Delamain - Christmas XO

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Ton »

Ik heb gisteravond natuurlijk deze XO opnieuw goed geproefd. Hij is toch wel erg lekker. Aanvankelijk vond ik er te veel houtsmaak in zitten, maar hij wordt iets milder nu hij al weer even open is.
Ze hebben inderdaad jongere vaten gebruikt, jonger dan ze normaal gebruiken. Dat had ik al wel verwacht.
Matthijs
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 18:02

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Matthijs »

Ton schreef:Ik heb gisteravond natuurlijk deze XO opnieuw goed geproefd. Hij is toch wel erg lekker. Aanvankelijk vond ik er te veel houtsmaak in zitten, maar hij wordt iets milder nu hij al weer even open is.
Ze hebben inderdaad jongere vaten gebruikt, jonger dan ze normaal gebruiken. Dat had ik al wel verwacht.
Hij is ook donkerder dan de pale & dry als ik me niet vergis, wat dan wel aan het jongere hout zal liggen (ondanks dat de p&d dus iets ouder is).
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Roland »

Matthijs schreef:
Ton schreef:Ik heb gisteravond natuurlijk deze XO opnieuw goed geproefd. Hij is toch wel erg lekker. Aanvankelijk vond ik er te veel houtsmaak in zitten, maar hij wordt iets milder nu hij al weer even open is.
Ze hebben inderdaad jongere vaten gebruikt, jonger dan ze normaal gebruiken. Dat had ik al wel verwacht.
Hij is ook donkerder dan de pale & dry als ik me niet vergis, wat dan wel aan het jongere hout zal liggen (ondanks dat de p&d dus iets ouder is).
De vaten waarin de P&D rijpt, zijn iets ouder.
Maar is de P&D ouder ?
Delamain zelf, vermeldt niets over de leeftijd van de Pale&Dry?.
Maar, zowel Reinier Koops als R. Gregory vermelden voor de Pale&Dry een (gemiddelde) leeftijd van 25 jaar.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Roland schreef:De vaten waarin de P&D rijpt, zijn iets ouder.
Dat zijn dan de vaten die Delamain zelf gebruikt, na de marriage van de verschillende ingekochte soorten cognac. Daarvoor liggen die verschillende soorten ook op fust bij de diverse cognacboeren. Bij de lange termijn contracten zal Delamain invloed hebben op houtsoort e.d. Hoe groot die invloed is en hoe groot dat deel van de uiteindelijke cognac is, daar ga je natuurlijk niet achter komen. Dat vereist een kijkje in de keuken dat niemand zal geven.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Roland »

Hans schreef:
Roland schreef:De vaten waarin de P&D rijpt, zijn iets ouder.
Dat zijn dan de vaten die Delamain zelf gebruikt, na de marriage van de verschillende ingekochte soorten cognac. Daarvoor liggen die verschillende soorten ook op fust bij de diverse cognacboeren. Bij de lange termijn contracten zal Delamain invloed hebben op houtsoort e.d. Hoe groot die invloed is en hoe groot dat deel van de uiteindelijke cognac is, daar ga je natuurlijk niet achter komen. Dat vereist een kijkje in de keuken dat niemand zal geven.
Misschien een domme vraag.
Wanneer worden verschillende vaten "gemengd" ?
Dit zal wel per cognacboer verschillen, maar is het mogelijk dat dit gebeurt (korte tijd) voor het "bottelen"?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Hans »

Roland schreef:Wanneer worden verschillende vaten "gemengd" ?
Dit zal wel per cognacboer verschillen, maar is het mogelijk dat dit gebeurt (korte tijd) voor het "bottelen"?
Een lastig in het algemeen te beantwoorden vraag. Hier raak je aan het geheim van de smid, waar verschillende cognachuizen heel verschillende ideeën over hebben. In de loop van het totale rijpingsproces kunnen verschillende keuzes op verschillende momenten gemaakt worden: jong hout, oud hout, Tronçais, Limousin, omvang van de vaten, hoe vaak en wanneer wisselen en van wat naar wat. Ook: wordt er gebruik gemaakt van boisé of infusion. Ook uitgerijpte soorten cognac in dame-jeannes kunnen verderop weer aan het proces worden toegevoegd. Een bouilleur de cru heeft al deze stappen zelf in de hand. Ingewikkelder wordt het, als een négociant aldus gerijpte cognacs koopt en daar zijn eigen keuzes op los laat. Kortom: naar mijn idee geen eenduidig antwoord op te geven.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - Christmas XO

Bericht door Ton »

Roland schreef:
Matthijs schreef:
Ton schreef:Ik heb gisteravond natuurlijk deze XO opnieuw goed geproefd. Hij is toch wel erg lekker. Aanvankelijk vond ik er te veel houtsmaak in zitten, maar hij wordt iets milder nu hij al weer even open is.
Ze hebben inderdaad jongere vaten gebruikt, jonger dan ze normaal gebruiken. Dat had ik al wel verwacht.
Hij is ook donkerder dan de pale & dry als ik me niet vergis, wat dan wel aan het jongere hout zal liggen (ondanks dat de p&d dus iets ouder is).
De vaten waarin de P&D rijpt, zijn iets ouder.
Maar is de P&D ouder ?
Delamain zelf, vermeldt niets over de leeftijd van de Pale&Dry?.
Maar, zowel Reinier Koops als R. Gregory vermelden voor de Pale&Dry een (gemiddelde) leeftijd van 25 jaar.
Het klopt dat de X-mas donkerder is en dat zal dan ongetwijfeld aan het jongere hout liggen.
Bij Delamain bevestigden ze (tijdens mijn bezoek daar) de gemiddelde leeftijd van de P&D van 25 jaar.
Roland schreef:Wanneer worden verschillende vaten "gemengd" ?
Dit zal wel per cognacboer verschillen, maar is het mogelijk dat dit gebeurt (korte tijd) voor het "bottelen"?
De marriage voor het maken van de uiteindelijke coupe gebeurt vanaf 1-2 maanden voor het bottelen tot soms wel een jaar voor het bottelen.
Voor deze laatste marriage kunnen er ook al coupes gemaakt zijn die veel langer bewaard blijven voor blends in de toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”