VS of VSOP?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
JVS
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 23:11

VS of VSOP?

Bericht door JVS »

Hallo,

Ik ben 24 jaar, student en bijna afgestudeerd als leerkracht. Ik ben sinds kort op vakantie in contact gekomen met Cognac. Ik heb de smaak te pakken gekregen en ben op zoek naar enkele cognacs om uit te proberen. Ik heb reeds ergens al op een forum iets dergelijks gepost. Als ik naar de supermarkt ga, kom ik vooral VS tegen. Prunier VSOP kwam ik ook tegen, maar de rest was van de categorie VS. Ik heb een Courvoisier VS gekocht. Nu weet ik niet echt of deze geschikt zijn om 'zuiver' (te leren) drinken. Daarnaast heb ik ook een Courvoisier VSOP en een Fransac XO meegenomen van mijn reis, maar deze wil ik misschien nog even bewaren.

Aangezien ik student ben en dus (nog) geen honderden euro's kan uitgeven aan Cognac vroeg ik mij af of het goed was om een betere VS te kopen of toch beter ga voor een duurdere VSOP? Ik wil nu een beetje ervaring opdoen. Maar aangezien ik nog redelijk wat andere hobby's heb, heb ik er voorlopig ook geen vele euro's voor over :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: VS of VSOP?

Bericht door Hans »

De moeite waard om hier het antwoord van Ton te kopiëren uit het topic Bisquit VS
Ton schreef:Volgens de cognacproducenten zelf is VS cognac niet bedoeld om zo te drinken. Als ze het zelf al zeggen, zegt dat naar mijn idee wel genoeg.
De cognac is veel te jong en dus te scherp.
Het maakt overigens wel uit van welk gebied (cru) hij komt: de grande champagne en ook de petite champagne moet eigenlijk minimaal 10 jaar rijpen voordat hij een enigszins behoorlijke smaak heeft. Een borderies of fins bois kan al veel eerder op smaak zijn. En een bons bois is nog sneller 'op smaak'. Maar die laatste soorten worden dan ook nooit zo goed als de cognac uit de champagnes.
Ik wil nog wel opmerken dat heel wat producenten niet eens een VS op de markt brengen. Als ze het dan toch doen, dan is het bij de betere huizen wel een cognac die langer dan de vereiste 3 jaar (eigenlijk 2,5 jaar) heeft gelegen.
De VS van Courvoisier is grotendeels gemaakt van fins bois. Ze noemen het een VS, maar hij is wel 4-7 jaar gerijpt. Hij zal in de VS-categorie zeker niet tot de slechteren behoren.
In cafés wordt nog heel vaak VS kwaliteit geschonken. Geen wonder dat veel mensen liever whisky drinken en hun neus ophalen voor cognac.
Overigens is uiteindelijk de eigen smaak allesbepalend. Vind je zelf de VS van Courvoisier lekker? Daar gaat het om. Zo ja, waarom zou je meer uitgeven? Zo nee, probeer dan een oudere kwaliteit (VSOP of liever nog een XO).
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”