste glaasjes, maar de eerste indrukken waren er niet minder om. Ook mijn zoon heeft toch even met zijn hoofd geschud en met de ogen geknipperd.

Eerste impressies:

In de neus is hij zeer zacht met houttonen (wat anders?), leder, tabak, sigaren en sigarendoos. Idem dito in de smaak en zelfs na heel lang ademen in mijn glas blijven de houttonen zacht, in tegenstelling tot bv de Très Vieux 40 %. Hij is ook een tikje minder zoet dan de TV 40 % en de Brut de Fût 50 %. De afdronk is zelfs lichtjes drogend. Kortom, een topper die alleen nog maar beter zal worden met een beetje zuurstof in de fles.

En om op te warmen had ik eerst een Laurichesse Hommage vat 301 ingeschonken. Best wel raar als je ze zo naast mekaar ziet, een 40yo en een 80yo cognac. Het verschil in kleur alleen al en ook de stijl is totaal anders.

SAM_0623.JPGSAM_0622.JPGSAM_0621.JPG
Mooie beschrijving Johan. De fles heeft ook een elegant label.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door JohanB »

Moest je nog eens bij mij langs komen, krijg je hem in je glas. En moest ik nog eens jouw kant op komen, dan breng ik een sample mee.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Daniel Bouju - Réserve Familiale, 42% Brut de fût

Bericht door Rigor »

JohanB schreef: zo 05 jul 2020, 10:47 Moest je nog eens bij mij langs komen, krijg je hem in je glas. En moest ik nog eens jouw kant op komen, dan breng ik een sample mee.
Top!
Plaats reactie

Terug naar “Daniel Bouju”