Hapjes bij Cognac?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Hapjes bij Cognac?

Bericht door wouter »

Wat eten jullie bij Cognac (of een cognac-proeverij)? Ben heel benieuwd!

Hieronder heb ik al wat ideeen opgeschreven...
karlos schreef:Overigens vraag ik mij af, welke hapjes toegepast kunnen worden tijdens de proeverij, misschien heb je daar ook nog ideeen over.
Leuke vraag, die extreem moeilijk te beantwoorden is.... :oops: veel hapjes werken namelijk averechts voor de smaak-ervaring van de cognacs. Niettemin moet er inderdaad gewoon wat op tafel verschijnen, dus hierbij wat ideeen....

-Iets wat ik sowiezo kan aanraden zijn droge engelse crackers of stukjes wit-brood om de smaken van de Cognac te neutraliseren, na een stukje gegeten te hebben, zijn je pupillen als ware weer schoon...
-Toastjes met franse kaas met bijvoorbeeld Vacherin Mont d'Or (kaas in zo'n houten doosje, er wordt van deze kaas wel eens gezegd dat het een rancio geur en smaak heeft....)
-Pure Chocola, heerlijke combinatie met Cognac
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
THP
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 14
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 21:08

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door THP »

Kwa hapjes lijkt mij de Franse slag altijd een goed idee, dus Franse kaas / worst / ham / pain.
Verder past (pure) chocola natuurlijk bij een glaasje Cognac, misschien ook Noga? Ik las ook ergens dat bij een dessert als Creme Brulee een glas cognac goed samen kan gaan. Andere (bloem)zoetige dingen zullen vast ook wel gaan.

Als je iets te eten/drinken wilt hebben om de tong weer 'tot rust' te laten komen, zijn smaak-loze crackers met een glaasje mineraalwater waarschijnlijk het best, ook denk ik dat je zoute-loze noten wel erbij kan serveren (amandel, hazelnoot, paranoot) en/of stukjes (zuurdesem?) brood.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door Michiel »

extra pure chocola!
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
karlos
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 17:14

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door karlos »

Alle ideeen voor wat betreft te serveren versnaperingen zijn gewikt en gewogen. Belangrijk zo heb ik begrepen is om de smaakpapillen tot rust te laten komen en deze weer ontvankelijk te maken voor de volgende proefgang. Gelet op de reacties en toegespeelde ideeen zullen tijdens mijn binnenkort in kleine kring te organiseren cognacproeverij de volgende hapjes geserveerd worden:
droge crackers, toastjes met Franse kaas, noten, pure chocola, chocoladetaart, koffie.
Water zal tijdens de gehele proeverij beschikbaar zijn.
Ik heb inmiddels meerdere wijn- en whiskeyproeverijen meegemaakt, een cognacproeverij is voor mij nieuw. Ben benieuwd naar de reacties van mijn vriendenkring.]
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door wouter »

karlos schreef:Gelet op de reacties en toegespeelde ideeen zullen tijdens mijn binnenkort in kleine kring te organiseren cognacproeverij de volgende hapjes geserveerd worden:
droge crackers, toastjes met Franse kaas, noten, pure chocola, chocoladetaart, koffie.
Water zal tijdens de gehele proeverij beschikbaar zijn.
Hoe bevielen de hapjes? En hoe verliep de proeverij? Ben benieuwd!

Hebben andere nog leuke ideeen voor hapjes bij een proeverij?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door wouter »

Hierbij nog wat info van Remy over hapjes bij Cognac...


Perfect serves are Fine Champagne Cognac and food pairings, which enhance their complementary flavours perfectly.
Salty perfect serves
1. Smoked salmon
2. Sushi

Try Rémy Martin XO on ice as a refreshing complement to these saltier canapés.
Fruity perfect serves
1. Dried fruit
2. Dried apple
3. Fresh peach/apricot

The flavours of juicy plums, figs and candied oranges in the neat Rémy Martin XO complement these canapés perfectly.
Sweet perfect serves
1. Chocolates
2. Mini cakes
3. Apple tart (with cinnamon)

The flavours of freshly grated cinnamon and hazelnuts in the neat Rémy Martin XO complement these sweet canapés perfectly.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Hapjes bij Cognac?

Bericht door wouter »

Hennessy pairing with food - Chef at Chateau de Bagnolet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RgbM6XE2tAU[/youtube]
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”