Cognac beoordelen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Cognac beoordelen

Bericht door Hans »

De Bon Bois/Fins Bois is een cognacgebied waar ik mij doorgaans niet waag, maar via een lijntje bij de collectie van Jeroen, kwam ik op de site van Domaine du Botté.

Daar trof ik een mooie omschrijving van het beoordelen van een cognac, die ik jullie niet wil onthouden:
déguster1.JPG
déguster1.JPG (72.21 KiB) 3064 keer bekeken
déguster2.JPG
déguster2.JPG (88.87 KiB) 3064 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Ton »

Inderdaad een mooie en uitgebreide beschrijving :!:
Opvallend is dat de schrijver voor de echte oude cognacs het grote ballonglas blijkbaar niet schuwt.
Ook vindt hij het minder nuttig om oudere cognacs in het glas te laten walsen. Dat ben ik niet met de schrijver eens, zelfs niet als ik uit een ballonglas drink, wat in een restaurant nog wel eens voor komt, helpt het om de geuren beter te ontdekken. Bovendien 'hoort' het er naar mijn smaak gewoon bij, ook voor het plezier. Ik zou cognac niet meer zonder dat kunnen drinken. Alleen voor de hele oude en delicate cognacs die meteen goed in het glas tot ontplooiing komen zou ik me kunnen voorstellen dat het niet nodig is omdat daardoor de vluchtige aroma's te snel vervlieden. Maar deze cognacs proef ik niet dagelijks. Wat zeg ik? Zelfs niet jaarlijks.
Wel is het naar mijn smaak en ervaring zo, dat jonge cognacs (VS) wat heftiger geschud mogen worden om de geur goed los te laten komen. Cognacproducenten heb ik zelfs wel eens de hand op het glas zien leggen om daarna fors te schudden :!: Let op, we praten dan over eau-de-vie en cognac VS.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Roland »

Ton schreef:....Alleen voor de hele oude en delicate cognacs die meteen goed in het glas tot ontplooiing komen zou ik me kunnen voorstellen dat het niet nodig is omdat daardoor de vluchtige aroma's te snel vervlieden. Maar deze cognacs proef ik niet dagelijks. Wat zeg ik? Zelfs niet jaarlijks.
Ton,
over welke "ouderdom" spreek je dan ?
30 - 40 - 50 - 60 - 80 - 100 jaar ?
Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Ton »

100 jaar: 50 jaar geouderd én meer dan 50 jaar op fles.
Dat is overigens geen wetenschappelijk onderbouwde uitspraak ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ook vindt hij het minder nuttig om oudere cognacs in het glas te laten walsen. Dat ben ik niet met de schrijver eens,....
Same here. Het delicaat walsen hoort bij het ritueel van het degusteren van een goede cognac. Ook zeer oude cognacs geven op die manier mooier m.i. de verschillende aroma's in opeenvolgende etappes prijs, mits je er de tijd voor neemt. Bij echt mooie cognacs (zie bijvoorbeeld mijn top 13) kan dat proces een hele avond in beslag nemen.
Ton schreef:...zelfs niet als ik uit een ballonglas drink, wat in een restaurant nog wel eens voor komt, helpt het om de geuren beter te ontdekken.
Ballonglazen gebruik ik niet (te veel zuurstof, te weinig nuance) en cognac drinken in de horeca doe ik eigenlijk nooit, een enkele uitzondering daargelaten. In de horeca komt men doorgaans niet verder dan de grote vier merken, waar men dan ook nog veel te veel geld voor vraagt, niet de moeite waard.
Ton schreef:....Alleen voor de hele oude en delicate cognacs.....Maar deze cognacs proef ik niet dagelijks. Wat zeg ik? Zelfs niet jaarlijks.
Dat zou je jezelf toch moeten gunnen, Ton, al is het maar met de kerst. (bijvoorbeeld: "De Tesseron Lot N°29 Exception is de perfecte kerst-cognac. Je wordt automatisch vervuld met mooie-vrede-op-aarde-achtige-gedachten, waar ik normaal niet heel vaak door gehinderd wordt.", zie hier) ;)
Ton schreef:Alleen voor de hele oude en delicate cognacs die meteen goed in het glas tot ontplooiing komen
Waarschijnlijk bedoel je dit wat anders. Mijn ervaring is, dat deze oude delicate cognacs inderdaad direct een stevige indruk van kwaliteit en complexiteit in de geur geven, maar vervolgens blijft die geur zich zeer lang ontwikkelen met telkens weer nieuwe tonen en nuances, zelfs nog na een uur of twee uur.
Ton schreef:Wel is het naar mijn smaak en ervaring zo, dat jonge cognacs (VS) wat heftiger geschud mogen worden om de geur goed los te laten komen. Cognacproducenten heb ik zelfs wel eens de hand op het glas zien leggen om daarna fors te schudden :!: Let op, we praten dan over eau-de-vie en cognac VS.
Dat zegt genoeg :!: Ik bezondig me niet aan VS. Houd me aan de indeling van een franse Maitre de Cuisine wiens naam ik vergeten ben: VS is om te flamberen (want daar ga je je gerechten niet mee verpesten), VSOP om mee te koken (enkele uitzonderingen zoals Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans) en Michelet VSOP daargelaten). Het echte genieten begint vanaf XO.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Ton »

Hans schreef:
Ton schreef:...zelfs niet als ik uit een ballonglas drink, wat in een restaurant nog wel eens voor komt, helpt het om de geuren beter te ontdekken.
Ballonglazen gebruik ik niet (te veel zuurstof, te weinig nuance) en cognac drinken in de horeca doe ik eigenlijk nooit, een enkele uitzondering daargelaten. In de horeca komt men doorgaans niet verder dan de grote vier merken, waar men dan ook nog veel te veel geld voor vraagt, niet de moeite waard.
Doorgaans, ja. Maar ik ben vrij recent Pierre de Segonzac tegengekomen in een restaurant. Ook Hine (Antique), Delamain, Paul Beau, Girard, Frapin. Grosperrin, Gourmel etc. ben ik tegengekomen.
Hans schreef:
Ton schreef:Alleen voor de hele oude en delicate cognacs die meteen goed in het glas tot ontplooiing komen
Waarschijnlijk bedoel je dit wat anders. Mijn ervaring is, dat deze oude delicate cognacs inderdaad direct een stevige indruk van kwaliteit en complexiteit in de geur geven, maar vervolgens blijft die geur zich zeer lang ontwikkelen met telkens weer nieuwe tonen en nuances, zelfs nog na een uur of twee uur.
Ja dat is zeker zo. Ik bedoelde te zeggen dat dit soms ook zonder walsen al gebeurt.
Hans schreef:Dat zegt genoeg :!: Ik bezondig me niet aan VS. Houd me aan de indeling van een franse Maitre de Cuisine wiens naam ik vergeten ben: VS is om te flamberen (want daar ga je je gerechten niet mee verpesten), VSOP om mee te koken (enkele uitzonderingen zoals Château de Beaulon VSOP Folle Blanche (voorheen 7 ans) en Michelet VSOP daargelaten). Het echte genieten begint vanaf XO.
Here, here :!:
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognac beoordelen

Bericht door Hans »

Ton schreef: Maar ik ben vrij recent Pierre de Segonzac tegengekomen in een restaurant. Ook Hine (Antique), Delamain, Paul Beau, Girard, Frapin. Grosperrin, Gourmel etc. ben ik tegengekomen.
Waarschijnlijk eet je in betere restaurants dan ik :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”