Vier jaar heb ik moed verzameld voor ik deze cognac durfde te proberen. Cognac uit de vriezer, het idee! Quel horreur!
Op
de tweede proeverij van het cognacforum is hij geproefd, de enige proeverij die ik heb moeten overslaan.
Recent een flesje meebesteld. Een miniatuurtje, dat wel, een hele durf ik nog niet.
Het verhaal achter de Antarctica is hierboven voldoende gedocumenteerd. De foto’s over de expeditie naar de zuidpool
op de site van Godet zijn het bekijken waard.
Er is wel enige controverse rond deze cognac: De afwezigheid van kleur heeft bijvoorbeeld de nodige discussie opgeleverd. Sommigen beweren, dat het onmogelijk is een cognac 7 jaar te laten rijpen zonder dat dit enige kleur oplevert, ook al gebruik je zeer oude vaten. Zou de cognac gefilterd zijn, dan is dat in strijd met de wettelijke regels en zou hij geen cognac mogen heten.
Het marketing-verhaal, dat de inspiratie voor deze cognac op de Antarctica-reis in maart 2008 zou zijn opgedaan, klopt niet helemaal met de 7 jaar rijping op zeer oude vaten. Dan zou deze cognac pas in 2015 gelanceerd kunnen worden en niet al in 2008. Ook een aanwijzing voor filtratie?
Edit april 2019: Inmiddels (waarschijnlijk al langere tijd) is duidelijk dat deze drank geen cognac mag heten.
De proefnotities nog even op een rij:
Godet zelf:

- GodetAntarctica.JPG (102.63 KiB) 8233 keer bekeken
Wouter schreef:
Proefnotities bij kamertemperatuur:
Kleur: doorzichtig met iets Cognac-kleur erdoorheen.
Geur: oude jenever! Bloemen, tevens een lichte zoete zweem. Niet slecht...
Smaak: iets pittig, daarna vol van smaak. Ook hier weer jenever-tonen.
Na-smaak: zeer vol en krachtig. De afdronk en de aroma's zijn 100% die van een Cognac.
Bij diepvriestemperatuur komt deze Cognac nog beter tot zijn recht, nu smaakt ie meteen ook als een echte Cognac.
Door de lage temperatuur proef je alles in laagjes. Eerst de vluchtige bestanddelen, en vervolgens als de drank opwarmt in je mond de overige aroma's.
Aftertaste in glas: subtiele geur van honing en vanille. Top!
Cijfer? 7 voor de smaak, 9 voor de originaliteit = een 8.
Jurrit schreef:Dan deze Godet Antartica, een bijzondere cognac, dat is zeker.
De smaak bleef eigenlijk de gehele tijd, na het inschenken, prima.
Lekker romig en prettig op de smaakpapillen.
Maar dan die geur !
De eerste 5 minuten verrassend zoetig terwijl je dat niet verwacht van zo'n kleurloze cognac.
Maar naar mate de avond vorderde en in tegenstelling van de meeste cognacs, gaf deze cognac geuren vrij die ik zelf ervaren heb als de geur van 'zweetsokken' en van een hoestdrankje die we allemaal vroeger wel eens moesten innemen
Al met al een bijzonder eend in de bijt van onze godendrankvijver.
We hebben het advies van Godet gevolgd en het flesje eerst een etmaal in de vriezer gelegd. Onze missie bij het proeven is
de sokken en jeugdtrauma’s van Jurrit te herontdekken.
Tim en ik komen tot het volgende:
De kleur: doorzichtig, vrijwel kleurloos.
De geur: Lichte, zoete jenever-achtige geur, viooltjes. Geeft in eerste instantie weinig geur af door de lage temperatuur.
De smaak: Rare gewaarwording in de mond, koude cognac. Volle, ronde, zachte smaak. Beetje romig en ook weer jenever-achtig. Gloeit een beetje na.
De na-smaak: Wel een prettige na-smaak, rond.
Leeftijd: 7 jaar gerijpt op zeer oude vaten, waarmee het een XO mag heten.
De herkomst: kom ik niet goed achter, net als bij de andere Folle Blanche cognacs van Godet. Waarschijnlijk een assemblage van verschillende cru’s.
Druif: 100% folle blanche
De prijs: zo rond de € 35,-- tot € 40,-- voor 50cl. Bij
Cognac only € 39,--
De prijs/kwaliteit verhouding: Valt zeker niet tegen (wat we wel verwachtten

), grappige cognac-gimmick. Wij kunnen ons wel voorstellen, dat er mensen zijn die dit echt lekker vinden. Je moet hem ook echt koud drinken, want als hij eenmaal in de mond opgewarmd is, is het toch een beetje magere cognac en een beetje zonde van de folle blanche druiven. Je snapt het al: wij laten het hierbij, wat deze cognac betreft.
En wat de geuren uit Jurrit’s jeugd betreft: We hebben daarvoor speciaal een glas een tijdje weggezet. We zijn ons zorgen gaan maken over wat je vroeger moest innemen, Jurrit. We hebben nu wel een helder beeld van de geur van je voeten. Iets dergelijks hopen we niet nogmaals in een cognacglas te ruiken