kleine voorstelling : Kurt

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
piccabu
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 27
Lid geworden op: za 08 aug 2015, 13:41

kleine voorstelling : Kurt

Bericht door piccabu »

Goedendag Allen,

Ik ben Kurt, bijna 39 jaar jong, uit de Belgische Kempen.
Sinds een jaar of 5 ben ik me aan het toeleggen op het drinken en genieten van Cognac.
Al meerdere malen het forum geraadpleegd ifv aankopen.
Maar nog niet actief zelf deelgenomen.
Graag zou ik hier ook mijn duit in het zakje willen doen, maar als ik alle proefnotities lees, dan schrik ik me een beetje een bult.
Zover rijkt mijn neus en smaakpapillen niet, momenteel is het voor mij simpel, of ik vind het lekker, of ik vind het niet lekker.
Vooral een volle, maar toch zachte Cognac geniet mijn voorkeur.
Omwille van een bezoekje aan de cognac-streek volgende week, van woensdag tot woensdag, een volle week cognac proeven, zijn alle suggesties zeker welkom;
Op het programma staat zeker een bezoek aan Frapin, dit is als bevestigd door de mensen van de B&B waar we verblijven.
Om even te schetsen waar ik zeker wel zin in heb, en wat me absoluut niet bevalt, hieronder mijn favorieten en degene die ik het minst graag lust.

Favoriet :
chateau fontpinot Frapin
XO seguinot premier cru
Noce d'OR Hardy
XO premier cru carte blanche JENSEN

Persoonlijke tegenvallers
Delamain pale and dry
Delamain Vesper

Alvast bedankt voor de suggesties

in de rubriek collectie, zal ik even mijn kastinhoud, nog aanwezig, even noteren

Kurt
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Roland »

piccabu schreef:Goedendag Allen,

Ik ben Kurt, bijna 39 jaar jong, uit de Belgische Kempen.
Sinds een jaar of 5 ben ik me aan het toeleggen op het drinken en genieten van Cognac.
Al meerdere malen het forum geraadpleegd ifv aankopen.
Maar nog niet actief zelf deelgenomen.
Graag zou ik hier ook mijn duit in het zakje willen doen, maar als ik alle proefnotities lees, dan schrik ik me een beetje een bult.
Zover rijkt mijn neus en smaakpapillen niet, momenteel is het voor mij simpel, of ik vind het lekker, of ik vind het niet lekker.
Vooral een volle, maar toch zachte Cognac geniet mijn voorkeur.
Omwille van een bezoekje aan de cognac-streek volgende week, van woensdag tot woensdag, een volle week cognac proeven, zijn alle suggesties zeker welkom;
Op het programma staat zeker een bezoek aan Frapin, dit is als bevestigd door de mensen van de B&B waar we verblijven.
Om even te schetsen waar ik zeker wel zin in heb, en wat me absoluut niet bevalt, hieronder mijn favorieten en degene die ik het minst graag lust.

Favoriet :
chateau fontpinot Frapin
XO seguinot premier cru
Noce d'OR Hardy
XO premier cru carte blanche JENSEN

Persoonlijke tegenvallers
Delamain pale and dry
Delamain Vesper

Alvast bedankt voor de suggesties

in de rubriek collectie, zal ik even mijn kastinhoud, nog aanwezig, even noteren

Kurt
Welkom op het forum Kurt.
Ikzelf herken mij in uw verhaal.
Ben ook een 5-tal jaren cognac-liefhebber, en vind het "omschrijven" van wat ik proef moeilijk.

Ikzelf rij jaarlijks naar de streek, en bezoek een aantal, meestal kleine cognachuizen.
Hier is het contact persoonlijker, en krijg je een betere prijs/kwaliteit verhouding.

Geniet er alvast van.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Hans »

welkom op het cognacforum, Kurt!
piccabu schreef:Graag zou ik hier ook mijn duit in het zakje willen doen, maar als ik alle proefnotities lees, dan schrik ik me een beetje een bult. Zover rijkt mijn neus en smaakpapillen niet,....
Helemaal niet nodig. Als je het leuk vindt om te beschrijven, zul je merken dat het steeds makkelijker gaat, naarmate je het vaker doet. Mogelijk heb je hier wat aan. Een geurendoos helpt daar eventueel enorm bij. Heeft mij geleerd verschillende geuren te onderscheiden. Tim en ik hebben er lol in een hele avond over de beschrijving van één cognac te doen. Een afwijking, ik weet het.....
Laat je daardoor niet ontmoedigen. Eigenlijk is iedere beschrijving goed. En er bestaat geen goed of fout. Mensen ruiken en proeven verschillende dingen.
piccabu schreef:.... momenteel is het voor mij simpel, of ik vind het lekker, of ik vind het niet lekker.
Vooral een volle, maar toch zachte Cognac geniet mijn voorkeur.
Dat is ook het belangrijkst: ontdekken wat je lekker vindt en daar de beste prijs/kwaliteitverhouding bij zoeken.
piccabu schreef:Favoriet :
chateau fontpinot Frapin
XO seguinot premier cru
Noce d'OR Hardy
XO premier cru carte blanche JENSEN
Richting de wat uitgesprokener cognacs, kruidig, complex, wat oudere Grande Champagnes, misschien? Daniel Bouju al eens geprobeerd?
piccabu schreef:Persoonlijke tegenvallers
Delamain pale and dry
Delamain Vesper
Waarom vielen die tegen? Te zacht, te gebalanceerd, te weinig hout/kruiden? Zijn wel cognacs die tijd nodig hebben
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Ton »

Welkom Kurt,

Als je een reis voorbereidt en je wilt weten welke producenten in de buurt zitten, kijk dan eens hier.
Wat smaak betreft, dat is zeer persoonlijk. Toevallig stuitte ik gisteren op enkele lijstjes uit Noorwegen uit 2013:

Beste 10 cognacs onder de 75 euro (700 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)

1. Delamain Pale & Dry (XO)
2. Chateau de Montifaud petite champagne VSOP
3. AE Dor Fine Champagne XO
4. Chateau de Montifaud petite champagne XO
5. Prunier Vieille Grande Champagne XO
6. Hardy XO
7. Jon Bertelsen XO Symphonie
8. Braastad Très Vieille Réserve XO
9. Jean Fillioux Très Vieille Grande Champagne
10. Brillet Très Vieille Réserve XO

Beste 10 cognacs tussen 75 en 110 euro (700 en 1000 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)

1. Bache Gabrielsen Cuvée Solène
2. Tesseron Lot 76
3. Delamain Vesper
4. Paul Giraud Vieille Réserve Grande Champagne
5. Maxime Trijol Extra
6. Bache-Gabrielsen Sérénité Très Vieille Champagne
7. De Luze XO Fine Champagne
8. Martell Cordon Blue
9. Leyrat XO Dom. De Chez Maillard Fins Bois
10. Renault Carte d’Argent

Zoals je ziet doet Delamain het erg goed bij de Noren die een voorkeur lijken te hebben voor de lichtere, elegantere smaken. Ik las laatst dat Jon Bertelsen, ook een Noor met zijn eigen merk, daar specifiek naar op zoek was.
Wat jouw smaak betreft, die sluit zeker aan bij een groot deel van de actievere forumleden.

Suggesties? Misschien Raymond Ragnaud of Ragnaud-Sabourin? De Florilége van eerstgenoemde of de Fontvieille no 35 van de tweede?
De Audry Mémorial zal je zeker bevallen. François Peyrot ook denk ik. Ach, er valt nog zoveel te ontdekken!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Roland »

Ton schreef:Welkom Kurt,

Als je een reis voorbereidt en je wilt weten welke producenten in de buurt zitten, kijk dan eens hier.
Wat smaak betreft, dat is zeer persoonlijk. Toevallig stuitte ik gisteren op enkele lijstjes uit Noorwegen uit 2013:

Beste 10 cognacs onder de 75 euro (700 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)

Beste 10 cognacs tussen 75 en 110 euro (700 en 1000 noorse kroon)
(alleen cognacs die in Noorwegen te koop zijn)
Hebben ze ook een lijstje vanaf 110 euro...... ?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Ton »

Roland schreef:Hebben ze ook een lijstje vanaf 110 euro...... ?
Helaas. Maar wat niet is, kan nog komen.
Overigens is waarde van de lijst enigszins beperkt doordat alleen cognacs meegenomen zijn die in Noorwegen te koop zijn.
Ze hebben daarnaast nog lijstjes van de 5 beste gc, pc en borderies. Misschien komt de fb ook nog aan de beurt...
piccabu
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 27
Lid geworden op: za 08 aug 2015, 13:41

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door piccabu »

piccabu schreef:Favoriet :
chateau fontpinot Frapin
XO seguinot premier cru
Noce d'OR Hardy
XO premier cru carte blanche JENSEN
Richting de wat uitgesprokener cognacs, kruidig, complex, wat oudere Grande Champagnes, misschien? Daniel Bouju al eens geprobeerd?
piccabu schreef:Persoonlijke tegenvallers
Delamain pale and dry
Delamain Vesper
Waarom vielen die tegen? Te zacht, te gebalanceerd, te weinig hout/kruiden? Zijn wel cognacs die tijd nodig hebben[/quote]

Hans, dit is voor mij nog moeilijk te omschrijven voor de moment.
Ik miste hier iets, persoonlijk zijn ze te vlak, te egaal.

Wel Hans, ik vond ze persoonlijk niet echt lekker, ik miste hier iets, maar kan het niet omschrijven.
Misschien komt dit in de toekomst nog.
Als ik alle proefnotities doorneem, zou ik misschien durven zeggen dat ze te egaal, te vlak zijn.
piccabu
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 27
Lid geworden op: za 08 aug 2015, 13:41

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door piccabu »

Ton schreef:Welkom Kurt,

Als je een reis voorbereidt en je wilt weten welke producenten in de buurt zitten, kijk dan eens hier.




Suggesties? Misschien Raymond Ragnaud of Ragnaud-Sabourin? De Florilége van eerstgenoemde of de Fontvieille no 35 van de tweede?
De Audry Mémorial zal je zeker bevallen. François Peyrot ook denk ik. Ach, er valt nog zoveel te ontdekken!
Ton, alvast bedankt voor de lijstjes en de kaart van producenten.
Deze ga ik zeker meenemen.
Nog 2 dagen en dan ga ik het ginder een beetje onveilig maken, haha.
Ulco
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 22:15

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Ulco »

piccabu schreef: Graag zou ik hier ook mijn duit in het zakje willen doen, maar als ik alle proefnotities lees, dan schrik ik me een beetje een bult.
Ik ben blij om dit te lezen, lees ook al even mee maar heb me regelmatig afgevraagd hoe ik daar nou weer aan toe kon voegen. Binnenkort maar eens een poging doen en dan merk ik vanzelf wel wat de reacties zijn :-)

Welkom verder. Ik ga zelf eind augustus naar de Cognac dus als je nog leuke aanraders tegenkomt dan hoor ik het graag!
Mijn winkel: Drank.nl
Gebruikersavatar
Ernie
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 09:27

Re: kleine voorstelling : Kurt

Bericht door Ernie »

Welkom op het forum! Ook ik herken dat; volgens mij heb ik nog wat meer training nodig voor ik goed kan beschrijven wat ik eigenlijk ruik en proef. Maar gewoon door blijven oefenen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”