Godet Antarctica - Folle Blanche

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door wouter »

Ik had nog nooit van deze Cognac gehoord, maar het lijkt me wel een zeer bijzondere Cognac met een eigen smaak... Vooral de lichte kleur valt op voor een Cognac.

Een zeer zachte en milde Cognac. Onder kenners en verzamelaars, schijnt hij geliefd te zijn....
In maart 2008 ging, Jean-Jacques Godet, eigenaar van Cognac Godet, samen met de beroemde avonturier Jerome Poncet op een zeiltocht naar Antarctica. Op 24 Maart 2008 bereikten ze het ijzige continent in Sandefjord, 70° ten zuiden van de evenaar. Ter ere van deze prestatie, en geïnspireerd door de schoonheid en zuiverheid van de Antarctische wateren heeft Godet de Antarctica Cognac gelanceerd.

Gemaakt van folle blanche druiven en 7 jaar gerijpt in eiken vaten, is deze cognac zacht en sensueel, maar tegelijkertijd elegant en verfijnd. Met een natuurlijke filter methode wordt de houtkleur vervolgens weer verwijderd uit deze Cognac.
Deze Cognac hoort uit de vriezer geserveerd te worden.
Bijlagen
Godet Antarctica Cognac.jpg
Godet Antarctica Cognac.jpg (47.86 KiB) 7068 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door eurotail »

Aha, een Folle Blanche cognac, dit druivenras is rond 1880 zowat geheel uitgeroeid, om daarna vervangen te worden door Amerikaans spul wat beter bestand was tegen de druivenluis. Dit is een echte tractatie, de beste cognac druif die ooit heeft bestaan.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Bas
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 03 mar 2010, 12:09

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door Bas »

Zag vandaag een van deze flessen op Ebay voorbij komen. Ben benieuwd in hoeverre het filterproces achteraf weer ten koste gaat van / ten goede komt aan de smaak.. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door Jurrit »

Heeft iemand inmiddels het genoegen gehad, deze folle blanche cognac te proeven ?
Gezien de smaak die o.a. de folle blanche afgeeft denk ik erover om deze maar 's binnen te halen.
Op Ebay wordt hier € 35,= excl. verzendkosten te koop aangeboden.
Mocht iemand een ander adres weten, dan hoor ik dat graag :)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door Hans »

Lijkt me geen gekke prijs. Bij Godet zelf kost-ie € 45,-- en bij Cognac-Only € 38,--

Ben benieuwd naar je ervaringen, hoewel ik geneigd ben cognac uit de vriezer op te vatten als een signaal van psychische onbalans.... ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door wouter »

Iemand deze Cognac al geproefd? Ben namelijk erg nieuwsgierig naar de smaak! Vooral door zijn (voor een Cognac) rare kleur! ;)

Deze Cognac is nu trouwens ook te koop bij een duitse site voor 31 euro.
Leuke duitse review staat er trouwens op die site...

Mal was ganz Neues! 5.00 out of 5 (08.07.2010)

Danke Jean-Jaques Godet für den Segelausflug in die Antarktis! Ein wirklich sehr intessanter und innovativer Cognac! Besonders eiskalt serviert zu empfehlen! Und auch für Sammler ein besonderes Stück! Er hat eine Leichte Holznote gepaart mit blumig leicht fruchtigen Aromen!...

Price :5/5
Taste/Finish:5/5
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door wouter »

Deze speciale Godet is binnen!

Ik moet zeggen, het is een geslaagde aparte Cognac geworden.

Proefnotities bij kamertemperatuur:

Kleur: doorzichtig met iets Cognac-kleur erdoorheen.
Geur: oude jenever! Bloemen, tevens een lichte zoete zweem. Niet slecht...
Smaak: iets pittig, daarna vol van smaak. Ook hier weer jenever-tonen.
Na-smaak: zeer vol en krachtig. De afdronk en de aroma's zijn 100% die van een Cognac.

De proefnotities bij diepvries temperatuur, waar deze cognac voor bedoelt is, komen snel!

Waarschijnlijk zal ik oa deze Cognac bij de proeverij schenken, gezien de bijzonderheid...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door wouter »

Bij diepvriestemperatuur komt deze Cognac nog beter tot zijn recht, nu smaakt ie meteen ook als een echte Cognac.

Door de lage temperatuur proef je alles in laagjes. Eerst de vluchtige bestanddelen, en vervolgens als de drank opwarmt in je mond de overige aroma's.
Aftertaste in glas: subtiele geur van honing en vanille. Top!

Cijfer? 7 voor de smaak, 9 voor de originaliteit = een 8.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door Jurrit »

Dan deze Godet Antartica, een bijzondere cognac, dat is zeker.
De smaak bleef eigenlijk de gehele tijd, na het inschenken, prima.
Lekker romig en prettig op de smaakpapillen.

Maar dan die geur ! :o
De eerste 5 minuten verrassend zoetig terwijl je dat niet verwacht van zo'n kleurloze cognac.
Maar naar mate de avond vorderde en in tegenstelling van de meeste cognacs, gaf deze cognac geuren vrij die ik zelf ervaren heb als de geur van 'zweetsokken' en van een hoestdrankje die we allemaal vroeger wel eens moesten innemen :cry:
Al met al een bijzonder eend in de bijt van onze godendrankvijver.
Maar nogmaals de smaak bleef verrassend prettig en zeker een goede keus, Wouter, om ons kennis te laten maken met deze Godet.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Godet Antarctica - Folle Blanche

Bericht door Hans »

Vier jaar heb ik moed verzameld voor ik deze cognac durfde te proberen. Cognac uit de vriezer, het idee! Quel horreur! :shock:
Op de tweede proeverij van het cognacforum is hij geproefd, de enige proeverij die ik heb moeten overslaan.

Recent een flesje meebesteld. Een miniatuurtje, dat wel, een hele durf ik nog niet.

Het verhaal achter de Antarctica is hierboven voldoende gedocumenteerd. De foto’s over de expeditie naar de zuidpool op de site van Godet zijn het bekijken waard.
Er is wel enige controverse rond deze cognac: De afwezigheid van kleur heeft bijvoorbeeld de nodige discussie opgeleverd. Sommigen beweren, dat het onmogelijk is een cognac 7 jaar te laten rijpen zonder dat dit enige kleur oplevert, ook al gebruik je zeer oude vaten. Zou de cognac gefilterd zijn, dan is dat in strijd met de wettelijke regels en zou hij geen cognac mogen heten.
Het marketing-verhaal, dat de inspiratie voor deze cognac op de Antarctica-reis in maart 2008 zou zijn opgedaan, klopt niet helemaal met de 7 jaar rijping op zeer oude vaten. Dan zou deze cognac pas in 2015 gelanceerd kunnen worden en niet al in 2008. Ook een aanwijzing voor filtratie?

Edit april 2019: Inmiddels (waarschijnlijk al langere tijd) is duidelijk dat deze drank geen cognac mag heten.

De proefnotities nog even op een rij:

Godet zelf:
GodetAntarctica.JPG
GodetAntarctica.JPG (102.63 KiB) 6238 keer bekeken
Wouter schreef: Proefnotities bij kamertemperatuur:
Kleur: doorzichtig met iets Cognac-kleur erdoorheen.
Geur: oude jenever! Bloemen, tevens een lichte zoete zweem. Niet slecht...
Smaak: iets pittig, daarna vol van smaak. Ook hier weer jenever-tonen.
Na-smaak: zeer vol en krachtig. De afdronk en de aroma's zijn 100% die van een Cognac.
Bij diepvriestemperatuur komt deze Cognac nog beter tot zijn recht, nu smaakt ie meteen ook als een echte Cognac.
Door de lage temperatuur proef je alles in laagjes. Eerst de vluchtige bestanddelen, en vervolgens als de drank opwarmt in je mond de overige aroma's.
Aftertaste in glas: subtiele geur van honing en vanille. Top!
Cijfer? 7 voor de smaak, 9 voor de originaliteit = een 8.
Jurrit schreef:Dan deze Godet Antartica, een bijzondere cognac, dat is zeker.
De smaak bleef eigenlijk de gehele tijd, na het inschenken, prima.
Lekker romig en prettig op de smaakpapillen.
Maar dan die geur !
De eerste 5 minuten verrassend zoetig terwijl je dat niet verwacht van zo'n kleurloze cognac.
Maar naar mate de avond vorderde en in tegenstelling van de meeste cognacs, gaf deze cognac geuren vrij die ik zelf ervaren heb als de geur van 'zweetsokken' en van een hoestdrankje die we allemaal vroeger wel eens moesten innemen
Al met al een bijzonder eend in de bijt van onze godendrankvijver.
We hebben het advies van Godet gevolgd en het flesje eerst een etmaal in de vriezer gelegd. Onze missie bij het proeven is de sokken en jeugdtrauma’s van Jurrit te herontdekken. :D

Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: doorzichtig, vrijwel kleurloos.

De geur: Lichte, zoete jenever-achtige geur, viooltjes. Geeft in eerste instantie weinig geur af door de lage temperatuur.

De smaak: Rare gewaarwording in de mond, koude cognac. Volle, ronde, zachte smaak. Beetje romig en ook weer jenever-achtig. Gloeit een beetje na.

De na-smaak: Wel een prettige na-smaak, rond.

Leeftijd: 7 jaar gerijpt op zeer oude vaten, waarmee het een XO mag heten.

De herkomst: kom ik niet goed achter, net als bij de andere Folle Blanche cognacs van Godet. Waarschijnlijk een assemblage van verschillende cru’s.

Druif: 100% folle blanche

De prijs: zo rond de € 35,-- tot € 40,-- voor 50cl. Bij Cognac only € 39,--

De prijs/kwaliteit verhouding: Valt zeker niet tegen (wat we wel verwachtten ;) ), grappige cognac-gimmick. Wij kunnen ons wel voorstellen, dat er mensen zijn die dit echt lekker vinden. Je moet hem ook echt koud drinken, want als hij eenmaal in de mond opgewarmd is, is het toch een beetje magere cognac en een beetje zonde van de folle blanche druiven. Je snapt het al: wij laten het hierbij, wat deze cognac betreft.

En wat de geuren uit Jurrit’s jeugd betreft: We hebben daarvoor speciaal een glas een tijdje weggezet. We zijn ons zorgen gaan maken over wat je vroeger moest innemen, Jurrit. We hebben nu wel een helder beeld van de geur van je voeten. Iets dergelijks hopen we niet nogmaals in een cognacglas te ruiken :(
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Godet”