Bisquit VS

Plaats reactie
JVS
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 23:11

Bisquit VS

Bericht door JVS »

Ik ben een student en ben afgelopen week naar de streek van Cognac geweest. Ik ben helemaal in de ban geraakt van de drank. Heb een courvoisier VSOP mee naar huis genomen en frasnac xo. Hier in België schijnt Bisquit vooral populair te zijn. Ik ben naar de supermarkt geweest en daar hadden ZE enkel vs. Ik vraag me af of het de moeite is deze te kopen om hem zuiver te drinken? Heb hem niet meegenomen, wel een courvoisier vs.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bisquit VS

Bericht door Ton »

Over het algemeen wordt afgeraden om VS 'zuiver' te drinken. Kan gebruikt worden om mee te koken of om te mixen.
Misschien is het een idee om een VSOP van een kleiner huis te proberen. Een Chateau Montifaud bijvoorbeeld? Deze is bij veel slijters verkrijgbaar.
JVS
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 23:11

Re: Bisquit VS

Bericht door JVS »

Ok, bedankt. Courvoisier VS zou wel bij de betere zijn in de VS categorieën. Maar ook niet echt bedoeld om zuiver te drinken dan?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bisquit VS

Bericht door Ton »

Volgens de cognacproducenten zelf is VS cognac niet bedoeld om zo te drinken. Als ze het zelf al zeggen, zegt dat naar mijn idee wel genoeg.
De cognac is veel te jong en dus te scherp.
Het maakt overigens wel uit van welk gebied (cru) hij komt: de grande champagne en ook de petite champagne moet eigenlijk minimaal 10 jaar rijpen voordat hij een enigszins behoorlijke smaak heeft. Een borderies of fins bois kan al veel eerder op smaak zijn. En een bons bois is nog sneller 'op smaak'. Maar die laatste soorten worden dan ook nooit zo goed als de cognac uit de champagnes.
Ik wil nog wel opmerken dat heel wat producenten niet eens een VS op de markt brengen. Als ze het dan toch doen, dan is het bij de betere huizen wel een cognac die langer dan de vereiste 3 jaar (eigenlijk 2,5 jaar) heeft gelegen.
De VS van Courvoisier is grotendeels gemaakt van fins bois. Ze noemen het een VS, maar hij is wel 4-7 jaar gerijpt. Hij zal in de VS-categorie zeker niet tot de slechteren behoren.
In cafés wordt nog heel vaak VS kwaliteit geschonken. Geen wonder dat veel mensen liever whisky drinken en hun neus ophalen voor cognac.
Overigens is uiteindelijk de eigen smaak allesbepalend. Vind je zelf de VS van Courvoisier lekker? Daar gaat het om. Zo ja, waarom zou je meer uitgeven? Zo nee, probeer dan een oudere kwaliteit (VSOP of liever nog een XO).
JVS
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 23:11

Re: Bisquit VS

Bericht door JVS »

Ok bedankt!

Ik ken er nog (veel) te weinig van om echt een oordeel over de verschillende Cognacs te hebben. Ik vind ze lekker, ik ontdek ze en ben op zoek naar een betaalbare VSOP om even uit te proberen. In september ben ik afgestudeerd en dan kan ik beginnen werken. Dan zal ik er ook een groter budget aan kunnen uitgeven. Is de Prunier VSOP trouwens wat? Rond de 25 euro heb ik hem gezien.

Ik merk idd op dat in café's en dergelijke bijvoorbeeld er Hennessy VS wordt aangeboden, maar daar stopt het ook bij. Ook in warenhuizen/supermarkten vooral de VS te koop. Waar haal je dan een degelijke VSOP?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bisquit VS

Bericht door Hans »

JVS schreef:Waar haal je dan een degelijke VSOP?
Online is een ruime keuze beschikbaar, zie bijvoorbeeld hier En misschien is er wel een goed gesorteerde slijter in jouw omgeving. Als je laat weten waar je woont kunnen we mogelijk gericht adviseren.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Bisquit”