Leeftijd

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

Neen, dat staat nergens geschreven.
Ik heb mijn info rechtstreeks. Ik ben er al 4 keer op bezoek geweest.

Leeftijd heeft altijd iets geheimzinnigs.
Navarre heeft een 1925, maar deze werd in 1975 in een Dame Jeanne "overgeheveld".
http://cognacnet.eu/index.php?route=pro ... uct_id=107
Eigenlijk is deze cognac 50 jaar oud.
Eénmaal gebotteld (of in een Dame Jeanne) veroudert de cognac niet meer.

De "producers" spreken wel over een bepaalde leeftijd, maar je zult (bijna) nooit iets op papier zien.

Enkel bij de vintages (na 1962), die onder controle van het BNIC staan.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Leeftijd

Bericht door EelcoA »

Wat ik bij de vintages dan weer verwarrend/lastig vindt is dat, ondanks de strenge voorwaarden vanuit BNIC om de betrouwbaarheid te borgen, weer niet meteen duidelijk hoeft te zijn hoe lang de betreffende cognac op vat heeft gerijpt. Daarbij begrijp ik dat er producenten zijn die vintages uit hetzelfde jaar uitbrengen maar met verschillende edities die elk weer een andere periode van rijping hebben (bijv. 25, 30 en 35 jaar). Dan weet dus wel direct welk jaar het betreft, maar om echt te vergelijken (zowel qua profiel als prijs) moet je dan alsnog verder onderzoek doen (dit dus weer in tegenstelling tot bij Whisky). Het lijkt er wel op dat kleinere producenten (om zich te onderscheiden?) hier wel wat meer duidelijkheid over lijken te willen geven inmiddels en gelukkig, maar ook dit zou van mij nog wel meer mogen....
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Leeftijd

Bericht door JohanB »

Dat vind ik ook ambetant en het weerhoudt mij er soms van om tot een aankoop over te gaan. Ik weet graag hoe oud de cognac is die ik aanschaf. Dan kan ik beter voor mezelf uitmaken of dat mijn geld wel waard is.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

EelcoA schreef:Wat ik bij de vintages dan weer verwarrend/lastig vindt is dat, ondanks de strenge voorwaarden vanuit BNIC om de betrouwbaarheid te borgen, weer niet meteen duidelijk hoeft te zijn hoe lang de betreffende cognac op vat heeft gerijpt. Daarbij begrijp ik dat er producenten zijn die vintages uit hetzelfde jaar uitbrengen maar met verschillende edities die elk weer een andere periode van rijping hebben (bijv. 25, 30 en 35 jaar). Dan weet dus wel direct welk jaar het betreft, maar om echt te vergelijken (zowel qua profiel als prijs) moet je dan alsnog verder onderzoek doen (dit dus weer in tegenstelling tot bij Whisky). Het lijkt er wel op dat kleinere producenten (om zich te onderscheiden?) hier wel wat meer duidelijkheid over lijken te willen geven inmiddels en gelukkig, maar ook dit zou van mij nog wel meer mogen....
De laatste jaren wordt dit wel vermeld.
Ik denk aan Delamain, Maxime Trijol, Grosperrin, Lheraud.

Ik weet niet, of dit (nu) een verplichting is.

Eind van de maand ben ik ginder. Ik zal het eens navragen.

mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”