Montaubert millésime

Plaats reactie
Johan1962
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 00:47

Montaubert millésime

Bericht door Johan1962 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar wel al jarenlang fervent Cognac-genieter. De XO-collectie begint aardig aan te groeien, en op tijd druppelsgewijze te slinken.
Ik vond daarnet op het internet de Montaubert Cognac terug, meer bepaald de millésime. Als geschenk lijkt mij dit bijzonder mooi, voor mezelf om te beginnen. :D
Maar hoe zit het met de smaak, aroma,... Wie heeft ervaring met deze millésimes?
En is ieder jaar goed vergelijkbaar met andere jaren? Of kan het ene jaar een goede millésime geven, en een ander jaar minder.
Ik ben niet zo goed vertrouwd met het productieproces, om te weten hoe sterk de kwaliteit van de druiven finaal doorweegt in de eind-cognac.

Iedere mening is welkom.

Johan.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Montaubert millésime

Bericht door wouter »

Beste Johan,

Allereerst heel hartelijk welkom op het forum!

Met Montaubert en de Millesimes heb ik geen ervaring, wel kan ik je iets vertellen over de jaartallen.

Bij Cognac, in tegenstelling tot bij wijn, heeft de druif minder impact op het uiteindelijke product, wel kan gezegd worden dat slechte wijnjaren (voornamelijk weinig licht en veel regen), over het algemeen goede Cognac-jaren zijn, de druif is dan wat zuurder waardoor er meer aroma's in het destillaat terecht komen.

Dus om op je vraag terug te komen; ja je kunt ieder jaar goed vergelijken met anderen (lagere/kortere rijpingstijd en gebruik van ander hout uitgezonderd.) jaren.

Hoop dat je antwoord op je vraag hebt gekregen, anders hoor ik het wel ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Montaubert millésime

Bericht door wouter »

wouter schreef: Bij Cognac, in tegenstelling tot bij wijn, heeft de druif minder impact op het uiteindelijke product,...
Ton schreef:Ik weet niet of dit antwoord wel goed weergeeft wat je bedoelt, Wouter.

Ik zou het eerder anders formuleren, namelijk: voor een belangrijk deel bepaalt de druif de smaak.
• De keuze van de druif is erg smaakbepalend (Ugni Blanc tegenover Folle Blanche, Colombard of andere druiven).
• De grondsoort (regio of cru) bepaalt sterk de kwaliteit van de druif en daarmee de uiteindelijke smaak.
• Het klimaat is inderdaad sterk bepalend; het ene jaar is veel beter dan het andere. Ook in cognac worden goede en slechte jaren onderscheiden.
• Het precieze tijdstip van oogsten is erg bepalend voor de kwaliteit: hoe vroeger de druiven worden geplukt, hoe onrijper ze zijn. Daardoor hebben ze minder suikers en wordt het alcoholpercentage van de wijn lager. Daar staat tegenover dat bij het distilleren een hogere concentratie van smaken kan worden verkregen. Hierin maakt ieder cognac-huis weer andere keuzes.
Helemaal waar! Ik heb het te cryptisch opgeschreven, een feit is echter wel dat een druif, van eenzelfde soort, in dezelfde wijngaard niet jaarlijks wezenlijk anders (lees: heel veel beter of slechter) smaakt, bij wijn is dit wel het geval....
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montaubert millésime

Bericht door Hans »

Welkom op het forum Johan,

Aan de antwoorden van Wouter en Ton heb ik inhoudelijk niet zoveel toe te voegen.
Johan1962 schreef:En is ieder jaar goed vergelijkbaar met andere jaren? Of kan het ene jaar een goede millésime geven, en een ander jaar minder.
Een verschillend jaar kàn een andere smaak geven. Heb zelf de Raymond Ragnaud 1988, 1989 en 1990. Erg mijn best gedaan om verschil te proeven, maar die zijn volstrekt uitwisselbaar. Voor wat het waard is.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Johan1962
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 00:47

Re: Montaubert millésime

Bericht door Johan1962 »

Ik vind zelf dus ook niet veel terug van die Montaubert... Het enige wat er mij aantrekt is dat je een jaartal kunt bestellen.
Je moet je dan wel vragen stellen over de waarde van hun certificaat.
Cru gesteld zou iedere fles me een plezier doen waar mijn geboortejaar op staat... Moet je dan 200 euro betalen voor een mooi geschenk?
Ik vond inmiddels een 1962 ook bij Jean Grosperrin. En dit is een naam waar je heel wat meer over vindt. Ook in dit forum, en van bij proeverijen.

Edit: ik heb informatie over jezelf in het: Even voorstellen onderwerp gezet. Anders raken we wellicht van het onderwerp (Montaubert en Millesimes af).....
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Montaubert millésime

Bericht door Hans »

Johan1962 schreef:Het enige wat er mij aantrekt is dat je een jaartal kunt bestellen.
Johan1962 schreef:Ik vond inmiddels een 1962 ook bij Jean Grosperrin.


Waarschijnlijk had je de lijst met Vintage Cognacs (Millésimes) al gevonden, Johan?
Die vermeldt voor het jaar 1962 : Albert de Montaubert GC, Averys GC, Camus, Courvoisier GC, Exshaw Fine Old Cognac, Grosperrin PC, Hennessy GC, Hine GC

De Montaubert 1962 is overigens o.a. te koop bij Cognac Paradise

De Grosperrin 1962 o.a. bij Le Cognac.com, bij Cognac Only, bij La Cognateque en bij Calvados.de

De oudste Millésime die Camus in voorraad heeft is de 1964. De 1962 van Camus ben ik in webshops niet tegengekomen, evenmin als de anderen uit de Millésimes-lijst.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Montaubert millésime

Bericht door Ton »

1964: een van de beste cognacjaren na de oorlog :D
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”