Henri Geffard – Vieille Réserve

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Henri Geffard is een bouilleur de cru uit Verrières in de Grande Champagne, lid van de Vignerons Indépendants des Charentes. De wijngaard beslaat 29 hectares, waarvan 15 in Verrières en 14 in Juillac le Coq. Men werkt met Ugni Blanc. Vanaf 1840 hebben vijf generaties Geffard cognac gemaakt en de nieuwe generatie zet die traditie voort.
HenriGeffard.JPG
HenriGeffard.JPG (9.16 KiB) 5371 keer bekeken
De Vieille Réserve heb ik gekocht bij De Cognatheek in Antwerpen. Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt deze cognac niet in Nederland verkocht. In Frankrijk heb ik hem gevonden bij de producteur en bij La cognathèque.

De indrukken van Tim en mij:

De kleur:: rood goud
De geur:: 1e neus: velpon! 2e neus: fruit, abrikoos, lychee, vleugje sinaasappel, beetje hout, kaneel.
De smaak:: kruiden, kaneel, pittig, uitgesproken
De na-smaak:: lang, zoals het een 1er cru betaamt
Leeftijd:: 25 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 71,60
De prijs / kwaliteit verhouding: uitstekend!
Beoordeling: Prima cognac voor een goede prijs. In het vergelijk met de Fontvieille, tot voor kort mijn referentie, vind ik deze Vieille Réserve beter en goedkoper. Ook een kwestie van smaak natuurlijk. De uitgesproken geur en smaak van deze cognac zal niet iedereen aanspreken.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Na in 2009 al goud te hebben verdiend op het Concours Générale Agricole in Parijs, heeft de Vieille Réserve in 2013 op het Concours des Vins van de Vignerons Indépendants wederom goud gekregen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Weer een tijd geleden, dat we deze cognac proefden (zie boven). Het recent door deze cognac behaalde goud bij de Vignerons Indépendants vormde een goede reden om dat opnieuw te doen. En ach, wat moet je anders op een zondagmiddag?
Geffard zelf zegt er het volgende over:
Geffard schreef:De couleur vieil or intense, brillant, il présente une grande intensité et complexité aromatique : fleurs, jasmin, cannelle, vanille, épices. La bouche, d'une grande qualité, explose et libère des arômes floraux, de miel, de cannelle, d'amande, de caramel et de rancio.
Tim en ik komen deze keer tot het volgende:

De kleur: oud goud
De geur: Een geur die tijd nodig heeft, zich moet ontwikkelen. 1e neus: velpon (maar minder dominant dan de vorige keer), bloemen en vanille
2e neus: fruit, abrikoos, lychee, geconfijte sinaasappel, zoethout, kaneel.
De smaak: mooie complexe, gebalanceerde Grande Champagne smaak die zich blijft ontwikkelen: krachtig, kruidig begin met een zwarte peper randje, blijft mooi nagloeien in de mond (doet in de verte aan de Tesseron no. 29 denken), noten, amandel, vleugje zoethout en naarmate de tijd vordert vooral rancio.
De na-smaak: langer dan je op grond van zijn leeftijd zou verwachten.
Leeftijd: 25 jaar
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 48,-- bij Geffard zelf. Ze zijn niet echt ingesteld op internationale verkopen. Na enig heen en weer mailen kon ik met creditcard betalen en werd voor 2 flessen € 35,-- verzendkosten gerekend, waarmee de prijs per fles op € 65,50 komt. Inmiddels (juni 2014) is deze cognac ook te koop bij Cognacshop.be, voor € 53,95
De prijs / kwaliteit verhouding: echt uitstekend! Een hele mooie Grande Champagne voor deze prijs. Blind hadden we hem misschien wel op het dubbele geschat!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Hans »

Deze cognac stond op het menu van de 7e forumproeverij
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Roland »

De 2015-versie werd gedestilleerd in 1978.
Dus 37 jaar oud.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Ton »

Maar wanneer werden ze gebotteld?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Henri Geffard – Vieille Réserve

Bericht door Roland »

Ton schreef:Maar wanneer werden ze gebotteld?
Ze hebben van de destillatie van 1978 nog een aantal vaten.
Naar behoefte worden ze gebotteld.

mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Henri Geffard”