Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
Tom2
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 14:43

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Tom2 »

Cognac Gourmel - age des fleurs 42%

Een gekregen sample bij een whiskyaankoop.
Niet slecht, maar ik ben zeker niet van m'n sokken geblazen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn referentiekader klein is, zeg maar minimaal, dit is immers de 5e cognac ooit gedronken.
Laatst gewijzigd door Tom2 op do 27 okt 2016, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Dat is ook niet hun beste. Age des Epices is een stuk beter, maar ook veel duurder natuurlijk.
Tom2
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 14:43

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Tom2 »

Ton schreef:Dat is ook niet hun beste. Age des Epices is een stuk beter, maar ook veel duurder natuurlijk.
Hoi Ton.

Net een Remy Martin VSOP (erg genoeg de enige fles die ik momenteel in huis heb) ingeschonken om deze naast de Gourmel te zetten, de Remy Martin ligt al door de gootsteen.
Wat kan jij aanraden als mooie referentiedram (dus een congnac die je ook kan schenken als je nieuwe dingen gaat proeven om ze tegen elkaar te zetten.)
Gebruikersavatar
Christine
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 18 apr 2016, 08:34
Locatie: Herentals

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Christine »

Tom2 schreef:Wat kan jij aanraden als mooie referentiedram (dus een congnac die je ook kan schenken als je nieuwe dingen gaat proeven om ze tegen elkaar te zetten.)
Stel een Forgeron Hors d'Âge GC voor en een Navarre Vieille Réserve GC , beide zeer goed en toch verschillend. Afstappen van die VS en VSOP, het is alcohol, maar daar is het ook mee gezegd.
Groetjes,
Christine
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Christine schreef:Stel een Forgeron Hors d'Âge GC voor en een Navarre Vieille Réserve GC , beide zeer goed en toch verschillend. Afstappen van die VS en VSOP, het is alcohol, maar daar is het ook mee gezegd.
Ik ben het met die laatste opmerking helemaal mee eens. En de twee genoemde cognacs zijn zeker erg goed, maar meteen ook een stuk duurder. Iets goedkopere alternatieven die minder zijn dan de twee genoemde, maar zeker ook goed zijn: Peyrot XO, Raby Extra, Louise Hivert XO.
Rockbass
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 20:39

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Rockbass »

Net een glaasje Ménard Reserve Extra ingeschonken.

Groet,
René
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Niet gisteren, maar right now een glas (2de al eigenlijk) Bouju Royal 60 %. Het eerste glas wat gewarmd in mijn hand en het tweede niet. Ik vind het veel beter en krachtiger als ik het glas niet in mijn hand hou. Ik kan ook meer smaken ontwaren. Wat een krachtige cognac is dit, zeg!
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Nog wat Bouju brut de fût 60 % en dan gaat de fles een aantal weken aan de kant. Eens zien wat oxydatie teweeg brengt.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Drie fantastische cognacs geproefd. Ik weet echt niet welke ik nou beter vind.
Gisteravond de Hors d'Age van Painturaud, eergisteren de XO Old Reserve van AE Dor (Opera versie) en de dag daarvoor de XO van Painturaud.
Ik had de XO en de Hors d'Age van Painturaud al een keertje naast elkaar geproefd. De Hors d'Age heeft wat meer complexiteit, maar de XO blijft niet achter met zijn zeer elegante smaak, wat lichter misschien, maar ik wist niet welke ik de voorkeur gaf. Uiteindelijk misschien toch lichte voorkeur voor die elegante smaak van de XO.
Eergisteren dacht ik dat de XO van AE Dor bijzonder goed was en beter nog dan de Painturauds.
Maar gisteravond begon ik weer te twijfelen. Die Hors d'Age is toch uitzonderlijk.
Kortom: ik heb het maar moeilijk 8-)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

Gisteravond is de Napoleon van Bouju open gegaan. Gewoon een 40%, maar wat een smaakexplosie!
Ik heb hem bij Bouju zelf gekocht, nadat ik ook een aantal van zijn andere, veel sterkere flessen had geproefd. Ik had al gekozen om de Tres Vieux Brut de Fut van 50% aan te schaffen en ik wilde nog een tweede. Het was Daniel Bouju zelf die me aanraadde om deze Napoleon te nemen. Goed advies!
Ik moet hem binnenkort maar eens naast de XO's van AE Dor en Painturaud zetten. Ben benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”