De fantast en de fantastische cognac

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

De fantast en de fantastische cognac

Bericht door Hans »

In recente contacten met Christian Ferrand werd Roland gewezen op een veroordeling van Bernard Bouyer in 2006, vanwege onjuiste informatie over La Fontaine de la Pouyade
Het verhaal was mij bekend, maar ik had een andere weergave van het vonnis gelezen. Reden voor wat speurwerk.

Dat levert helaas een wat minder positief beeld over de maker van deze sublieme cognac op.

In 2006 is de heer Bouyer veroordeeld tot € 3500,-- voor: misleiding over de oorsprong, kwaliteit en samenstelling van deze cognac.
Uit een eerdere tekst over het vonnis had ik opgemaakt, dat het ging om de aanduiding 1713 op het etiket. Een verwijzing naar de verwervingsdatum van de oorspronkelijke wijngaarden en niet naar het oogstjaar van de cognac, uiteraard. Desalniettemin een jaartal en dat mag alleen bij een jaartalcognac. Het vonnis betrof echter ook de leeftijdsaanduiding: 80 jaar gerijpt. Destijds is aangetoond dat die leeftijd onjuist is.

In 2008 biedt Sarkozy een fles aan de toenmalige Poolse president aan, wat dit vonnis in de aandacht brengt. Cognac World vermeldt 11 juni 2008:
CognacWorld2008-6a.jpg
CognacWorld2008-6a.jpg (41.65 KiB) 4095 keer bekeken
In 2010 klaagt Bernard Bouyer de krant Charente Libre aan wegens smaad. De precieze aanleiding en uitkomst daarvan kan ik niet vinden.
CognacWorld2010-1b.jpg
CognacWorld2010-1b.jpg (29.73 KiB) 4095 keer bekeken
Maar dan wordt het ernstiger: in december 2012 staat de heer Bouyer wederom voor de rechter, op beschuldiging van het wederom misleiden over de La Fontaine de la Pouyade. De aanklacht betreft de periode 2008-2010 en is gebaseerd op onderzoek van de franse fraudedienst Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation et de la Répression des Fraudes. Zeg maar de franse versie van de FIOD en ECD ineen.

De aanklacht betreft volgens de Charente Libre o.a. het suggereren, dat de cognac van Folle Blanche gemaakt is (mogelijk de reden waarom Stefan daar in 2010 en wij daar in 2011 bij het proeven aanvankelijk van uit gingen), over het al dan niet ‘sur lies’ distilleren, over het gebruikte hout voor rijping. Daarbij toont de heer Bouyer volgens de Charente Libre een rijke fantasie, onder andere waar het zijn cv betreft en over de uitleg van de regels voor het vervaardigen van cognac.
Dit geheel leidt in 2013 wederom tot een veroordeling voor misleiding, nu van € 6000,--.

Wat leert dit ons?
Vaagheden, onduidelijkheden, halve waarheden en hele onwaarheden zijn in de cognacwereld helaas geen uitzondering, zoals op dit forum regelmatig geconstateerd wordt.
De maker van deze fantastische cognac lijkt een flamboyante fantast, zijn informatie is misleidend.

De cognac is er niet minder om, al verliest hij wel aan glans hierdoor.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: De fantast en de fantastische cognac

Bericht door Roland »

Hans schreef:.... Wat leert dit ons?
Vaagheden, onduidelijkheden, halve waarheden en hele onwaarheden zijn in de cognacwereld helaas geen uitzondering, zoals op dit forum regelmatig geconstateerd wordt.
De maker van deze fantastische cognac lijkt een flamboyante fantast, zijn informatie is misleidend.

De cognac is er niet minder om, al verliest hij wel aan glans hierdoor.
Mooi geformuleerd Hans.

Je merkt, dat vooral de "grote" cognachuizen zeer voorzichtig zijn in hun omschrijvingen.
Zeker op hun eigen sites.
"De Remy Martin Louis XIII is een 40 tot 105 jaar oude cognac met een gemiddelde leeftijd van 50 jaar!"
( http://www.exclusivedrinks.nl/cognac/re ... louis-xiii )
Ook spreken de "groten" vaak over blends van x-aantal vaten.

Dit in tegenstelling, tot bijvoorbeeld de Extreme van Tesseron.
Na een jaar blenden en proeven, door keldermeester Jacky Martial, werd er besloten om Extreme samen te stellen uit 10 verschillende jaargangen waarvan de oudste uit 1853 en de
‘jongste’ uit 1906.
( http://www.tesseron.nl/wp-content/uploa ... esite2.pdf )
En... ook hier moet je voorzichtig zijn.
De info vind je NIET op de site van Tesseron zelf, maar op de Nederlandse site, die (volgens mij) eigendom is van de Nederlandse importeur (Tamis wijnen).

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De fantast en de fantastische cognac

Bericht door Hans »

Roland schreef:Mooi geformuleerd Hans.
Dank je. Hoewel ik me allang geen illusie meer maak over de wereld van cognac, blijft het toch jammer. Een mooie cognac als de La Fontaine de la Pouyade verdient een eerlijk verhaal.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: De fantast en de fantastische cognac

Bericht door Roland »

Ondertussen in de naam Bouyer verwijdert uit de naam.

De firma noemt zich nu : Plantevigne-Dubosquet
http://www.plantevigne-dubosquet.com/fr/

Heb een vintage 1989 gevonden, maar deze staat dan weer niet op hun site.
https://www.premiersgrandscrus.com/en/c ... pagne.html

Ik ga ervan uit, dat deze van hetzelfde huis is.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De fantast en de fantastische cognac

Bericht door Hans »

Roland schreef:Ondertussen in de naam Bouyer verwijdert uit de naam.

De firma noemt zich nu : Plantevigne-Dubosquet
http://www.plantevigne-dubosquet.com/fr/
Wellicht dat de avonturen van Bernard Bouyer het merk toch teveel slechte pers hebben bezorgd. Bedankt voor de tip, is aangepast in het merkenforum.
Roland schreef:Heb een vintage 1989 gevonden, maar deze staat dan weer niet op hun site.
https://www.premiersgrandscrus.com/en/c ... pagne.html

Ik ga ervan uit, dat deze van hetzelfde huis is.
Had ik ook gevonden en in de millesime lijst opgenomen. Had hem zelf echter niet aan dit huis gekoppeld. Je hebt waarschijnlijk gelijk, gezien de vormgeving van de fles en doos.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: De fantast en de fantastische cognac

Bericht door JohanB »

Het is bijzonder jammer om zo'n dingen te moeten lezen, maar het verbaast mij natuurlijk niet echt. Vervalsingen allerhande kom je overal tegen, zeker in de whiskywereld. Ik heb het zelf ook al mogen ondervinden. Zolang er veel geld mee te verdienen valt, zullen zo'n dingen blijven gebeuren.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Plantevigne-Dubosquet (tot 2018 Bouyer-Dubosquet)”