Delamain - 1963

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Delamain - 1963

Bericht door Hans »

Deze cognac is geproefd op de proeverij ter ere van de 50ste verjaardag van Roland

De enige proefnotitie die ik kon vinden is van Rixendis, al wat ouder:
Rixendis schreef:Vintage Milléssime 1963 35 years old, 40% vol. (Saint-Même)
Nose: fruity aromas, hint of vanilla and rancio
Mouth: longer, round
Harmony Appreciation: well matured, very good length and a memorable nose
10/10
Delamainklein63.jpg
Delamainklein63.jpg (66.81 KiB) 5216 keer bekeken
We kwamen op de proeverij blind tot het volgende:

De kleur: mahonie
De geur: vanille, sous bois, aards tonen en hout
De smaak: kruidig, peperrandje, marmelade, sandelhout, rancio
De na-smaak: niet heel lang
Leeftijd: 35 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: een bedrijfje in Zwitserland heeft nog 20cl flesjes voor 97 Chf (zo’n € 78,--).

De prijs/kwaliteit verhouding: Deze cognac eindigde laatste op de proeverij en dat was toch wel een beetje een deceptie. (Bij een enkele die-hard Delamainfan ontwaarden we zelfs wat vocht in de ooghoeken). We kennen Delamain als een kwaliteitshuis. Mogelijk te weinig tot zijn recht gekomen. (Zie ook hier en hier)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - 1963

Bericht door Roland »

Bij
http://www.young-charly.be/search.aspx kun je hem kopen voor € 224,81.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - 1963

Bericht door Ton »

Roland schreef:Bij
http://www.young-charly.be/search.aspx kun je hem kopen voor € 224,81.
Zo te zien hebben ze die niet meer, RolanD. Via het normale menu kan ik hem niet vinden en ook niet in de pdf-prijslijst.
Als ik zoek op Delamain via de zoek-box komt ie nog wel te voorschijn en ook als ik via sitemap zoek, maar het heeft er toch alle schijn van dat ze hem niet meer hebben. Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - 1963

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Bij
http://www.young-charly.be/search.aspx kun je hem kopen voor € 224,81.
Zo te zien hebben ze die niet meer, RolanD. Via het normale menu kan ik hem niet vinden en ook niet in de pdf-prijslijst.
Als ik zoek op Delamain via de zoek-box komt ie nog wel te voorschijn en ook als ik via sitemap zoek, maar het heeft er toch alle schijn van dat ze hem niet meer hebben. Wat denk jij?
Volgens mij zou ik hem zo kunnen bestellen :
Delamain Young Charly.JPG
Delamain Young Charly.JPG (110.36 KiB) 5181 keer bekeken
En... de Réserve de la Famille 43% 0,70L is ook bijzonder leuk geprijsd... 273,30 €
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - 1963

Bericht door Ton »

Ja, dit had ik ook wel gevonden, maar hij staat niet (meer?) in hun prijscatalogus.
Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - 1963

Bericht door Roland »

Ton schreef:Ja, dit had ik ook wel gevonden, maar hij staat niet (meer?) in hun prijscatalogus.
Ik ben benieuwd.
Ton,
ik heb hem vorige keer ook zo besteld.
Stond niet echt op de prijslijst vermeld,
maar als je bij de zoekfunctie "Delamain" intikt,
krijg je het lijstje, waaruit je kunt bestellen.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Delamain - 1963

Bericht door Roland »

Zojuist nog eens een glaasje ingeschonken.

Zonder de stress van de 21ste, rustig genieten....

Je ruikt onmiddellijk de "grande champagne".... (al is dat niet altijd even gemakkelijk :lol: )

toch vind ik het "vreemd" dat deze cognac 8ste (dat klinkt beter dan "laatste") werd,
want ik vind het een zeer goede cognac.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Delamain - 1963

Bericht door Ton »

Roland schreef:Zojuist nog eens een glaasje ingeschonken.

Zonder de stress van de 21ste, rustig genieten....

Je ruikt onmiddellijk de "grande champagne".... (al is dat niet altijd even gemakkelijk :lol: )

toch vind ik het "vreemd" dat deze cognac 8ste (dat klinkt beter dan "laatste") werd,
want ik vind het een zeer goede cognac.
Fijn om te horen. Ik denk dat onze (Hans en ik) uitleg wel correct is geweest.
Overigens stond in mijn proefnotities: "zeer goed, ik proef sandelhout en gesuikerd fruit, grande champagne, een 9".
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Delamain - 1963

Bericht door Hans »

Roland schreef:toch vind ik het "vreemd" dat deze cognac 8ste (dat klinkt beter dan "laatste") werd,
want ik vind het een zeer goede cognac.
Je hebt ons alleen maar zeer goede cognacs voorgezet :!: Een wezenlijk verschil, om rustig de tijd te nemen voor deze ene cognac, of onderdompelen in de vele smaaksensaties van een proeverij, waar deze cognac minder geschikt voor is. Daarbij is het zeer wel denkbaar dat deze cognac op een andere proeverij hoger geëindigd was.
Ton schreef:Overigens stond in mijn proefnotities: "zeer goed, ik proef sandelhout en gesuikerd fruit, grande champagne, een 9".
Tja, dan blijft het fundamentele, onoverbrugbare verschil tussen gesuikerd fruit en marmelade :lol: We zijn het weer zeer eens, Ton.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Christine
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 18 apr 2016, 08:34
Locatie: Herentals

Re: Delamain - 1963

Bericht door Christine »

Ondertussen bij Young Charly 412,40 € excl btw. Staat wel niet bij welk jaar gebotteld. Bij verdeler is de 1963 gebotteld 2015, 554.07 exl btw of 680.65.
Kreeg bijkomende informatie toegestuurd.

" Delamain 1963 Cognac Grande Champagne millésimé de 52 ans

Issu de la vendange de 1963, ce Cognac provient d'un vignoble situé à Bonneuil dans le premier cru de Cognac: la Grande Champagne. Il a été distillé par un propriétaire bouilleur de cru puis a vieilli dans le chai "millésimé" de Delamain pendant 52 ans dans des fûts « roux » de chêne du Limousin de 350 litres avant d’être mis en bouteille en 2015.
Le Delamain 1963 est disponible en quantité très limitée avec seulement 138 bouteilles disponibles pour le monde.
Cette très vieille Grande Champagne se distingue au nez par la puissance de ses arômes, d’abord floraux puis laissant apparaitre des notes de fruits automnaux (prunes, figues, noix), de fruits confits, de la réglisse vanillée, pour finir par des notes prononcées de rancio cinquantenaire.
En bouche cette Delamain 1963 a toutes les caractéristiques des plus belles Grandes Champagnes de cet âge, la puissance, la rondeur et une très belle persistance en bouche.
Ce Cognac est une référence en termes d'âge et de qualité et est destiné aux connaisseurs et amateurs de vieilles Grandes Champagnes de caractère.
Si la véracité des millésimes est garantie par le BNIC, la qualité exceptionnelle de ces vieux Cognacs, elle, est garantie par la signature de la Maison Delamain.
Le Delamain 1963 est disponible en bouteille cognaçaise lourde, avec un décor argent platine. Il est présenté dans un élégant coffret en bois bleu marine métallisé. Toutes les informations concernant: le village d’origine, l’année de la mise en bouteille, le numéro de la bouteille et l’âge du Cognac figurent sur l’étiquette principale.
138 bouteilles disponibles
70cl, 40% vol. "
Plaats reactie

Terug naar “Delamain”