Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Deel hier je ervaringen van de cognacs die je recent zelf hebt geproefd.
ErikdeLeest
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 10:19

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door ErikdeLeest »

Gisteravond een Blanleuil et fils gedronken. Zó jammer dat ze min of meer een wurgcontract met één van de grote 4 hebben (Remy Martin gok ik) waardoor ze niet mogen exporteren. Alleen in zeer kleine hoeveelheden verkijgbaar op het Domaine zelf. Mooi produkt, goede prijs-kwaliteitverhouding. Gemiddeld lange afdronk en vele smaken en geuren. Snap wel dat deze cognac in die van één van de grote vier zit ja!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Vorige week ontvangen, vandaag geopend: Ménard Ancestrale Réserve de la Famille %. Ik ga nog geen 'volwaardige' proefnotitie schrijven. Ik moet de term 'rancio' nog eens deftig googelen en de ervaring met whisky heeft mij geleerd om nooit het eerste glas te beoordelen. Dit is echter wel zeer de moeite! De neus begint aanvankelijk heel zacht en zoet (pruimen, kilo's). De smaak kan ik op dit moment nog niet helemaal definiëren, maar (mijn glas staat nu minstens 30 minuten op de tafel) ik krijg de ene na de andere smaakexplosie. Voor 'amper' 45 % is deze cognac behoorlijk vol en krachtig. Dit is er eentje om heel lang van te genieten. Super gewoon!

EDIT: Na iets meer dan een half uur is mijn glas leeg en de reuksensatie die ik krijg uit het lege glas kan de vergelijking met top whisky's zeker aan ! Dit is zonder twijfel een zeer goede aankoop geweest.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Vandaag mijn Peyrot Héritage 43.3 % geopend. Bij het inschenken viel het mij al op dat ik precies dikke stroop in mijn glas goot. In de neus is hij nog een beetje alcoholisch, maar ik heb hem nog maar 10 minuten laten rusten. De smaak is in ieder geval heel zacht, fruitig, HEEL romig en vol. Dit is er weer eentje om heel lang van te genieten.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door jeronimo »

Gisteren 2 glaasjes 7 jaar oude Vallein Tercinier cognac gedronken.
http://www.cognac-tercinier.com/en/cogn ... p?sef=hcfp

Vanavond ga ik mijn nieuwe fles Hine Antique X.O. Grande Champagne Premier Cru Cognac openmaken.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Ton »

JohanB schreef:Vorige week ontvangen, vandaag geopend: Ménard Ancestrale Réserve de la Famille %. Ik ga nog geen 'volwaardige' proefnotitie schrijven. Ik moet de term 'rancio' nog eens deftig googelen en de ervaring met whisky heeft mij geleerd om nooit het eerste glas te beoordelen. Dit is echter wel zeer de moeite! De neus begint aanvankelijk heel zacht en zoet (pruimen, kilo's). De smaak kan ik op dit moment nog niet helemaal definiëren, maar (mijn glas staat nu minstens 30 minuten op de tafel) ik krijg de ene na de andere smaakexplosie. Voor 'amper' 45 % is deze cognac behoorlijk vol en krachtig. Dit is er eentje om heel lang van te genieten. Super gewoon!

EDIT: Na iets meer dan een half uur is mijn glas leeg en de reuksensatie die ik krijg uit het lege glas kan de vergelijking met top whisky's zeker aan ! Dit is zonder twijfel een zeer goede aankoop geweest.
Ik heb deze tekst opgenomen onder 'Cognac merken en soorten > Menard'.
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door jeronimo »

Gisteren een glas Hine Antique X.O. Grande Champagne Premier Cru gedronken.

Mooi donker bruin, aardse smaak, vanille en kaneel. (ik ben geen kenner, maar dit ruik ik). Zachte nasmaak, blijft niet heel lang in de mond hangen, eerlijk gezegd had ik dit langer verwacht. Maar zeker een lekker cognac.
jeronimo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 08:31
Locatie: Noord Brabant

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door jeronimo »

Net een glas Hennessey XO gedronken. Een miniatuur besteld, weekje op moeten wachten maar het was het wachten waard.
Fijne smaak, donkere kleur, kruidige, fruitige smaak. Fijne cognac.
Wellicht een keer een grotere fles kopen. Maar ja er is nog zo veel te proeven..

Minatuur flesjes bevalt mij goed. Soms betaal je in verhouding meer maar voor kleine bedragen kun je leuke/ mooie cognacs proeven.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Raby XO Extra. Een sample van Gert (cognacshop, waarvoor dank). Het begint meteen heel goed. De neus is aanvankelijk wat scherp en licht prikkelend, maar na een vijftal minuten is alles gekalmeerd en proef ik meer zoethout, kruiden, fruit (in het begin vooral pruimen). Na een tijdje worden de houttonen dominanter, maar niet overheersend. Dit is echt zeer lekker! Een geluk dat ik hier geen fles van in huis heb want dit zou volgens mij wel erg snel leeg zijn.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door JohanB »

Henri Geffard Vieille Réserve 40 %. Wow, dit is echt heel zacht ! Ik ga nog niets deftigs noteren (de fles net geopend) maar dit belooft goed te worden. Toch een korte opsomming van wat ik rook en proefde: heel vluchtig kaneel, crème brûlé, vanille, hout, fruit. Ik heb mijn zoon ook eens laten ruiken en proeven. Hij was ook danig onder de indruk. Hij vond dit zelfs lekker. Ik laat hem regelmatig eens ruiken en proeven van whisky, maar daar is hij niet zo zot van. Cognac daarentegen ... Straks ga ik nog moeten opletten waar ik mijn flessen bewaar.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Wat drink je vandaag of wat heb je gisteren gedronken...

Bericht door Roel »

JohanB schreef:Henri Geffard Vieille Réserve 40 %. Wow, dit is echt heel zacht ! Ik ga nog niets deftigs noteren (de fles net geopend) maar dit belooft goed te worden. Toch een korte opsomming van wat ik rook en proefde: heel vluchtig kaneel, crème brûlé, vanille, hout, fruit. Ik heb mijn zoon ook eens laten ruiken en proeven. Hij was ook danig onder de indruk. Hij vond dit zelfs lekker. Ik laat hem regelmatig eens ruiken en proeven van whisky, maar daar is hij niet zo zot van. Cognac daarentegen ... Straks ga ik nog moeten opletten waar ik mijn flessen bewaar.
Ik ben zelf ook een groot fan van dit huis, een mooie kwaliteit voor een prima prijs (zowel de Vieille Réserve als de Très Vieux). Heb toentertijd mijn voorraadje direct aan huis gekocht bij de familie, maar helaas ben ik inmiddels door mijn flessen heen.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Plaats reactie

Terug naar “Wat heb je vandaag of gisteren gedronken?”