Bezoek aan Delamain

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bezoek aan Delamain

Bericht door Ton »

Het bezoek bij Delamain was redelijk spectaculair. Het is op zich al bijzonder om daar rond te kunnen kijken, want ze verkopen niet aan huis en geven normaal gesproken geen rondleidingen, tenzij op uitnodiging.
Ze zitten in Jarnac in de Rue de J. en R. Delamain (Jacques et Robert).
Rue Delamain
Rue Delamain
foto 1kl.jpg (39.31 KiB) 4882 keer bekeken
In die straat bezitten ze meerdere panden, onder andere het oude klooster, Couvent de Récollets, dat ook als gevangenis dienst heeft gedaan en een oud burgemeestershuis, maar het kantoor zit in een smal pand op nummer 7.
Nr. 7
Nr. 7
foto 2kl.jpg (51.73 KiB) 4882 keer bekeken
Hier werden wij ontvangen door Olivier Jadeau, manager export, en Patrick Peyrelongue, directeur van Delamain.
De rondleiding begon in één van de pakhuizen en werd door Olivier Jadeau verzorgd, een nog jonge manager van 35 jaar die uitstekend Engels spreekt. Mijn vrouw, Marijke verteld al heel snel dat zij geen cognac dronk en er eigenlijk ook helemaal niet van hield. Je kon aan zijn reactie al meteen merken, dat dát nog te bezien stond 8-). We begonnen in een ruimte waar ze museumstukken bewaren zoals een oude alambic, oude stempels (voor op kisten en/of fusten), een oude machine om te kurken etc.
stempels
stempels
foto 3kl.jpg (53.13 KiB) 4882 keer bekeken
kurkmachine
kurkmachine
foto 3akl.jpg (43.17 KiB) 4882 keer bekeken
Overal tierde de Torula natuurlijk welig, zoals overal elders in Charente.
deze muren waren eens wit.
deze muren waren eens wit.
foto 3bkl.jpg (38.87 KiB) 4882 keer bekeken
Op de vaten staat met krijt aangegeven: het nummer van het vat zoals het wordt geadministreerd, het jaartal, de compte, het aantal liters, het alcoholpercentage en de cru. Jadeau liet ons rechtstreeks cognac uit enkele vaten proeven, waarbij hij met een topette (voor een foto zie een smalle glazen buis) samples nam. We hebben zo heel jonge cognac (compte 0, eau-de-vie dus nog) geproefd en vergeleken met compte 2 en compte 9 cognac. Bij de compte 0, die onverwacht voor ons toch al een heel aangename smaak had, maar wel zeer scherp, rook en proefde je de druivenbloesem nog heel goed.
Delamain distilleert niet zelf maar koopt cognac in, zowel jonge cognacs als cognacs die al een tijd hebben gerijpt. Ze werken niet met contracten maar kopen uitsluitend van de zogeheten ‘tweede markt’, zodat ze volledig vrij zijn in hun keuzes. Zeer regelmatig komen er wijnboeren langs met een sample met de vraag of Delamain van hen wil kopen. Van dit aanbod, dat enorm is, gaan ze op ongeveer 5% in. Van iedere aankoop bewaren ze een fles voor ‘future reference’ als ze weer van dezelfde vigneron willen kopen.
Samples van aangekochte cognacs.
Samples van aangekochte cognacs.
foto 5kl.jpg (48.37 KiB) 4876 keer bekeken
Op de voorgrond mijn zoon Matthijs, die mee is geweest naar Delamain.
Delamain koopt alleen cognac die niet op lies is gedestilleerd. Voor de rijping gebruiken ze alleen gebruikte vaten, met ‘medium chauffe’ (medium getoast).
Na 50 tot maximaal 60 jaar wordt de cognac niet meer op vat bewaard omdat hij daarna in kwaliteit terug loopt. Hij wordt dan ofwel gebruikt voor een coupe en daarna gebotteld, ofwel hij gaat in een Dame Jeanne.
foto 6kl.jpg
foto 6kl.jpg (47.4 KiB) 4876 keer bekeken
Het terugbrengen in alcoholpercentage gaat in stappen van ongeveer 5% en gebeurt met petit-eaux van 15% alcohol, XO-kwaliteit. Na de marriage (het blenden) wordt de cognac nog minimaal 2 jaar in vaten bewaard voordat ze wordt gebotteld, zodat de smaken van de cognacs die gebruikt worden volledig tot één harmonieuze smaak worden geïntegreerd.
Voordat de cognac wordt gebotteld wordt hij koud gefilterd om eventuele kleine ongerechtigheden te verwijderen.
Ten behoeve van de vintages hebben ze een behoorlijk aantal vaten die verzegeld zijn en die alleen mogen worden geopend in aanwezigheid van een inspecteur van ‘het bureau’. Dat gebeurt éénmaal per jaar. Voor hetzelfde doel is er ook een afgesloten kelder die alleen geopend kan worden met twee sleutels, ééntje in het bezit van diezelfde inspecteur. Deze vaten hoeven niet verzegeld te worden.
Vaten ten behoeve van vintages achter dubbel slot.
Vaten ten behoeve van vintages achter dubbel slot.
foto 7kl.jpg (51.36 KiB) 4876 keer bekeken
Het bottelen en etiketteren gebeurt allemaal in eigen beheer bij Delamain. Ze hebben een etiketteermachine, maar indien er kleine hoeveelheden moeten worden klaargemaakt is het sneller om dat handmatig te doen.
Etiketteren met de hand.
Etiketteren met de hand.
foto 8kl.jpg (49.34 KiB) 4876 keer bekeken
Er worden geen flessen in voorraad gehouden. Alles wordt pas klaargemaakt als er een bestelling is.
De flessen worden voor het vullen eerst voorgespoeld met cognac, van XO-kwaliteit wel te verstaan!
Van elke partij die wordt verkocht, wordt er één fles achter gehouden voor het geval er discussie over zou ontstaan.
Maître de chai M. Dominique Touteau.
Maître de chai M. Dominique Touteau.
foto 9kl.jpg (45.68 KiB) 4876 keer bekeken
Aan het eind van ons bezoek hebben we het hele gamma van Delamain kunnen proeven: de Pale & Dry (XO, ruim 20 jaar), de Vesper, de Extra, de Très Vénerable en de Réserve de la Famille. Dit deden we in de ruimte waar de maître de chai en de beide directieleden elke dag om 11.00 uur bij elkaar komen om cognacs te proeven. Dat kunnen cognacs zijn die worden aangeboden om te kopen, maar ook cognacs die liggen te rijpen en waarvan beoordeeld moet worden of de rijping naar wens verloopt. Zo niet, dan worden ze op andere plaatsen bewaard (vochtiger of droger) of in vaten van een andere leeftijd.
De smaak van een Delamain is opvallend licht en delicaat, waarbij het hout niet opdringerig is, maar er toch onmiskenbaar rancio in de smaak te herkennen is. Tja, en bij het proeven van de Réserve de la Famille val je toch wel even stil. Zo perfect, complex, zacht en rond en toch de smaken van leer en cederhout. Geweldig. En Marijke? Die heeft vooral geroken en maar heel af en toe iets genipt, vooral na aandringen van Olivier, maar ook zij moest toegeven dat de smaak en geur wel heel bijzonder waren: heel subtiel en elegant, verfijnd en delicaat.
Dit was een bezoek dat we niet snel zullen vergeten!
Laatst gewijzigd door Ton op za 21 jul 2012, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Roland »

Prachtig Ton.
Zeer mooie foto's.

Een vraagje. Gaat de "Extra" uit de collectie verdwijnen ?

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Ton »

Dat lijkt me niet, het is ook juist hun nieuwste product.
Wat heb je daar over gehoord dan?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Roland »

Ton schreef:Dat lijkt me niet, het is ook juist hun nieuwste product.
Wat heb je daar over gehoord dan?
Ik heb in België een leverancier gevonden, die ook Delamain kan leveren.
Toen ik enkele prijzen vroeg, kreeg ik als antwoord dat hij de "Extra" niet kon leveren, omdat die uit het gamma gaat.

Vandaar.
Misschien vergist hij zich met de Extra van Rémy Martin.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Ton »

Een leverancier met goede prijzen?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Roland »

Ton schreef:Een leverancier met goede prijzen?
Tja, wat heet "goede prijzen" ?

Het blijft altijd zoeken.

Voor de vintage 1963 heb ik een prijs van € 192,20.

En bij een andere leverancier heb ik :

voor de Extra : € 189,00
voor de Réserve de la Famille.... een hele hap, maar kijkend naar andere leveranciers valt de prijs van € 272,65 "redelijk" mee.
en... de Trés Vénérable, heb ik dubbel (gekocht op een veiling)

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Ton »

Dat is al beter dan mijn lijstje:
Delamain Vesper: fub-weine.de € 89
Delamain Vesper: weinquelle.com € 87
Delamain Extra: fub-weine.de € 187
Delamain Extra: weinquelle.com € 191
Delamain Très Vénerable: fub-weine.de € 220
Delamain Très Vénerable: weinquelle.com € 199
Delamain Réserve de la Famille: fub-weine.de € 330
Delamain Réserve de la Famille: weinquelle.com € 329
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Roland »

Ton,

Weinquelle levert niet naar België. Wel naar Nederland ?

En Fub-weine ? Bij hun "Lieferkonditionen" zie ik niets staan.

Groeten,
RolanD

PS : www.banneke.de levert wel in België. (Ik heb er reeds een bestelling geplaatst.)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Ton »

Nee ook niet naar Nederland, hoewel ik in het verleden bij andere leveranciers die ook aangaven niet naar nederland te leveren, na een telefoontje wel geleverd kon krijgen (ebay-leveranciers).
Maar ik had dit lijstje eigenlijk alleen gemaakt als prijsreferentie voor mezelf om in Charente te kunnen beoordelen of iets 'een redelijke prijs' had.
:)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Bezoek aan Delamain

Bericht door Roland »

Ton schreef: Maar ik had dit lijstje eigenlijk alleen gemaakt als prijsreferentie voor mezelf om in Charente te kunnen beoordelen of iets 'een redelijke prijs' had.
:)
Zeer verstandig.

Ik moet toegeven, dat ik van dezelfde techniek gebruik maak.

Maar... het tientje dat ik hier en daar "spaar", gebruik ik om de "onvindbare" aan te kopen.
(zoals omschreven in een andere topic, € 242,50 voor de Frapin Multimillésime N° 1.
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”